شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوتبال#مدارس#قیمت#سایه

سایه مشکلات بزرگ بر سر مدارس فوتبال؛ بازی فوتبال یا فوتبال بازی؟/ سوداگری به قیمت فریبکاری!

سایه مشکلات بزرگ بر سر مدارس فوتبال؛ بازی فوتبال یا فوتبال بازی؟/ سوداگری به قیمت فریبکاری!

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر تعداد مدارس فوتبال در کشور افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ صنعت فوتبال سال هاست با رونق مالی و اقتصادی زیادی روبرو شده و رد و بدل شدن پول های چند ده میلیونی و حتی چند ده میلیاردی در فوتبال کشش و جاذبه بیشتری را به این ورزش داده است تا خانواده ها بیش از پیش برای فوتبالیست شدن فرزندان خود علاقه نشان بدهند و به حضور فرزندان شان در مدارس فوتبال به خصوص در فصل تابستان روی بیاورند، مسئله ای که باعث شده نیاز به نظارت بر این مدارس بیش از پیش احساس شود.

سودای پولدار شدن

وقتی می بینیم فلان فوتبالیست با وجود سن و سال کم با فلان باشگاه قرارداد چند ده میلیونی بسته ناخودآگاه سودای پولدار شدن از این راه خیلی از ذهن ها را به خود مشغول می کند، موضوعی که باعث می شود خانواده ها علاقه بیشتری به آموزش فرزندان خود در مدارس فوتبال نشان داده تا به نوعی آینده مالی شان را تضمین کنند اما در این مسیر متاسفانه باید گفت بیراهه هایی وجود دارد که خیلی از این علاقه مندان فوتبال را به سر منزل مقصود نمی رساند.

فوتبال بازی یا بازی فوتبال؟

بررسی ها نشان می دهد در سال های اخیر تعداد مدارس فوتبال در کشور افزایش بی رویه ای داشته که با تاسف باید گفت این افزایش با بالا رفتن نظارت ها صورت نگرفته است تا هر ساله نگرانی های زیادی بابت این موضوع در جامعه ورزش به ویژه فوتبال حکفرما شود.

یکی از مربیان مدارس فوتبال که سابقه زیادی در حضور در این مدارس دارد، در این زمینه می گوید: بیش از 70 درصد از مدارس فوتبال در ایران بدون نظارت ها و شرایط کارشناسی سرپا شده اند و در این خصوص فضای خوبی را نمی بینیم. بیشتر این مدارس به خصوص در فصل تابستان با ثبت نام بی رویه و تعداد زیاد هنرجوی فوتبال اوضاع نابه سامانی دارند. شما در نظر بگیرید در یک سانس از این مدارس بعضا بالای 100 بازیکن حضور دارند، آیا با چنین فضایی می توان در بحث آموزش موفق عمل کرد؟ مدیریت این تعداد هنرجوی فوتبال در یک زمین چطور امکان پذیر است؟ آیا به واقع در چنین شرایطی امکان آموزشی که بازدهی لازم را داشته باشد، وجود دارد؟

وقتی ستاره‌ها باعث فریب مردم می‌شوند!

موضوع دیگری که در بحث مدارس فوتبال می توان از آن به عنوان یکی از معضلات مراکز آموزشی فوتبال یاد کرد، موضوع استفاده از نام ستاره ها، بازیکنان و حتی باشگاه های سرشناس برای جلب متقاضی حضور در این مدارس فوتبال اشاره کرد، مسئله ای که بیشتر جنبه بازار گرمی دارد و معمولا فقط بازی با نام ها و برندها در آن مطرح است.

در این میان کم نیستند مدارس فوتبالی که با اسم فلان بازیکن پرسپولیس و استقلال و تیم ملی در تبلیغات های خود به دنبال جذب مشتری و مخاطب هستند اما عملا حضور فیزیکی و مستمری را از این ستاره های فوتبال در این آموزشگاه ها شاهد نیستیم و به نوعی مطرح کردن نام ستاره ها جنبه تبلیغاتی یا بهتر بگوییم فریب خانواده ها را دارد که از این طریق تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.

99

آشی شورتر از حد تصور!

در زمینه استفاده از نام ها در مدارس فوتبال و برخی از آنها برای جلب توجه خانواده ها پا را از حد تصور فراتر گذاشته و با استفاده از نام باشگاه های معتبر اروپایی از جمله رئال، بارسا، بایرن مونیخ و ... خود را وابسته به چنین باشگاه هایی معرفی کرده و با وعده سرخرمن ارتباط شان با باشگاه های معتبر در فوتبال دنیا اندازه کلاهی را که بر سر خانواده های بی اطلاع می گذارند، گشادتر از حد تصور کرده و به قول معروف آش آن قدر شور می شود که صدای اعتراض آشپزش هم به آسمان می رود!

هزینه‌های گزاف و بدون محدودیت!

با تاسف باید به این واقعیت در مورد درصد بالایی از مدارس فوتبال در سراسر کشور اشاره کرد که هزینه هایی که بابت شهریه از خانواده این هنرجویان فوتبالی دریافت می شود، بدون  هیچ نظارت و تعرفه مصوبی است.

از یکی از مسئولان مدارس فوتبال در تهران در مورد سوال کردیم که او در پاسخ به سوال خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا گفت: هیچ تعرفه خاصی برای شهریه های این مدارس تعریف نشده و هر کدام از این مدارس براساس معیارهای خاص خود اقدام به دریافت هزینه می کنند. در پایین ترین سطح این مدارس شهریه ها برای هر ماه در شرایط فعلی از 700 هزار تومان آغاز می شود و این روند در برخی از مدارس فوتبال حتی به 3 یا 4 برابر این مبلغ هم می رسد.

وی در ادامه افرود: خانواده ای را سراغ دارم برای فوتبالیست شدن و پولدار شدن فرزندش در آینده حتی حاضر است اتومبیل شخصی اش را بفروشد تا هزینه فوتبالیست شدن فرزندش را با این امید که در آینده نزدیک این هزینه با فوتبالیست شدن او جبران شود را بپردازد!

اتفاق ناگوار در مدارس فوتبال!

جدا از مسائلی که در بالا بدان اشاره شد مورد دیگری در این مدارس به چشم می خورد که نگرانی ها را برای خانواده ها افزایش می دهد و آن هم عدم صلاحیت برخی از مربیان و مدرسان در این آموزشگاه ها است که می تواند زنگ خطر جدی را برای مدارس فوتبال به صدا درآورد. متاسفانه در بررسی هایی که در این زمینه داشتیم، متوجه شدیم برخی از مربیان که مجوز مربیگری در مدارس را دریافت کرده اند، بدون تجربه و فاقد صلاحیت فنی و آموزشی هستند و بعضا با پرداخت هزینه حضور در کلاس های مربیگری که نهایتا بین 10 تا 20 میلیون می شود، برای آموزش هنرجویان این مدارس انتخاب می شوند، موضوعی که می تواند اتفاق ناگواری برای ورزش ما به ویژه فوتبال کشور باشد.

98

لزوم بالا بردن نظارت و  آگاهی‌ها

همه مسائلی که به آن اشاره شد بخشی از واقعیت های مدارس فوتبال در ایران است که امیدواریم با نظارت بیشتر و بهتر نهادها و ارگان های ذی ربط و نگاه آگاهانه خانواده ها و والدین برای آموزش صحیح و اصولی فرزندان شان و انتخاب های درست و آگاهانه در این زمینه به زودی برطرف شده و فضای بهتر و سالم تری را در مدارس فوتبال برای پرورش استعدادهای بی نظیر ما در این زمینه ایجاد شود.

نیمه پر لیوان

در کنار مواردی که می توان از آنها به عنوان چالش و معضلات مدارس فوتبال به ویژه در فصل تابستان به آن اشاره کرد می توان در این زمینه نیمه پر لیوان را هم دید، جایی مثل اقدام جالب و خوب محمد انصاری برای تاسیس  مدرسه فوتبالی در یکی از پایین ترین مناطق تهران برای کودکان کار و کودکان کم بضاعت که می تواند امید ویژه ای را برای اقشار کم بضاعت جامعه هم ایجاد کند.

در میان  آشفته بازار مدارس فوتبال متخلف و فریبکار، هستند مدارسی که با رعایت قوانین اجرایی و آموزشی توانسته اند نقش خوبی را برای پرکردن اوقات فراغت و پرورش نیروهای مستعد برای آینده فوتبال ما ایفا کرده و با بهترین روش آموزشی و فنی برای گسترش هرچه بیشتر ورزش فوتبال تلاش می کنند. امیدواریم به زودی تعداد این مدارس فوتبال از اقلیت به اکثریت تغییر کرده و بتوانیم از آموزشگاه های فوتبال برای پیشرفت فوتبال استفاده کنیم.

خبرنگار: سمیه قدیری 

انتهای پیام