شهر خبر

پزشکان توصیه می‌کنند این ویتامین‌ها و مکمل‌ها را نخورید

همیشه این بحث در میان متخصصان و پزشکان داغ بوده که آیا ویتامین‌ها واقعاً مفیدند و اینکه چه کسانی لازم دارند این ویتامین‌ها را مصرف کنند. باید بدانید که کدام ویتامین‌ها برای بدن شما ضروری است و کدام‌یک را نباید مصرف کنید

پزشکان توصیه می‌کنند این ویتامین‌ها و مکمل‌ها را نخورید

پزشکان توصیه می‌کنند این ویتامین‌ها و مکمل‌ها را نخورید

همیشه این بحث در میان متخصصان و پزشکان داغ بوده که آیا ویتامین‌ها واقعاً مفیدند و اینکه چه کسانی لازم دارند این ویتامین‌ها را مصرف کنند. باید بدانید که کدام ویتامین‌ها برای بدن شما ضروری است و کدام‌یک را نباید مصرف کنید. دکتر شان اورموند متخصص بیهوشی و کنترل درد می‌گوید: «جریان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده که مکمل‌های مختلف را تبلیغ می‌کنند. اینفلوئنسرها بدون تحقیق می‌گویند که این مکمل را بخورید و آن یکی را لازم نیست بخورید. این حرف‌ها به سلامت افراد جامعه آسیب می‌رساند.»

نکاتی که باید درباره مصرف مکمل‌ها بدانید

بسیاری از مردم سر خود مکمل مصرف می‌کنند. اما لازم است بدانید که شاید بعضی از مکمل‌ها برای شما خطرناک باشد و عوارض جانبی ناخواسته‌ای را به همراه داشته باشد. باید در انتخاب نوع مکمل نیز دقت کنید و به مهر و استاندارد روی برچسب توجه کنید.

مقررات ساخت مکمل‌ها

باید توجه داشته باشید که مکمل‌ها مثل داروها نیستند که نظارت کاملی بر آن‌ها باشد. ممکن است بعضی از مکمل‌ها موادی داشته باشند روی محصول ذکر نشده باشد. سازمان غذا و داروی امریکا ایمنی یا اثربخشی بعضی از این مکمل‌ها را تأیید نمی‌کند.

مکمل‌هایی که باید موقع خرید آن‌ها احتیاط کنید:

1-مکمل تقویت قوای جنسی

مشکلات جنسی در میان مردم زیاد شده و به همین دلیل مکمل تقویت قوای جنسی آقایان را در تلویزیون یا سایت‌های مختلف تبلیغ می‌کنند. این مکمل‌ها ممکن است دارای آلاینده‌ها یا داروهای دیگری باشند که روی محصول ذکر نشده. پس باید آن‌ها را با نظارت پزشک مصرف کرد.

2- مکمل بدنسازی

مکمل‌های بدنسازی که برای افزایش عملکرد در ورزش و عضله‌سازی استفاده می‌شود، در بیشتر موارد حاوی دوزهای بالایی از کافئین یا موادی شبیه کافئین هستند. ممکن است در بعضی موارد عوارض ناخواسته‌ای ایجاد کنند مثل تهوع، رعشه، مشکلات قلبی و حتی مرگ.

3- ویتامین ب17

ویتامین ب17 یا آمیگدالین درمانی طبیعی برای سرطان ذکر شده. شواهد نشان می‌دهد که پس از بلعیدن در روده به هیدروژن سیانید تبدیل می‌شود. ب17 در درمان سرطان مؤثر است ولی اثرات سمی سیانید که باعث مرگ می‌شود نیز برای همه آشکار است.

 4- مکمل ضدخماری

خماری امری ناخوشایند است و برخی از شرکت‌ها مکمل‌هایی را برای پیشگیری یا درمان خماری عرضه می‌کنند. باید گفت که هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای خماری وجود ندارد. ممکن است این مکمل‌ها دارای موادی باشند که به بدن آسیب بزنند.

5- ویتامین E

دوزهای بالای ویتامین ای می‌تواند باعث خستگی و ضعف شود. تاری دید و ضایعه‌های پوستی از عوارض آن است. شخصی که ویتامین ای مصرف می‌کند باید توجه کند که با داروهای ضدانعقاد و استاتین‌ها و نیاسین تداخل نداشته باشد.

6- ویتامین سی

ویتامین سی بیش از حد می‌تواند باعث حالت تهوع، اسهال و معده‌درد شود. قرص‌های ویتامین سی با دوز بالا ممکن است باعث سنگ کلیه شوند. استفاده از مکمل ویتامین سی بیش از 2 هزار میلی‌گرم در روز عوارض جانبی دارد و با آلومینیوم، داروهای ضدبارداری و ضدویروسی نیز تداخل دارد.

7- ب9

فولیک اسید شکل مصنوعی ویتامین ب9 است که در مکمل‌ها و وعده‌های غذایی یافت می‌شود. بدن شما بهتر از مکمل‌ها فولیک اسید را جذب می‌کند. فولیک اسید متابولیزه نشده ممکن است در بدن فرد انباشته شود و خطرناک باشد.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده 

منبع: ۵۵آنلاین