شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#قبال#امور خارجه#وزیر امور خارجه

پامپئو: آمریکا باید از ابهام استراتژیک در قبال تایوان دست بردارد

پامپئو: آمریکا باید از ابهام استراتژیک در قبال تایوان دست بردارد

مایک پامپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا توصیه کرد واشنگتن، رویکرد ابهام استراتژیک در قبال تایوان را کنار بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا توصیه کرد واشنگتن، رویکرد ابهام استراتژیک در قبال تایوان را کنار بگذارد.

وی در نشست موسسه تحقیقاتی تنیک تنک اظهار کرد به رغم آنکه نتوانسته در زمان تصدی سمت وزیر امور خارجه کاری در این باره انجام دهد، اما همیشه معتقد بوده که واشنگتن باید استراتژی طولانی مدت ابهام آور خود در قبال تایوان را کنار بگذارد. این استراتژی برای چین سودمند است.

پامپئو افزود: تا زمانی که شی جین پینگ رئیس جمهور چین بر موضع خود مبنی بر اینکه تایوان بخشی از چین است، اصرار داشته باشد، آمریکا باید با این واقعیت روبرو شده و با شفافیت کامل بیان کند که آیا معتقد است تایوان متعلق به چین یا کشوری مستقل است.

وی تصریح می کند که درسی که می توان از حمله روسیه به اوکراین آموخت این است که رویکرد ابهام بسیار خطرناک است زیرا کشورهای همسایه اوکراین نمی دانند که چگونه به درستی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. ابهام تنها فرصت های بیشتری را به دیکتاتوری می دهد و پاسخگویی به موقع را برای دموکراسی مشکل می کند و رهبر چین به خوبی این موضوع را می داند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا تاکید کرد موضوع تایوان بسیار پیچیده است و کشورهای همسایه آن مانند فیلیپین و ژاپن را نیز دربر می گیرد. من نگرانم که چین از روشی مشابه برای موضع خود در برابر هنگ کنگ استفاده کرده و از طریق پروپاگاندا و عملیات های هوشمندانه، امنیت را تامین کرده و افراد مختلف را به زندان انداخته و کنترل دولت محلی را در دست گیرد.

وی خاطرنشان کرد این کار باعث تضعیف حاکمیت تایوان پس از گذشت چند سال شده و باعث می شود در نهایت این کشور به خاک چین ملحق شود. این بزرگترین خطری است که تایوان با آن مواجه است و ما باید راهی برای جلوگیری از آن پیدا کنیم.

انتهای پیام/