شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آزادگان#سرمایه گذاری#میدان نفتی

سرمایه گذاری ۷ میلبارد دلاری برای توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان

سرمایه گذاری ۷ میلبارد دلاری برای توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان

دولت سیزدهم برای توسعه هرچه سریعتر میدان آزادگان به عنوان بزرگترین میدان نفتی مشترک کشور واقع در جنوب غربی استان خوزستان اهمیت ویژه‌ای قائل است. به گونه‌ای که طی جلسات متعدد و منظم در سطح وزارت نفت و به ویژه شرکت ملی نفت ایران، ضمن پیگیری رفع موانع طرح توسعه فعلی دولت قبل از پیشرفت مناسبی برخوردار شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، از ابتدای دولت سیزدهم مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی ایران، تسریع در توسعه این میدان را در دستور کار خود قرار داد که این موضوع علیرغم فرصت اندک سپری شده از شروع دولت، با برنامه ریزی جدی صورت گرفته، منجر به موفقیت‌های قابل توجهی در این بخش گردید که از آن جمله می‌توان به افزایش 60 درصدی ناوگان حفاری، تولیدی نمودن 20 چاه از چاه‌های حفاری شده قبلی اشاره نمود.
علاوه بر  این منظور تکمیل توسعه، شرکت ملی نفت ایران در اقدامی جدید پیشنهاد طرح توسعه یکپارچه میدان آزادگان را ارائه نمود است که شامل توسعه همزمان فاز دوم آزادگان شمالی و فاز دوم آزادگان جنوبی با کارفرمایی واحد و مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن می‌باشد. در این طرح برای اولین بار به صورت همزمان از ظرفیت بانکه‌های دولتی و خصوصی مطرح کشور، صندوق توسعه ملی و شرکت‌های اکتشافی و تولید(E&P) صاحب نام کشور استفاده خواهد گرددید.
164976089311588000

این طرح از چندین منظر منحصر به فرد بوده و برای نخستین بار در کشور اجرا می گردد:

1.اجرای یکپارچه طرح توسعه میدان آزادگان با رویکرد مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن 
2.تشکیل شرکتی با مدیریت واحد یکپارچه با سهامدارای شرکت‌های E&P و بانک‌های معتبر ایرانی برای نخستین بار در کشور
3.استفاده از ظرفیت بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری و شریک در ریسک و نه صرفا یک نهاد تسهیلات دهنده ریسک ناپذیر
4.اجرای عملیات ازدیاد برداشت به صورت گسترده با روش تزریق آب
5.ایجاد اشتغال گسترده در کشور و منطقه
6.پر کردن ظرفیت خالی سازندگان داخلی کالا و تجهیزات و سایر پیمانکاران EPC و EPD


طرح توسعه یکپارچه میدان آزادگان در جلسات متعدد برای شرکت های E&P ایرانی و بانک‌ها ارائه شده است و امروز دومین جلسه با بانک‌ها برگزار می‌گردد. خوشبختانه با تایید بسیاری از صاحب نظران، طرح آن از نظر اقتصادی جهت سرمایه گذاری بسیار جذاب تلقی شده و با توجه به نرخ بازگشت سرمایه مناسب آن مورد استقبال قرار گرفته است.
قرار است با تشکیل یک شرکت اکتشاف و تولید جدید با سهامداری شرکت‌های E&P موجود و بانک‌های بزرگ کشور، عملیات توسعه یکپارچه میدان و آغاز گردد، در این خصوص به زودی تفاهمنامه‌ای به منظور مطالعه نحوه توسعه این میدان و آغاز مذاکرات فنی، مالی ون قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و این شرکت منعقد خواهد گردید.
6939899_426
طرح توسعه یکپارچه میدان آزادگان که با هدف رساندن تولید به 570 هزار بشکه در روز نفت خام از کل میدان اجرایی خواهد شد. برای اولین بار موضوع ازدیاد برداشت با تزریق آب در حجم وسیع را شامل شده است. طول مدت این قرارداد در دوره توسعه 7 ساله بوده و تا 30 سال بهره برداری از میدان به طول خواهد انجامید طی این طرح پیش بینی می‌شود حدود 7 میلیارد دلار از محفل صنایع بانک‌ها و سایر منابع داخل کشور سرمایه گذاری صورت پذیر در ارزیابی اولیه طرح، حفر بیش از 420 حلقه چاه جدید تولیدی و تزریقی و احداث بیش از 430 کیلیومتر خطوط لوله جمع آوری و انتقال نفت و آب 7 مجموعه منیفولد جدید و توسعه 3 منیفولد موجود تولیدی، 2 مجموعه تفکیک و دو واحد فرآورشی پیش بینی گردیده است.

با توجه به حضور مستقیم و غیر مستقیم بخش عمده‍ای از پیمانکاران بالادستی کشور در این طرح و همچنین تاکید بر استفاده حداکثری از توان داخل، ضمن ایجاد اشتغال گسترده در کشور و منطقه، پویایی بسیارخوبی در بخش صنایع و تجهیزات مرتبط با نفت و گاز نظیر لوله سازی، پمپ سازی، شیرهای سرچاهی و...ایجاد خواهد گردید.

انتهای پیام