شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران

بلژیک به دنبال راه قانونی مبادله دیپلمات زندانی ایران

بلژیک به دنبال راه قانونی مبادله دیپلمات زندانی ایران
"پلیتیکو" پیش بینی کرده به محض اینکه اسدالله اسدی از بلژیک تحویل ایران داده شود تهران او را آزاد خواهد کرد.

پارلمان بلژیک توافقنامه ای را بررسی می کند که گفته می شود هدف آن آزادی دیپلمات زندانی ایران است.

به گزارش عصرایران، پارلمان بلژیک امروز سه شنبه متن توافقنامه قضایی میان تهران و بروکسل را بررسی می کند که براساس آن، دولت بلژیک می تواند دیپلمات زندانی ایران را به کشورش بازگرداند. این توافقنامه شامل بازگرداندن زندانیان ایرانی و بلژیکی به کشورشان برای ادامه حبس است.

رسانه های غربی می گویند هدف اصلی این توافقنامه اسدالله اسدی دیپلمات زندانی ایرانی در بلژیک است که در سال 2021 محاکمه و به زندان طولانی مدت محکوم شد.


20 سال زندان برای دیپلمات ایرانی در اروپا

ایران بارها درخواست آزادی این دیپلمات ایرانی را مطرح کرده بود.
اسد الله اسدی دیپلمات ایرانی که در بلژیک بازداشت شد در دادگاه انتویرپ در شمال این کشور محاکمه و به 20 سال زندان محکوم شده است.

وی در دادگاه به برنامه ریزی برای بمب گذاری در نشست گروه "مجاهدین خلق" در نزدیکی پاریس در سال 2018 متهم و محکوم شد گرچه او این اتهام را رد می کند. اسدی این دادگاه را به رسمیت نمی شناسد و به همین دلیل درخواست تجدیدنظر ارائه نکرد.

علاوه بر این دیپلمات ایرانی، 2 شهروند دیگر ایران هم به اتهام همکاری در این موضوع، بازداشت و محاکمه شده اند.

دولت ایران در دفاع از دیپلمات خود گفته است که وی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است اما دادگاه می گوید او چون عضو سفارت ایران در وین است تنها در کشور اتریش از مصونیت برخوردار است و نه در بلژیک و فرانسه.

رسانه های بلژیکی همچنین گفته اند یک شهروند این کشور هم اکنون در ایران زندانی است.

روزنامه امریکایی "پلیتیکو" با اشاره به این موضوع نوشت: این توافقنامه راه را برای معامله سیاسی آینده میان ایران و بلژیک باز می کند. دولت ایران شماری از شهروندان کشورهای غربی را در زندان دارد ... این یکی از مسائل چالش برانگیز در رابطه ایران و اروپاست.

روزنامه "پلیتیکو" ادامه داد به عنوان مثال قبل از این بریتانیا مبلغ 400 میلیون پوند را به ایران بازگرداند و در مقابل دو شهروند ایرانی - بریتانیایی زندانی در تهران، آزاد شدند و به لندن برگشتند. این اقدام جدید بلژیک برای آزادسازی اسدالله اسدی با خشم اروپایی ها روبه رو خواهد شد.

"پلیتیکو" افزود: بررسی این توافقنامه در پارلمان بلژیک زمانی انجام می شود که قیمت سوخت و انرژی دراروپا روبه افزایش است و همزمان اروپا تلاش می کند مشکل هسته ای ایران حل شود تا این کشور بتواند دوباره نفت و گاز خود را راهی بازارهای جهانی کند. راه حل هم در رفع اختلافات ایران و امیرکاست. اتفاقی که اصلا ساده و راحت نیست. کشورهای اروپایی برای قطع واردات نفت و گاز از روسیه برنامه ریزی و به ایران به عنوان یکی از جایگزین ها نگاه می کنند.

وزارت دادگستری بلژیک و سفیر ایران در بروکسل (غلامحسین دهقانی) در 11 مارس گذشته (20 اسفند 1400) این توافقنامه را امضا کردند. پارلمان بلژیک قصد دارد تا قبل از تعطیلات تابستانه، بررسی این توافقنامه را به پایان ببرد.

این توافقامه از امروز سه شنبه در کمیته پارلمانی بلژیک و احتمالا روز پنجشنبه آینده در صحن علنی پارلمان مطرح می شود.

روزنامه "پلیتیکو" پیش بینی کرده است به محض اینکه اسدالله اسدی از بلژیک تحویل ایران داده شود تهران او را آزاد خواهد کرد.

برخی مخالفت ها در بلژیک و اروپا درباره این توافقنامه مطرح شده است.

سخنگوی وزارت دادگستری بلژیک گفته است این توافقامه به موضوع مبادله احمد رضا جلالی شهروند ایرانی - سوئدی زندانی در تهران ارتباطی ندارد. او به اتهام جاسوسی برای اسرائیل محکوم به اعدام شده است. وی این اتهام را رد کرده است.

  سخنگوی وزیر دادگستری بلژیک گفت که توافقنامه مبادله زندانیان با ایران، ارتباطی با پرونده جلالی ندارد.

به نوشته سایت یورونیوز، وی افزود: «وزیر دادگستری روز سه‌شنبه از ساعت ۹ صبح در جمع نمایندگان کمیته روابط خارجی، دیدگاه‌های خود را درباره محدوده توافق با ایران تشریح می‌کند.» وی یادآور شد که بلژیک توافق‌های دوجانبه مشابهی در سال ۲۰۱۴ با جمهوری دموکراتیک کنگو و در سال ۲۰۱۸ با چین امضا کرده است.

چند رسانه بلژیکی اعلام کردند یک شهروند این کشور به نام «الیویه وندکاستیل» از تاریخ ۲۴ فوریه در تهران زندانی است. آن‌ها نوشتند او در یک سازمان غیردولتی کار می‌کرد و علیرغم هشدارهای وزارت خارجه بلژیک مرتب به ایران می‌رفت.