شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج#گیلان#رشت

ظهور نخستین خوشه‌های طلایی برنج درپی روزها تلاش شالیکاران گیلان

ظهور نخستین خوشه‌های طلایی برنج درپی روزها تلاش شالیکاران گیلان

رشت - ایرنا - پس از گذشت نزدیک ۲ ماه کار و تلاش کشاورزان، طی روزهای اخیر نخستین خوشه‌های طلایی این محصول استراتژیک در شالیزارهای استان گیلان ظاهر شده‌است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: خوشه‌های طلایی برنج در نزدیک به ۶ درصد از شالیزارهای استان ظاهر شده‌است.

سیدعلی موسوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشت برنج نیز در شالیزارهای استان گیلان پایان یافت ضمن اینکه مرحله وجین در ۹۹ درصد از شالیزارها به اتمام رسیده‌است.

وی از شالیکارانی که در مرحله سرک از کود اوره و پتاس استفاده نکرده‌اند خواست تا از این نوع کودها در مزارع استفاده کنند ضمن اینکه با توجه به محدودیت منابع آبی، در مصرف آب همکاری‌های لازم را داشته باشند.

ظهور نخستین خوشه‌های طلایی برنج درپی روزها تلاش شالیکاران گیلان

موسوی در ادامه با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک علیه نسل اول آفت ساقه‌خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما در پنج هزار و ۱۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان انجام گرفت، افزود: مبارزه مرحله دوم با کرم ساقه‌خوار برنج نیز در مزارع استان آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود در پنج هزار و ۱۰۰ هکتار انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: تاکنون ۵۱۰ هزار عدد تریکوکارت برای "مبارزه بیولوژیک علیه آفت ساقه‌خوار برنج با استفاده از زنبور تریکو گراما" در شالیزارهای استان استفاده شده‌است.

کرم ساقه خوار مهم‌ترین آفت برنج است که در فصل زمستان به صورت کرم "لارو" در علف‌های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می‌شود و پس از چند روز از شفیره‌ها پروانه خارج شده و با تخم گذاری روی شالی در خزانه و یا بوته های نشا شده در زمین اصلی موجب آلودگی و منجر به خسارت هایی در شالیزارها می‌شود.

زنبور تریکوگراما، از کوچک‌ترین زنبورهای پارازیت (آلوده کننده یا انگلی) است که با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، در طول مراحل تکاملی زندگی، با استفاده از محتویات بدن میزبان، سبب مرگ آن می‌شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

هر ساله بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان گیلان برداشت می‌شود که از این مقدار ۷۵۰ هزار تن برنج سفید استحصال می‌شود.