شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مشهد

مقدمات ایجاد نیروگاه مجازی در کشور فراهم شد

مقدمات ایجاد نیروگاه مجازی در کشور فراهم شد

مشهد - ایرنا - مدیرعامل شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) گفت: مقدمات راه‌اندازی نیروگاه مجازی در قالب ایجاد بازار بهینه‌سازی مصرف برق در کشور فراهم و فرصتی برای بهره‌گیری از توان شرکتهای دانش‌بنیان ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسن متولی زاده روز سه شنبه در نخستین همایش سندیکای صنعت برق در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد افزود: مبنا این است که از انجام هر اقدامی که به کاهش مصرف یا افزایش راندمان تولید در نیروگاه ها بینجامد و نیز هر کاری که در راستای کاهش مصرف انرژی موثر باشد، بعد از راستی آزمایی و کنترل آن حمایت شود.

وی بیان کرد: در بازار بهینه سازی اجازه داده می شود تا انرژی صرفه جویی شده از محل اقدامات مزبور، به صنایع متقاضی فروخته شود، به عبارتی نیروگاه مجازی ایجاد گردد و بین شرکتهای توانمند و فعالان بخش خصوصی به عنوان مصرف کننده انرژی، که حاضر هستند قیمت بسیار خوبی را برای ساعات اوج بار در ازای دریافت انرژی پرداخت کنند، ارتباط برقرار شود.

وی اظهار داشت: در نیروگاه مجازی دیگر دولت مداخله نخواهد کرد و تنها دهنده مجوز خواهد بود، در این میان طرحهای بهینه سازی مصرف در بخشهای مختلف به شدت توجیه پذیر است و امیدواریم سندیکای صنعت برق از این فرصت استفاده کند.

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: یارانه انرژی در ایران به شدت بالا است و رتبه اول را در پرداخت انرژی در دنیا دارد و هم اینک با توجه به افزایش قیمت نفت، یارانه انرژی پرداختی در ایران به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است که ۳۰ درصد آن، معادل ۳۰ میلیارد دلار، سهم یارانه برق، ۶ میلیارد دلار سهم یارانه تبدیل انرژی و هزینه های انتقال و توزیع برق و ۲۴ میلیارد دلار نیز سهم یارانه سوخت است.

متولی زاده بیان کرد: ارزان ترین برق دنیا مربوط به ایران است، اما اینکه تاکنون با وجود محدودیتهای اقتصادی همواره برق پایدار در کشور تامین شده است، چیزی جز توانمندی صنعت برق و ایثار دست‌اندرکاران آن نیست.

وی اظهار داشت: ۲ عامل شامل وسایل سرمایشی در تابستان و سامانه های گرمایشی در زمستان باعث می شود که با ۲ مقطع اوج بار در دو فصل مزبور مواجه شده و ناگزیر به محدود کردن مصرف انرژی توسط صنایع یا حتی صادرات انرژی شویم.

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: درآمد صنعت برق از محل فروش برق داخلی یک میلیارد دلار است که همه هزینه های صنعت برق از این بخش تامین می شود، اما رقم یارانه ای که برای برق پرداخت می شود، چندین برابر درآمد حاصل از فروش داخلی است که عدم نفع صنعت برق در این بخش را نشان می دهد.

متولی زاده با اشاره به گلایه برخی از عدم توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور، گفت: این مساله ریشه در کمبود منابع مالی دولت برای افزایش نرخ خریدهای تضمینی برق، عدم وجود ساز و کار مناسب و نبود توجیه اقتصادی ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر برای سرمایه گذاران و شرکتهای توانمند دارد.

وی اظهار داشت: با این حال دولت سیزدهم اقداماتی برای ایجاد بسترهای قانونی به منظور توسعه سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر انجام داده و از همه مهمتر نرخ فروش برق به مشترکان پرمصرف را اصلاح کرده است.

توانمندی نیروی انسانی در صنعت برق نادیده گرفته شده است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان نیز در این همایش گفت: عده ای به دنبال پررنگ کردن ضعفها و نادیده گرفتن نقاط قوت و اقدامات و توانمندی های نیروی انسانی در صنعت برق هستند، در حالی که یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب همین توانمندیها و نیروی انسانی صنعت برق و خوداتکایی آن بوده است.

حسین محمودی خاطرنشان کرد: کشور ما با وجود تحمل ظالمانه ترین تحریم های اقتصادی در ۴۳ سال گذشته، توانسته کارهای بزرگی را در صنعت برق رقم بزند و حال آنکه عده ای نقاط ضعف را پررنگ کرده و نقاط قوت را نادیده گرفته و به زبان نمی آورند.

وی تاکید کرد: بی تردید یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان، توانمندی صنعت برق است، کشوری که زمانی حتی نیروگاه نداشت و شبکه های فشار متوسط هم توسط خارجی ها در آن انجام می شد، امروزه بیش از ۹۰ درصد از تاسیسات برق را بدون وابستگی به خارج، خود ساخته و تامین کرده است.

وی بیان کرد: نمونه عینی آن نیروگاه راشد تربت حیدریه در خراسان رضوی است که با گذشت سه ماه از آغاز اجرای آن، اکنون توربین و ژنراتور در آن نصب شده است و هم اینک مدارهای آن حال آزمایش هستند و تجهیزات پست در آن به طور کامل نصب شده است و این توانمندی نیروی انسانی ما را نشان می دهد.

محمودی اظهار داشت: همه تاسیسات و پیشرفتهای صنعت برق در طول سالهای اخیر به همت جوانان کشور رقم خورده است، بخش عمده توانمندی حوزه پیمانکاری و تجهیزات صنعت برق، نیروی انسانی است که متاسفانه به دلیل همین سیاه نمایی ها، بعضا در حال خروج از کشور است. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: استفاده حداکثری از ظرفیتهای بومی در حوزه پیمانکاری و ساخت تجهیزات، تسریع در پرداخت مطالبات پیمانکاران حوزه برق بدون اتکای صرف به منابع توانیر و با بهره گیری از منابع دیگر از اولویتهای این شرکت در حمایت از صاحبان طرح و ایده و پیمانکاران است. 

محمودی افزود: رفع موانع در مسیر فعالیت شرکتهای دانش بنیان از دیگر اولویتهای شرکت برق منطقه ای خراسان است که همه همت خود را برای برداشتن آنها به کار خواهیم بست.

جبران کسری برق با توسعه نصب صفحات خورشیدی 

رییس کمیسیون اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: توسعه نصب صفحات خورشیدی و عمومی کردن این امر در بین مردم، می تواند کسری تولید برق را جبران کرده و فشار را از روی صنایع بردارد.

محسن شرکا افزود: سرانه درآمدی مردم خراسان رضوی، با وجود داشتن سالانه میلیونها زائری است که به پابوس امام رضا(ع) آمده و می توانند گردش مالی زیادی برای استان ایجاد کنند، ۲۵ درصد از میانگین سرانه درآمدی کشور کمتر است.

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار داشت: شرایط مزبور گویای آن است که ما نتوانسته ایم از وجود بارگاه منور رضوی به عنوان فرصتی برای ثروت سازی برای مردم بهره بگیریم.

شرکا با بیان اینکه هم اینک حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به کمبودهایی که در حوزه زیرساختهای کشور وجود دارد، امروزه با مشکل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: در این میان چون صنعت مغفول است، این بخش در اولویت قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان قرار می گیرد که متاسفانه این امر تقریبا به یک عادت تبدیل شده و این در حالی است که اگر من به عنوان یک شهروند در منزلم برق نداشته باشم خیلی بهتر از آن است که از نداشتن کار و درآمد، شرمنده زن و بچه ام باشم.

شرکا ادامه داد: تعطیلی یک روز کار برای یک واحد صنعتی به دلیل قطعی برق و جبران آن در روز جمعه، با آن ضریب قانونی در خصوص پرداخت حقوق به کارگر، عدد سنگینی درمی آید که هزینه های زیادی بر واحد تحمیل می کند.

وی اظهار داشت: برای جبران کسری تولید برق در کشور، در صورتی که همه چیز مهیا و تعاملات بین المللی برقرار و تحریم ها رنگ باخته باشد، حداقل هشت تا ۱۰ سال زمان نیاز است لذا باید چاره ای اندیشید که در سالهای آینده بخش تولید نگرانی در خصوص تامین برق نداشته باشد و چرخ اقتصاد بچرخد.

نخستین همایش سندیکای برق خراسان روز سه شنبه در مشهد برگزار شد.