شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کمیته امداد#بهزیستی#قم

۲۲۰۰ خانوار ساکن در محدوده حرم حضرت معصومه تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند

۲۲۰۰ خانوار ساکن در محدوده حرم حضرت معصومه تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند

قم - ایرنا - مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر با اشاره به محدوده ۴۷۰ هکتاری اطراف حرم حضرت معصومه گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار ساکن در این محدوده، جز سه دهک اول و تحت پوشش دو نهاد حمایتی کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میلاد امینی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی بافت اطراف حرم حضرت معصومه اظهار داشت: در کمیسیون ماده پنج استان، ۴۷۰ هکتار محدوده در اطراف حرم حضرت معصومه شناسایی و مصوب شده و مبنای ورود و عملیات اجرایی این صندوق نیز در این محدوده ۴۷۰ هکتاری می‌باشد.

وی افزود: اگر نیاز است که محدوده بلافصل حرم، افزایش یا کاهش پیدا کند، این موضوع در اختیار کمیسیون ماده پنج است، و اختیاری است که در سفر هیات دولت به استان به استاندار و ستاد بازآفرینی شهری استان تفویض شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ها و تصمیم‌های صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر خاطرنشان کرد: این صندوق تنها نهاد و موسسه‌ای در کشور است که رویکرد خود را توسعه‌ای و حمایتی قرار داده، و به هیچ وجه به خدمتی که به اهل بیت و آستان‌های مقدس ارائه می‌دهد، نگاه انتفاعی ندارد.

امینی با اشاره به تعیین بالاترین تسهیلات مسکن توسط این صندوق یادآور شد: در کل کشور تسهیلات صندوق طرح حرم‌های مطهر ابلاغ شده و در حال واگذاری است.

وی بیان داشت: میزان تسهیلات این صندوق برای هر واحد مسکونی ۶ میلیارد ریال است، از این رو هر مالکی با در دست داشتن پروانه ساختمانی و سند مالکیت،‌ به ما مراجعه کند، پرداخت خواهیم کرد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری حرم‌های مطهر با بیان اینکه نرخ بهره این تسهیلات ۱۲ درصد است گفت: ما شناسایی اولیه‌ای را از خانوارهای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی هستند انجام دادیم، در این محدود ۴۷۰ هکتاری ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار تحت پوشش این دو نهاد حمایتی قرار دارند.

وی ادامه داد: از این تعداد خانوار، یکهزار خانوار مالک ساختمان و هزار و ۲۰۰ خانوار نیز مستاجر هستند.

وی گفت: خانوارهای دهک‌های یک تا سه، اگر از طرف استانداری، تولیت آستان مقدس، کمیته امداد یا بهزیستی معرفی شوند، یارانه سود هم پرداخت می‌کنیم، یعنی ۶ میلیارد ریال تسهیلات را به جای نرح ۱۲ درصد، با نرخ چهار درصد در نظر می‌گیریم که قرض الحسنه‌ای محسوب شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری طرح حرم‌ها خاطرنشان کرد: زمانی که مبلغ تسهیلات در بافت‌های فرسوده ۸۰۰ میلیون ریال بود، ما یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال ابلاغ کرده بودیم، و مشوقی را از منابع خودمان گذاشتیم و به ۱۷۹ واحد، تسهیلات یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی دادیم.

وی اضافه کرد: برای تسهیلات ۶ میلیارد ریالی که از ابتدای سال جاری ابلاغ کرده‌ایم، ۱۲۵ واحد مسکونی بافت فرسوده را به بانک عامل که بانک مسکن است معرفی کرده‌ایم، منابع ما مشخص است، تشکیل پرونده دادند و تسهیلات اول را دریافت کردند.

امینی تصریح کرد: هیچ مشکلی در اعطای تسهیلات وجود ندارد، چون ضوابط و مقرراتی که دولت برای تسهیلات نهضت ملی مسکن ابلاغ کرده را نیز نداریم، فقط ضابطه آن، پروانه ساختمانی و سند مالکیت زمین می‌باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس شناسایی که در محدوده ۴۷۰ هکتاری حرم حضرت معصومه انجام دادیم، برای مجاوران این حرم در پهنه‌های مسکونی که در حال حاضر موجود است، ظرفیت ۲۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر همه این واحدها بر اساس ضوابط طرح تفصیلی اقدام به نوسازی بکنند، امکان ساخت این تعداد واحد مسکونی وجود دارد.

برای طرح‌های اطراف حرم مطهر "ال سی" باز می‌شود

امینی با اشاره به بازکردن ال.سی داخلی برای خرید مصالح ساختمانی بیان داشت: یکی از نیازمندی‌هایی که برای ساخت مسکن و طرح‌های محرک توسعه در اطراف حرم‌ها نیاز است، تهیه مصالح ساختمانی به قیمت مناسب و ارزان است.

امینی یادآور شد: از طریق ضمانت صندوق و منابعی که از بانک‌ عامل تامین می‌شود برای هر طرح تا ۸۰۰ میلیارد ریال امکان باز کردن ال.سی وجود دارد که برای تامین مصالح ساختمانی اقدام شود.

وی افزود: با مجموعه‌هایی مانند بنیاد مستضعفان و شرکت شستا که تولید کنندگان مصالح ساختمانی هستند، برای تامین مصالح ساختمانی ارزان قیمت، مدت دار و ۲۰ درصد زیر قیمت بازار، هماهنگی و اتفاق نظر صورت گرفته است.

امینی گفت: ما برای همه طرح‌های محرک توسعه و همچنین غیر انتفاعی مانند، زائرسرا، حسینه، حوزه علمیه یا کتابخانه که در محدود ۴۷۰ هکتار قرار دارد، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت، و یارانه سود آن را نیز تقبل می‌کنیم که نرخ سود این تسهیلات را هم به چهار درصد کاهش دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صندوق سرمایه‌گذاری طرح‌های حرم، برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۵۶ ماهه به خیران تا سقف سه میلیارد ریال با بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز توافقی انجام، و منابعی را نیز نزد این بانک تودیع کرده است.

وی افزود: هر خَیِری که به ما مراجعه کند و بگوید که قصد ساخت مسکن برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی و یا کمک به حرم برای احداث زائر سرا و یا توسعه ضلع شرقی را دارد، فقط با ارائه یک کد ملی و معرفی به بانک، از تسهیلات با نرخ ۲ درصد بهره‌مند می‌شود که البته این ۲ درصد هم کارمزد بانک است، در واقع صفر درصد است.

امینی بیان کرد: برای اینکه کارکرد بناهای تاریخی متناسب با حرم مطهر قرار بگیرد، با صندوق احیا در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور معرفی، اعطای کاربری و تعیین مجوزهای لازم و همچنین پرداخت تسهیلاتی تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال برای احیای بنای تاریخی موجود در محدود ۴۷۰ هکتاری، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است.