شهر خبر

در جدیدترین مواضع مطرح شد؛

کیسینجر: هرگز نگفتم اوکراین باید قلمرو خود را تسلیم روسیه کند

کیسینجر: هرگز نگفتم اوکراین باید قلمرو خود را تسلیم روسیه کند

هنری کیسینجر ادعای نسبت داده شده به وی در مورد اینکه «روسیه باید اراضی که اوکراین آن را قلمرو خود می‌داند، حفظ کند» را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده در گفت‌وگو با نشریه تایم گفت: روسیه در حال حاضر هنوز ۱۵ درصد از قلمرو پیش از آغاز جنگ اوکراین را اشغال کرده است. این قلمرو باید پیش از وضع شدن آتش‌بسی معنادار، به اوکراین بازگردانده شود.

کیسینجر بر این باور است که کریمه و بخشی از دونباس که تحت کنترل نیروهای متحد روسیه(دونتسک و لوهانسک) قرار دارد، باید از معادله کنونی خارج شود زیرا این مناطق فراتر از مناقشه بحران جاری بوده و برای روسیه حائز اهمیت است.

وی افزود: نگفتم که قلمرو باید تسلیم شود بلکه صرفا مقصودم این بود که این مناطق در هر گونه مذاکره باید جایگاهی جداگانه داشته باشد.

اظهارات اخیر کیسینجر ۹۹ ساله در رابطه با سخنان وی در ماه مه و در جریان سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، مطرح شده است. او در آن سخنرانی، خواستار آغاز سریع مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین شد و هشدار داد که ناکامی غرب در توجیه منافع امنیتی مسکو، این کشور را به چین نزدیک‌تر می کند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین که به دفعات هر پیامدی غیر از شکست نظامی روسیه را برای کشورش نتیجه‌ای غیرقابل‌قبول دانسته و رد کرده است، از کیسینجر به واسطه آنچه مماشات با روسیه خوانده، انتقاد کرده است. رهبر اوکراین کیسینجر را با معماران توافق ۱۹۳۸ مونیخ یعنی بریتانیا و فرانسه، مقایسه کرده است؛ کشورهایی که راه را برای حمله نظامی آلمان نازی به چکسلواکی هموار کردند.