شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#بایدن

تیراندازی ایلینوی؛ بایدن: قول می‌دهم به همه‌گیری خشونت مسلحانه در آمریکا پایان دهم

تیراندازی ایلینوی؛ بایدن: قول می‌دهم به همه‌گیری خشونت مسلحانه در آمریکا پایان دهم

در پی تیراندازی در ایالت ایلینوی آمریکا و کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن دستکم ۳۰ نفر، جو بایدن قول داد به همه گیری خشونت مسلحانه در این کشور پایان دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی تیراندازی روز گذشته در ایالت ایلینوی آمریکا و کشته و زخمی شدن دستکم 36 نفر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قول داد به همه گیری خشونت مسلحانه در این کشور پایان دهد.

وی روز گذشته در مراسم روز استقلال آمریکا گفت: مبارزه برای پایان دادن به همه گیری خشونت های مسلحانه در آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت.

بایدن ضمن ابراز تاسف عمیق خود و همسرش از این حادثه اظهار کرد وقوع این تیراندازی در روز استقلال آمریکا و سوگوار شدن خانوده های دیگری در آمریکا شوک بزرگی به ما وارد کرد.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه دست از مبارزه با خشونت های مسلحانه بر نمی دارد تصریح کرد من نخستین لایحه کنترل سلاح طی دهه های اخیر را در اواخر ماه ژوئن امضا کردم اما همچنان کارهای زیادی باید در این زمینه انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه در این باره گفت: در روزهای اخیر موضوعاتی پیش آمده که باعث شده فکر کنیم کشور در حال حرکت رو به عقب است و آزادی کم شده و حقوقی که ما قبلا بدست آورده بودیم دیگر وجود ندارند.

اشاره بایدن به موضوع تصمیم دادگاه عالی درباره لغو حق سقط جنین برای زنان پس از 50 سال و حق حمل اسلحه برای افرادی که می خواهند در مکان های عمومی با خود سلاح حمل کنند و نیز محدودشدن توانایی دولت در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.

روز گذشته در پی تیراندازی در مراسم جشن روز استقلال آمریکا در شهر هایلند پارک در ایالت ایلینوی، دستکم شش نفر کشته و بیش از 30 تن دیگر زخمی شدند.

در این مراسم صدها نفر حضور داشتند که پس از شروع تیراندازی همه پا به فرار گذاشته و سعی می کردند جان خود را نجات دهند. پلیس پس از بررسی صحنه حادثه فردی به نام «روبرت ای کریمو» را شناسایی کرد که از روی پشت بام به سمت مردم تیراندازی می کرد.  

سی ان ان به نقل از مقامات محلی گزارش داد پلیس امروز این مرد 22 ساله را که متهم اصلی حادثه معرفی شده، در نزدیکی لیک فورست در ایلینوی دستگیر کرده است.

این در حالی است که حدود 20 روز پیش، 20 تن از سناتورهای مجلس سنای آمریکا شامل 10 سناتور دموکرات و 10 سناتور جمهوری خواه، از حصول توافق بین اعضای دو حزب برای کنترل سلاح خبر دادند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این توافق، آن را گامی بسیار مهم برای امنیت آمریکا دانست و اظهار کرد روشن است که تمام کارهای مورد نیاز برای جلوگیری از خشونت های مسلحانه انجام نشده اما این توافق گامی بسیار مهم در مسیری درست و می تواند مهم ترین قانونی باشد که طی دهه های اخیر در کنگره به تصویب رسیده است.

حدود یک ماه پیش نیز مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا و با رای مثبت هر دو حزب، لایحه کنترل سلاح را تصویب کرد که بر مبنای آن حداقل سن مجاز خرید سلاح های نیمه اتوماتیک افزایش یافته و فروش خشاب اسلحه با ظرفیت بیش از 15 فشنگ ممنوع است.

این لایحه با 223 رای موافق و 204 رای مخالف طرح افزایش حداقل سن مجاز خرید اسلحله از 18 به 21 سال را تصویب کرد.

سیاری از سناتورهای آمریکایی معتقدند کنترل سلاح راه حل مبارزه با خشونت های مسلحانه در آمریکا نیست بلکه باید با اجرای برنامه های سلامت ذهنی مردم، افزایش امنیت و ایمنی مدارس و استفاده از نگهبانان مسلح در مدارس، به کاهش این نوع حوادث کمک کرد.

لازم به ذکر است آمار جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا نشان می دهد در سال 2020، بیش از 45 هزار آمریکایی در نتیجه خشونت های مسلحانه کشته شده‌اند که این رقم برای نخستین بار از میزان قتل بالاتر بوده است.

 

انتهای پیام/