شهر خبر

شبکه نمایش خانگی می‌تواند بازیگران جدیدی به سینما معرفی کند / در سینمای ما ستاره واقعی وجود ندارد

شبکه نمایش خانگی می‌تواند بازیگران جدیدی به سینما معرفی کند / در سینمای ما ستاره واقعی وجود ندارد

بهمن کامیار تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «سد معبر»، «کارت پرواز» و «نیم» معتقد است که شبکه نمایش خانگی امکان معرفی بازیگران جدید به سینما و تلویزیون را دارد ولی تا امروز از این امکان استفاده نکرده است.

بهمن کامیار تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی در شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای سینما ایجاد کرده بود بستری را فراهم کرد که می‌بینیم سینماگران در سمت‌های مختلف دیگر خانه‌نشین نیستند و فضای کار برایشان فراهم است. از بابت این رونق می‌توان خوشحال بود و مردم هم خوراک لازم در فیلم و سریال را دارند.

کامیار خاطرنشان کرد: از جهت دیگر این رونق گرفتن شبکه نمایش خانگی را نوعی تهدید نیز می‌بینم که متأسفانه پر رنگ‌تر از همیشه به چشم می‌خورد. در سریال‌های شبکه نمایش خانگی که با سرمایه پلتفرم‌ها ساخته می‌شوند دستمزدهای بالایی به بازیگران داده می‌شود که ما در سینما قادر به پرداخت این دستمزدها نیستیم چرا که در سینما دغدغه بازگشت سرمایه وجود دارد و این امکان به اکران وابسته است و از آنجا که ما مشکلات فراوانی در اکران داریم نمی‌توانیم ریسک هزینه بالا برای استفاده از بازیگران مطرح را بپذیریم.

او افزود: در شبکه نمایش خانگی به واسطه امکان تبلیغات مناسب که در اختیار پلتفرم‌ها قرار دارد این اطمینان وجود دارد که خیالشان از بازگشت سرمایه راحت باشد و به همین دلیل با خیال راحت با دستمزد بالا بازیگران را به همکاری دعوت می‌کنند. این دستمزدهای بالا پس از بازیگران به عوامل پشت دوربین هم سرایت کرده و می‌بینم دستمزدهایی داده می‌شود که امکانش برای تهیه‌کننده‌های سینما وجود ندارد و اصلاً برای آن‌ها این دستمزدها مقرون به صرفه نیست و همین وضعیت تأثیرات منفی بر تولیدات سینما خواهد داشت. امروز همان فیلمی که پیش از شیوع کرونا با یک یا دو میلیارد ساخته می‌شد با بودجه‌ای سه یا چهار برابر هم ساخته نمی‌شود و یکی از عوامل اصلی آن همین بالا رفتن دستمزدها به واسطه رونق گرفته شبکه نمایش خانگی است.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره وابستگی سینما به ستاره‌ها گفت: در اینکه سینما به ستاره وابسته است شکی نیست. سینما قطعاً به بازیگر و ستاره احتیاج دارد و این یکی از عناصر اصلی سینمای بدنه برای کسب درآمد به حساب می‌آید. هیچ‌گاه در هیچ دوره‌ای از تاریخ سینما نبوده که ستاره اهمیتی نداشته باشد و در سینمای ایران هم به همین شکل است. متأسفانه ما در ایران ستاره واقعی نداریم و شاید نهایتاً یک یا دو نفر باشند که در سینمای ما حضورشان می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت سرمایه باشد. در شبکه نمایش خانگی این فرصت وجود دارد که در سریال‌های چهره‌های جدید معرفی شود و به نظر من سینماگران فعال در این عرصه باید از این فرصت استفاده کرده و چهره‌های جدیدی معرفی کنند که از حضورشان در سینما هم بتوانیم بهره‌مند شویم. اگر این فرصت را از دست بدهیم قطعاً سینمای ما هر روز به چهره‌ها و ستاره‌ها وابسته‌تر می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سد معبر» تأکید کرد: متأسفانه در سریال‌ها و فیلم‌های شبکه نمایش خانگی تا امروز از چهره‌های جدیدی استفاده نشده است و ما می‌بینیم که سینمای ما با کمبود وجود این چهره‌ها مواجه است و برای به تصویر کشیدن یک زن مجرد که قصد دارد ازدواج کند هنوز از افرادی 50 ساله استفاده می‌شود چرا که نیروی کار مناسب برای چنین نقش‌هایی در سینمای ما وجود ندارد.

او افزود: امروز به واسطه پر رنگ شدن شبکه نمایش خانگی و کنار رفتن انحصار برای تولید و پخش، بین دو پلتفرم فضای رقابتی به وجود آمده است و در این فضای رقابتی پلتفرم‌ها برای معرفی چهره جدید کمتر ریسک می‌کنند. فضای رقابتی در شبکه نمایش خانگی وضعیت را شبیه سینما کرده و دیگر این دو رسانه جرأت و جسارت سپردن نقش‌های اصلی به جوانان و بازیگران بی نام و نشان را ندارند.

کامیار در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: امیدوارم همه ما که در عرصه تولید فعال هستیم در تولیداتمان برای معرفی چهره‌ها و استعدادهای جدید برنامه‌ریزی داشته باشیم چرا که با معرفی بازیگران جدید در آینده دست خودمان برای انتخاب بازیگر در آثاری که تولید می‌کنیم بازتر خواهد بود. امیدوارم همه سینماگران و تولیدکنندگان آثار سینمایی و سریال‌ها به این نکته مهم توجه داشته باشند.