شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#روسیه#ترکیه

المیادین گزارش داد؛

تقویت حضور نظامی روسیه در شمال سوریه

تقویت حضور نظامی روسیه در شمال سوریه

منابع آگاه گزارش دادند که روسیه همزمان با احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، شمار نیروها و تجهیزات نظامی خود را در پایگاه نظامی «قامشلی» افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از اعلام آمادگی ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه، منابع آگاه به «المیادین» گزارش دادند که روسیه شمار نیروها و تجهیزات خود را در این منطقه افزایش داده و دو فروند هواپیما و ۶ بالگرد نظامی در پایگاه نظامی «قامشلی» مستقر کرده است.

منابع وابسته به این شبکه تلویزیونی تأیید کردند که ارتش روسیه تعداد نیروهای خود را در شمال سوریه از زمان اعلام آمادگی ترکیه برای آغاز عملیات قریب الوقوع نظامی در این منطقه و همچنین آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حدود یک سوم افزایش داده است.

این منابع خاطرنشان کردند که در راستای تقویت حضور نظامی روسیه در شمال سوریه، دیروز یکشنبه دو فروند هواپیمای ترابری «ایلوشین» وارد فرودگاه «قامشلی» در شمال شرق شدند که حامل حدود ۳۰۰ نظامی یگان چترباز ارتش روسیه بودند.

منابع مذکور تصریح کردند: روسیه به دلیل اهمیت موقعیت جغرافیایی قامشلی و نزدیکی آن به پایگاه‌های غیرقانونی اشغالگران آمریکایی در استان الحسکه و همچنین نزدیکی با مرز ترکیه که در عین حال مرز با ناتو نیز محسوب می‌شود، عمداً تعداد نیروهای خود را در قامشلی افزایش داده است.

به گفته این منابع، افزایش شمار نیروهای زمینی روسیه در شمال سوریه در حالی است که از یک ماه گذشته دو فروند جنگنده و ۶ فروند بالگرد نظامی روسیه در قامشلی مستقر هستند و به نیروهای هوایی این کشور که از قبل در فرودگاه این شهر حضور داشتند، اضافه شده‌اند.

اکنون پایگاه قامشلی از نظر تسلیحات و تعداد عناصر، پس از پایگاه «حمیمیم» به دومین پایگاه مهم روسیه تبدیل شده و این مسئله نشان دهنده احتمال وقوع تحولات نظامی مهم در این منطقه است که همزمان با اعلام آمادگی ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه و انجام تمرینات مشترک نظامی ترکیه و گروه‌های مسلح وابسته به آنکارا شدت گرفته است.

گفتنی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز ۲۳ ماه مه گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور قصد دارد برای مبارزه با تروریسم در شمال سوریه عملیات نظامی انجام دهد و تصمیم در مورد این عملیات به زودی اتخاذ خواهد شد.

«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه روسیه در سوریه نیز در واکنش به این اظهارات اردوغان گفت: عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه تهدیدهای امنیتی جدیدی را برای ترکیه ایجاد خواهد کرد چرا که چنین عملیاتی به نابودی گروه‌های مخالف آنکارا منجر نخواهد شد.

لاورنتیف افزود که روسیه تلاش خواهد کرد تا ترکیه را در مورد بیهودگی عملیات نظامی احتمالی در شمال سوریه متقاعد کند و تاکید کرد که کشورش با ارتش ترکیه و نیروهای موسوم به ارتش ملی سوریه وابسته به آنکارا مبارزه نخواهد کرد.