شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اردبیل#وزارت

ستاد کشت قراردادی محصولات اساسی کشاورزی در استان اردبیل تشکیل می‌شود

ستاد کشت قراردادی محصولات اساسی کشاورزی در استان اردبیل تشکیل می‌شود

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: کشاورزی قراردادی به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده و بر این اساس، ستاد دائمی کشت قراردادی و رعایت الگوی کشت در جهاد کشاورزی استان تشکیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که اغلب شامل غلات و دانه های روغنی است، می پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت کشت قراردادی در استان اردبیل، تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان را از جمله مزایای این نوع کشت ذکر کرد.

نادر تقی زاده، امکان دسترسی به تسهیلات بانکی به اشکال مختلف، استفاده از قرارداد به عنوان وثیقه، تسهیم ریسک و محافظت در برابر تغییرات قیمت بازار، دسترسی به بازار قابل اتکا، تجاری شدن کشاورزی کوچک مقیاس، کاهش هزینه‌های مبادله برای کشاورز و ثبات درآمدی کشاورزان و افزایش مهارت‌های مدیریتی و فنی کشاورزان را از جمله مزایای این طرح برای کشاورزان عنوان کرد.

وی خواستار مشارکت جدی تشکل‌های کشاورزی استان اردبیل در در ترویج و رونق کشت قراردادی در استان شد و اظهار کرد: اهداف و سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی باید طبق برنامه دقیق دنبال شود تا استان و کشور در تولید محصولات اساسی مانند غلات و دانه‌های روغنی به خودکفایی برسد و در سایر محصولات نیز ضریب خوداتکایی خود را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار استفاده برنامه محور و هدفمند از منابع انسانی، سرمایه، آب و خاک به عنوان چهار عامل اساسی تولید در بخش کشاورزی شد و اضافه کرد: تولید محصول کشاورزی در سه دشت مغان، اردبیل و مشگین‌شهر باید طبق برنامه و بر مبنای سیاست کلان کشت قراردادی انجام شود.

وی بیان کرد: زیبنده نیست که در اراضی مرغوب کشاورزی استان به جای محصولات اساسی و مورد نیاز کشور، هندوانه کاشته شود.

تقی زاده همچنین تولید علوفه را نیاز اساسی کشور و استان اردبیل عنوان کرد و گفت: علوفه و نهاده‌های دام و طیور برای تولید لبنیات و محصولات پروتئینی از نیازهای اساسی کشور است و استان اردبیل باید در تولید علوفه خودگردان باشد.

وی افزود: استان اردبیل در تولید گوشت مرغ خودکفاست و ماهانه بالغ بر یک هزار تن گوشت قرمز و گوشت مرغ به سایر استانها نیز صادر می کند ولی نهاده‌های تولید و غذای دام و طیور را همچنان از خارج کشور تامین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: این استان در زمینه تولید جوجه یک روزه مورد نیاز مرغداری‌های گوشتی نیز با تولید ماهانه ۱۰ میلیون قطعه خودکفا بوده و علاوه بر تامین نیاز ماهانه ۲.۵ میلیون قطعه جوجه یک روزه استان، ۷.۵ میلیون قطعه مازاد را به استان‌های دیگر صادر می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر الگوی کشت رعایت شده و کشت قراردادی در استان رونق بگیرد، با تولید غذای دام و طیور و علوفه مورد نیاز استان، تولید محصولات دامی و پروتئینی نیز در استان هدفمند شده و استان و کشور نیاز کمتری به خارج خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه، کشت قراردادی را تضمین کننده تولید در عرصه کشاورزی دانست و گفت: در کشت قراردادی، تکلیف دولت و کشاورز مشخص می‌شود ولی باید اعتماد متقابل و دوجانبه در این عرصه ایجاد شود.

احمد شهریار افزود: کشت قراردادی در شبکه آبیاری و اراضی پایاب سد خداآفرین در شمال استان اردبیل آغاز شده و در سال زراعی پیش رو، بر اساس برنامه تدوین شده گسترش هم خواهد یافت.

وی با اشاره به هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی با شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل برای تامین آب اراضی تحت پوشش کشت قراردادی و خودداری از تخصیص آب به اراضی خارج از این نوع کشت بیان کرد: در سال زراعی پیش رو، باید قرارداد بین کشاورز و سازمانهای حمایت از تولید برای کشت قراردادی قبل از آغاز کشت منعقد شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: از پاییز امسال و در سال زراعی جدید، در شبکه‌های آبیاری پایاب سد عمارت، سد احمد بیگلو و سد خداآفرین به عنوان سه شبکه جدید ایجاد شده، کشت قراردادی به شکل جدی اجرا خواهد شد و اولویت تامین آب برای محصولات با کشت قراردادی خواهد بود.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل نیز در این جلسه از انجام کشت قراردادی در ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل در اراضی پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان خبر داد.

ابوالفضل دشتبانی افزود: امسال با وجود ابلاغ دیرهنگام برنامه کشت قراردادی و آغاز فصل کشت و انجام ۹۰ درصد کشت توسط زارعان، قرارداد کشت با ۳۵۰ نفر از کشاورزان استان امضا شد.

وی خواستار تامین بذر و نهاده‌های کشت در زمان کشت پاییزه برای رونق کشت قراردادی در استان اردبیل شد و افزود: برای این منظور باید بذر و کود مورد نیاز کشاورزان قبل از آغاز فصل کشت در پاییز تامین شود.