آمادگی کامل برای گفتگو با سعودی‌ها

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در سخنرانی خود که به صورت مجازی در جلسه عمومی «نهادها و نظم منطقه‌ای» در دهمین مجمع صلح جهانی ایراد کرد، گفت: بر اساس بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، دبیرکل آن سازمان موظف شده است از طریق مشورت با کشورهای منطقه سازوکاری را برای ارتقای امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس پیشنهاد دهد، ولی متأسفانه این وظیفه تاکنون مورد غفلت سازمان ملل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم برخی اختلافات جدی بین ایران و عربستان، معتقد است که این دو کشور می‌توانند مکمل ظرفیت‌های یکدیگر باشند، افزود: ما آمادگی کامل را برای گفتگو با دولت عربستان در همه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای، داریم و خرسندیم که با مساعی دولت عراق، تاکنون چند دور گفتگو میان دولت‌های طرفین برگزار شده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه برخی از دولت‌های منطقه در یک اشتباه محاسباتی مهلک به دنبال باز کردن پای رژیم آپارتاید جنگ‌افروز اسرائیل به این منطقه هستند، گفت: آن‌ها حتی از عادی‌سازی روابط فراتر رفته، در جهت هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی گام بر می‌دارند. این یک اشتباه راهبردی بزرگ است که زمینه تنش و درگیری را در منطقه با سرعتی سرسام‌آور بالا خواهد برد. جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش نسبت به تبعات حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس هشدار می‌دهد و آن کشورها را مسئول هرگونه تبعات خطرناک آن می‌داند.

خرازی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس نیازمند سازوکاری امنیتی است که از هژمونی هر قدرتی، چه منطقه‌ای و چه جهانی، ممانعت کند، اظهار کرد: برای محقق شدن چنین هدفی باید اقدامات اعتماد ساز در حوزه‌هایی همچون مدیریت آب، حفاظت از محیط زیست، ایمنی هسته‌ای، امنیت انرژی، جهانگردی، همکاری اقتصادی، تجارت، سرمایه‌گذاری، ریشه کن کردن فقر و توانمندسازی مردم در دستور کار همه کشورهای منطقه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایران همواره بر گفتگو به عنوان روشی کارآمد برای رفع سو تفاهمات، حل منازعات و تقویت اشتراکات تأکید دارد: افزود: حرکت به سمت ایجاد یک «مجمع گفتگوی منطقه‌ای» به حل مشکلات امنیتی منطقه کمک می‌نماید و گفتگوهای برادرانه، اما صریح و بی پرده میان کشورهای منطقه، بدون حضور و دخالت خارجی، کلید حل مشکلات است.

در ادامه این نشست، حاضران سوالاتی را از خرازی مطرح کردند.

آمادگی کامل برای گفتگو با سعودی‌ها

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که ملاحظات ایران برای حفظ ساختارهای امنیت منطقه‌ای چیست؟، تصریح کرد: گفتگوهای میان کشورهای منطقه برای حل و فصل اختلافات ضروری است. توسل به زور برای حل مسائل قابل قبول نیست و حصول صلح، صرفاً از طریق گفتگو قابل تحقق است.

وی در پاسخ به سوال دیگر یکی از شرکت‌کنندگان در این همایش مبنی بر اینکه با توجه به تجربه ایران در خصوص مقابله با تحریم‌ها، چشم‌انداز تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و همین طور شرکت‌های چینی را چطور می‌بیند؟ افزود: همان طور که خود مقامات آمریکایی اعتراف کرده‌اند، سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست مفتضحانه مواجه شده که این امر مرهون تدابیر اتخاذ شده و مقاومت تحسین‌برانگیز ملت ایران بوده است. معتقدیم تحریم روسیه و چین هم با سرنوشت مشابهی مواجه می‌شود. تحریم‌ها بر اولویت‌ها و منافع ملی کشور تحت تحریم اثرگذار نیست. ایران تجربه خوبی در فائق آمدن بر تحریم دارد و به همکاری و رایزنی با روسیه و چین برای مقابله با تحریم ادامه خواهیم داد.

خرازی همچنین در خصوص آینده و ظرفیت بالقوه همکاری ایران و چین بر مبنای سند همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور، گفت: در این سند بر جنبه‌های مختلف همکاری میان دو طرف تاکید شده است و سازمان‌های ذیربط مشغول بسترسازی برای عملیاتی شدن آن هستند. این سند می‌تواند عاملی برای تقویت رفاه مردم دو کشور باشد؛ ضمن آنکه این همکاری میان ایران و چین می‌تواند به نفع همه کشورهایی باشد که در حوزه ابتکار یک کمربند – یک راه قرار دارند.