شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اسکار

در طی چندین دهه، صدها فیلم‌ نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند. خیلی از فیلم‌ها موفق به کسب یک یا دو جایزه و برخی بیش از این تعداد را برنده شده‌اند.

هنرام‌روز: جایزه اسکار به عنوان مهم‌ترین جایزه سینمایی در جهان شناخته می‌شود و بردن آن  می‌تواند به طور کلی سرنوشت آن اثر را تغییر دهد.  حال در طول تاریخ سینما فیلم‌هایی وجو دارند که بیش از یک جایزه اسکار برده‌اند و همین مسئله باعث ماندگار شدن آن‌ها شده‌است. تا امروز، تنها ۳۲ فیلم برنده ۵ جایزه اسکار یا بیشتر بوده‌‌اند. بسیاری از این فیلم‌ها از جمله «فهرست شیندلر» Schindler’s List، «جنگ ستارگان» Star Wars و «پدرخوانده: قسمت دوم» The Godfather Part II در لیست بهترین فیلم‌های تمام دوران نیز قرار دارند. حالا به چند فیلمی که تابه‌‌حال بیشترین تعداد جایزه اسکار را کسب کرده‌اند نگاهی می‌اندازیم

 

آخرین امپراتور The Last Emperor
۱۹۸۷

اقتباس برناردو برتولوچی Bernardo Bertolucci از کتاب خودزندگی‌نامه امپراتور پویی Emperor Puyi یک موفقیت خارج از انتظار برای سینمارو‌ها محسوب می‌شود؛ اما این فیلم توانست در شصتمین مراسم اسکار به یک موفقیت انکارناپذیر تبدیل شود. «آخرین امپراتور» توانست تمام جوایزی که در ۹ بخش نامزد شده بود را از آن خود کند. از جمله این جوایز می‌توان به بهترین فیلم و بهترین کارگردانی اشاره کرد. این فیلم بیوگرافی موفق به دریافت تندیس اسکار برای کارگردان هنری، طراحی لباس، فیلم‌برداری، ملودی اصلی، صدا، تدوین و فیلم‌نامه اقتباسی نیز شد.

فیلم خارجی

 

ژی‌ژی Gigi
۱۹۵۸

این فیلم موزیکال کمدی و رمانتیک که درباره زن جوان باهوشی است که برای یادگیری آداب معاشرت به پاریس فرستاده می‌شود، میان نسل‌های بعدی زیاد مورد توجه قرار نگرفت؛ اما تا پیش از اکران «بن هور» در سال ۱۹۵۹، این فیلم توانسته بود رکورد دریافت جایزه اسکار را بزند. «ژی‌ژی» برنده ۹ جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای وینسنت مینلی Vincente Minelli، کارگردان هنری، طراحی لباس، ملودی اصلی و بهترین ترانه شد. علاوه بر این، تندیس‌های طلائی اسکار برای بهترین فیلم‌برداری، تدوین و فیلم‌نامه اقتباسی به «ژی‌ژی» رسید.

فیلم خارجی

بیمار انگلیسی The English Patient
۱۹۹۶

این فیلم مسحورکننده‌ی رمانتیک که داستان آن در زمان جنگ جهانی دوم می‌گذرد، درباره یک نقشه‌نگار جنگ و عشق نامشروعش است که بسیار مورد علاقه منتقدان، مخاطبان و داوران جشنواره اسکار قرار گرفت. «بیمار انگلیسی» توانست ۹ جایزه از ۱۲ بخشی که برای آن‌ها نامزد شده بود را به دست آورد. این جوایز شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای آنتونی مینگلا Anthony Minghella و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ژولیت بینوش Juliette Binoche می‌شود. هم‌چنین اسکار کارگردان هنری، طراحی لباس، فیلم‌برداری، تدوین فیلم و ملودی اصلی در میان رقیبان دیگر به «بیمار انگلیسی» رسید.

فیلم خارجی

 داستان وست ساید West Side Story
۱۹۶۱

زمان اجرای نمایش «داستان وست ساید» در سالن برادوی Broadway  در سال ۱۹۵۷، بازنویسی مدرن موسیقیایی از آثار استفان ساندیم Stephen Sondheim و داستان آن‌که اقتباسی از «رومئو و ژولیت» بود به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت.  فیلم «داستان وست ساید» برنده ۱۰ جایزه اسکار در سی و چهارمین مراسم اهدای جوایز در بخش‌های صدا، موسیقی، تدوین فیلم، طراحی لباس، فیلم‌برداری و کارگردان هنری شد. علاوه بر این، چهار جایزه مهم دیگر از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جرج چاکریس George Chakiris، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ریتا مورنو Rita Moreno،  بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای رابرت وایز Robert Wise و جروم رابینز Jerome Robbins از طرف داوران جشنواره به این فیلم تعلق گرفت.

فیلم خارجی

بن هور Ben-Hur
۱۹۵۹

پس از گذشت چند دهه از ساخت فیلم پرهزینه «بن هور» در میانه قرن بیستم، این فیلم همچنان در برابر تکنولوژی‌های جدید و جلوه‌های ویژه سربلند است. پس دریافت ۱۱ جایزه اسکار برای فیلم حماسی تاریخی ویلیام وایلر William Wyler  بسیار به‌جا بوده است. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ مراسم اسکار رخ داد که این تعداد جایزه به یک فیلم تعلق بگیرد. «بن هور» علاوه بر اسکار بهترین فیلم، نظر داوران برای گرفتن جایزه بهترین کارگردان، کارگردان هنری، فیلم‌برداری، طراحی لباس، جلوه‌های ویژه، تدوین فیلم، ضبط صدا و موسیقی را به خود جلب کرد. چارلتون هستون Charlton Heston و هیو گریفیث Hugh Griffith به ترتیب برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و بازیگر نقش مکمل مرد شدند.

فیلم خارجی

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه  The Lord of the Rings: The Return of the King
۲۰۰۳

آخرین پروژه‌ای که بر اساس رمان اساطیری جی. آر. آر تالکین J.R.R. Tolkien با همین نام ساخته شده بود، در مراسم اسکار ۲۰۰۴ یک شب تاریخی را رقم زد. «ارباب حلقه‌ها» به اولین فیلم فانتزی که (تا به امروز) جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده تبدیل شد. هم‌چنین این فیلم تمام جوایزی که برای آن‌ها نامزد شده بود را دریافت کرد و به همین دلیل به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ اسکار تبدیل شد. «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» در هفتاد و ششمین مراسم اسکار ۱۱ جایزه را به خانه برد. علاوه بر جایزه اصلی مراسم (بهترین فیلم)، پیتر جکسون Peter Jackson برنده بهترین کارگردانی شد. در کنار آن، تندیس‌های طلایی اسکار به این فیلم برای بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، طراحی لباس، کارگردان هنری، تدوین فیلم، جلوه‌های ویژه، ترکیب صدا، ملودی اصلی و بهترین ترانه تعلق گرفت.

فیلم خارجی

 

منبع : بلاگ نماوا