شهرخبر

واکنش شهرداری به «دو رنگ شدن مجسمه فردوسی پس از شستشو»

مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به مطلب دو رنگ شدن مجسمه فردوسی پس از شست‌وشو عنوان کرد: «انتشار خبر مربوط به مجسمه فردوسی می‌تواند تلنگری باشد برای اصحاب رسانه که قبل از انتشار اخبار از مراجع ذی‌صلاح استعلام کنند و پس از اطمینان از صحت‌وسقم، آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. صرف اینکه هنرمندی در صفحه شخصی‌اش پیامی منتشر کرده نباید به برخی از جوسازی‌ها دامن زد.»

واکنش شهرداری به «دو رنگ شدن مجسمه فردوسی پس از شستشو»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه همشهری نوشت: دو رنگ شدن مجسمه فردوسی پس از شست‌وشو ؛ خبری که توسط پیمانکار سابق سازمان زیباسازی شهر تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر و خیلی زود فراگیر شد و این فرد ادعا کرد که شهرداری تهران در شست‌وشوی این مجسمه بی‌دقتی کرده و به این اثر فاخر هنری آسیب‌زده است.

عده‌ای هم بدون توجه به صحت‌وسقم این خبر، با موج‌سواری روی آن و البته همراه با شیطنت رسانه‌ای و دروغ‌پراکنی تلاش کردند اقدام شهرداری را تعمدی نشان دهند. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر برای چندمین بار، عده‌ای با هدف تخریب مدیریت شهری ششم، دروغ‌سازی کرده و اخباری را که صحت ندارد یا تاریخ آن بسیار گذشته است را به شهرداری تهران نسبت دادند. در این بین، آنطور که مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره مجسمه فردوسی گفته در ۲ساله گذشته این مجسمه مرمت و شست‌وشو نشده است.

مجسمه فردوسی سال۱۳۳۸ توسط مرحوم استاد ابوالحسن صدیقی ساخته و توسط فرزندش فریدون صدیقی در مکان کنونی نصب و رونمایی شد. طی ۳۶سال این اثر ملی بارها به‌دلیل شرایط جوی آسیب دید که مدیریت شهری در ادوار گذشته همواره تلاش کرد از آن صیانت کند. این اثر چنان فاخر است که سال۹۸ ثبت ملی شد تا مرمت، بهسازی و حتی شست‌وشو و نگهداری آن با رعایت ضوابط و با حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی انجام شود؛ بنابراین کاربران شبکه‌های اجتماعی با یک جست‌وجوی ساده متوجه می‌شدند که مرمت و شست‌وشوی آثار ملی نیاز به مجوز دارد و یک‌شبه نمی‌توان اثری با ارتفاع ۳متری را در یکی از میادین پرتردد پایتخت شست‌وشو کرد. علاوه‌برآن مرمت و بازسازی، بهسازی و شست‌وشوی المان‌های حجمی یکی از وظایف ذاتی سازمان زیباسازی است و وقتی این سازمان از وقوع چنین اقدامی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، بیانگر آن است که عده‌ای قصد آلوده کردن آب و ماهیگیری از آن را دارند.

مرمت فردوسی با حضور کارشناسان خارجی

مرمت سازه‌ها، تندیس‌ها یا سردیس‌ها توسط کارشناسان و متخصصان رویکرد جدید سازمان زیباسازی شهر تهران در این دوره است. باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی پرواضح است که به‌دلیل آلایندگی وسایل نقلیه و شرایط اقلیمی مجسمه فردوسی لازم است شست‌وشوی مستمر شود اما به‌گفته معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، این کار نیاز به تخصص و ابزار خاصی دارد. مجید قادری گفت که باتوجه‌به ارتفاع و مکان مجسمه فردوسی، شست‌وشوی آن قطعا نیاز به نصب داربست یا استفاده از جرثقیل دارد و نمی‌توان با آب آن را تمیز کرد.

او ادامه داد: «به‌طورقطع در ۲سال گذشته هیچ‌گونه عملیات مرمت و شست‌وشو روی این مجسمه انجام نشده است و مرور عکس‌های قدیمی این اثر نشان می‌دهد که مجسمه از سال۸۸ به رنگ سایه و روشن بوده و اتفاق جدیدی رخ نداده است.» به‌گفته قادری مرمت این اثر فاخر هنری در دستور سازمان زیباسازی قرار دارد.

او گفت: «مطالعات اولیه مرمت این مجسمه انجام شده و باتوجه‌به اهمیت و نوسازی، نیاز است از تخصص کارشناسان خارجی هم استفاده کنیم که قطعا این کار انجام خواهد شد.»

قالب‌گیری سال۹۴

مهم‌ترین کاری که سازمان زیباسازی شهر تهران درخصوص مجسمه فردوسی انجام داده، مربوط به قالب‌گیری سال۹۴ است. آنطور که مجید قادری گفته: «آن سال پیمانکار سازمان زیباسازی شهر تهران قصد داشته باهدف صیانت از مجسمه‌های فاخر شهر، طرح باغ مجسمه را اجرایی کند. به این معنا که مجسمه‌های ارزشمند از شهر جمع‌آوری و در این مکان نگهداری و کپی‌ها آنها در معابر نصب شوند. برای این کار اقدام به قالب‌گیری از مجسمه فردوسی کرد که بعدها به‌دلیل نواقص، طرح اجرایی نشد.»

رسانه‌ها از صحت خبرها مطمئن شوند

صحت خبر اصل کار رسانه است. معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به این مطلب عنوان کرد: «انتشار خبر مربوط به مجسمه فردوسی می‌تواند تلنگری باشد برای اصحاب رسانه که قبل از انتشار اخبار از مراجع ذی‌صلاح استعلام کنند و پس از اطمینان از صحت‌وسقم، آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. صرف اینکه هنرمندی در صفحه شخصی‌اش پیامی منتشر کرده نباید به برخی از جوسازی‌ها دامن زد.»