شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام

سیاست ایران نسبت به برجام ۲۰۱۵ تغییر کرده است/ ظریف گفته بود که ما به فکر منفعت اقتصادی برجام نبودیم

سیاست ایران نسبت به برجام 2015 تغییر کرده است/ ظریف گفته بود که ما به فکر منفعت اقتصادی برجام نبودیم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برجام نبودیم و فقط می‌خواستیم پرونده ایران از حالت امنیتی خارج شود، بنابراین در دولت قبل هیچ موقع هدف اصلی برجام انتفاع اقتصادی ایران نبود.

ثمانه اکوان، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکا به دلیل مسائل سیاست داخلی خودش در زمان ترامپ و نوع روابطی که با رژیم صهیونستی و اعراب منطقه بخصوص عربستان سعودی داشت به این نتیجه رسید که بر اساس سیاست های خودش باید زیر برجام و تعهدات خود بزند و از برجام بیرون بیاید.

وی ادامه داد: با تغییر دولت و گام‌هایی که دولت در زمینه هسته‌ای برداشت سبب شد دولت آمریکا به این نتیجه برسد که تنها راه اطمینان حاصل کردن از کنترل شدن فعالیت هسته‌ای ایران احیای برجام است.

اکوان با اشاره به رویکرد دولت قبل خاطرنشان کرد: از همان اول با توجه به شعارهایی که دولت روحانی در داخل داده بود که تمام وضعیت اقتصاد و معیشت به برجام و توافق و گفتگو با غربی ها نیاز دارد؛ در اصل خودشان و تیم مذاکره هم می دانستند که این اتفاق نمی افتد و ظریف گفته بود که ما به فکر انتفاع اقتصادی از برجام نبودیم و فقط می‌خواستیم پرونده ایران از حالت امنیتی خارج شود، بنابراین در دولت قبل هیچ موقع هدف اصلی برجام انتفاع اقتصادی ایران نبود، گرچه شعارهایی در این زمینه داده شد و طرف غربی هم وانمود کرد که تعهداتی در این زمینه دارد ولی در اصل هیچ اتفاقی نیفتاد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اکنون اگر به سیاست داخلی نگاه کنیم عده ای معقتد هستند که به غیر از تیم مذاکره کننده قبلی هیچکس توان گفت و گو و مذاکره با غرب را در ایران ندارد و فقط یک تیم زبان دنیا را بلد است و می‌توانند مذاکره کنند و اگر آنها رفتند و مذاکره کردند به برجام رسیدند دیگر هیچکس نمی‌تواند کاری بکند که این یک باور غلط است.

وی افزود: موضوع اصلی این است که سیاست دولت جمهوری اسلامی نسبت به برجام 2015 تغییر کرده است و ایران دیگر پرونده‌ای در شورای امنیت ندارد؛ بنابراین نیازی به اینکه نگاه امنیتی به این پرونده داشته باشند و فقط خارج کردن پرونده ایران را از منظر امنیتی را هدف قرار بدهند از دستور کار خارج شد، دستور کار فعلی انتفاع اقتصادی از برجام است.

اکوان با اشاره به حضور دموکراتها در دولت آمریکا ادامه داد: سیاست دموکرات‌ها تضمین امنیتی برای خودشان بوده و حاضر نیستند امتیازی به ایران بدهند تا ایران بتواند انتفاع اقتصادی از این مسئله ببرد و منابع مالی و حقوق خودش دست پیدا کند. دولت بایدن به دلایل مختلف نمی خواهد که ایران انتفاع اقتصادی از برجام ببرد چون معتقد است ایران با منابع مالی خود حضور خود در منطقه را تقویت می کند؛ بنابراین پس باید منابع مالی ایران را از دسترس خارج کرد اما این یک تفکر اشتباه است.  چون ایران بر اساس منافع ملی و شرایطی که برای  استراتژی خودش در منطقه در نظر گرفته در همه این سالها با وجود تحریم‌ها به فعالیت خودش ادامه داده است.

این کارشناس بین‌الملل یادآور شد: دولت بایدن هم دولت ضعیفی در داخل آمریکا است و از منظر مختلف تحت فشار است و همانطور که انتخابات کنگره را به  احتمال زیاد به جمهوری خواهان واگذار می کند و می بازد  همیشه سایه سنگین ترامپ روی سیاست داخلی آمریکا وجود دارد و هیچ راهی برای اینکه ترامپ را محاکمه و یا از سیاست بیرون کنند، پیدا نکردند، بنابراین دولت بایدن در مقابل کنگره وتهدیدی که در مقابلش قرار دارد اصولا نمی تواند با ایران به توافق برسد.

وی در خصوص ادامه مذاکرات در دوحه که انجام شد، گفت: کل اروپا درگیر مسئله اوکراین است و مسئله ایران در صدر موضوعات و اخبار و تحولاتشان نیست و دوما اروپایی ها اصلا کاره ای در این ماجرا نیستند؛ همانطور که آمریکا از برجام بیرون آمد و اروپایی‌ها نتوانستند برجام را حفظ کنند همین الان هم برای بازگشت آمریکا به برجام هیچ کمکی نه به آمریکا و نه به ایران نمی کند؛ بنابراین یک مذاکره غیرمستقیم در دوحه شکل گرفت و قطر هم نقش میانجی‌گری را عهده دار شد. 

اکوان در پایان اظهار داشت:  اگر چه ما تحت فشاریم اما نیاز به بهانه تراشی نیست  که بگوییم چون دولت آقای رئیسی است و وزیر و یا تیم مذاکره کننده تغییر کرده‌ و نمی توانند مذاکره کنند؛ دستگاه دیپلماسی گام به گام پیش می رود،  مواضع طرف غربی را در نظر می گیرد و بر اساس آن برنامه ریزی می کند و نیازی به تعجیل نیست و گذشت زمان به نفع تهران است نه واشنگتن و با گذشت زمان ایران فعالیت‌های خود را گسترده‌تر خواهد کرد. 

انتهای پیام