شهر خبر

ابراهیم عزیزی:

چراغ قرمز به مجلس برای ورود به ساختار نیروهای مسلح ؛ مجلس در این حوزه اختیاری ندارد!

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: بر اساس 110 قانون اساسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سلسله مراتب فرماندهی کل قوا هستند .

اعتمادآنلاین|

علی مطهری به تازگی در واکنش به جابه‌جایی حسین طائب در سپاه پاسداران از پاسخگو کردن این نهاد در برابر مجلس صحبت به میان آورده است. در واکنش به اظهارات این چهره سیاسی این سوال مطرح می‌شود که طبق قانون، مجلس می‌تواند نهاد مذکور را پاسخگو کند؟

به گزارش منیبان، ابراهیم عزیزی، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پاسخ به سوال مذکور گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد جوشیده از بطن انقلاب اسلامی و به عنوان یک درخت تنومندی که توانسته در بسیاری از نقاط جهان، شاخه‌های پرثمری داشته باشد، از مجموعه‌هایی است که تحت مدیریت فرمانده معظم کل قوا قرار دارد.

او افزود: در حقیقت بر اساس 110 قانون اساسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سلسله مراتب فرماندهی کل قوا هستند و  چنانچه مجلس شورای اسلامی بخواهد در ساختار، سازمان، وظایف و مسئولیت‌های نیروهای مسلح ورودی هم به موضوعاتی داشته باشد، مخالف این اصل  قانون اساسی است. البته سپاه پاسداران همیشه خود را در معرض ایده‌ها، نظرات و دیدگاه‌های آحاد مردم قرار داده و اساساً یک مجموعه بزرگ مردمی به نام بسیج را هم در دل خود پرورش داده است. اما از لحاظ قانونی ورود مجلس یا نمایندگان در موضوعاتی که تخصصی و مرتبط با نیروهای مسلح است، فاقد وجاهت قانونی است.

عزیزی با اشاره به جابه‌جایی طائب تصریح کرد: جابه‌جایی مسئولین در سپاه امری کاملاً طبیعی و پذیرفته شده است و در رده اختیارات فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد. معمولاً هم این نوع انتصابات با هماهنگی صورت می‌گیرد. لذا درباره جابه‌جایی طائب نه امری غیرعادی اتفاق افتاده نه یک اتفاق نادری است بلکه یک امر کاملاً طبیعی است. کما اینکه در طول سال‌های طولانی، محسن رضایی فرمانده سپاه بود سپس جایش را به رحیم صفوی داد، رحیم صفوی جایش را به جعفری داد، جعفری جایش را به آقای سلامی داد و به همین ترتیب فرماندهان سپاه برای خود جانشین انتخاب کردند، معاونین خود را هم انتخاب کردند. کما اینکه قبل از اینکه جعفری، فرمانده سپاه شود، مسئول اطلاعات سپاه افراد دیگری بودند و جایشان را به طائب دادند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران و اساساً نیروهای مسلح هر موقع مجلس به‌ویژه کمیسیون‌های تخصصی مجلس حرف، سؤالی، نکته‌ای داشتند با روی باز استقبال کردند، آمدند، نشستند نظرات تخصصی دادند و تصمیمات بسیار خوبی هم با حضور آنها در این کمیسیون‌ها گرفته شد.

عزیزی یادآور شد: مقررات انتصاب مسئولان در سپاه پاسداران کاملاً روشن است. در حقیقت شاخص‌های انتخاب مسئولین در سپاه پاسداران شاخص‌های بسیار خوب و به روزی است و بر مبنای این شاخص‌ها، هم مدیران، مسئولین و فرماندهان را در نیروهای مسلح منصوب می‌کنند.