شهر خبر

با برگزاری تظاهرات خیابانی؛

معترضان در تفلیس خواستار برکناری دولت حاکم در گرجستان شدند

معترضان در تفلیس خواستار برکناری دولت حاکم در گرجستان شدند

شهر تفلیس، پایتخت گرجستان از عصر روز گذشته شاهد برگزاری اعتراضاتی است که در آن معترضان خواستار استعفای دولت فعلی و تشکیل دولت جدید هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، خیابان‌های شهر تفلیس، پایتخت گرجستان از عصر روز گذشته شاهد برگزاری اعتراضات ضد دولتی گسترده بوده است و معترضان در مرکز شهر تفلیس شب را در مقابل ساختمان پارلمان گذراندند.

«شوتا دیگملاشویلی»، یکی از برگزارکنندگان تجمع اعتراضی در تفلیس قصد معترضان برای ماندن در روبروی ساختمان پارلمان گرجستان را تائید کرد.

همچنین شبکه تلویزیونی ایمدی گزارش داد که برخی از معترضان از ساختمان پارلمان در تفلیس به سمت دفتر حزب حاکم گرجستان راهپیمایی کرده اند.

«گئورگی مشونیرادزه»، یکی از سازمان دهندگان تظاهرات در گرجستان به خبرنگاران گفت: «ساختمان دفتر حزب حاکم منبع شرارت است. اینجاست که سیاست ضد اروپایی در آن برنامه ریزی شده است.» این در حالی است که دفتر حزب حاکم گرجستان توسط پلیس محاصره شده و معترضان با نیروهای انتظامی درگیر نشدند.

تجمع در مقابل ساختمان پارلمان تفلیس از عصر یکشنبه آغاز شد. معترضان خواستار استعفای دولت برای تشکیل کابینه توافق ملی هستند. دولتی که به گفته معترضان قادر به انجام اصلاحات لازم برای دریافت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا توسط گرجستان باشد. در عین حال گزارش شده که برخی معترضان تردد در خیابان روستاولی مرکزی را که ساختمان پارلمان گرجستان در آن قرار دارد مسدود کرده اند.

پیشتر در ۲۳ ژوئن، نشست سران اتحادیه اروپا وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را به اوکراین و مولداوی اعطا کرد، اما چنین تصمیمی را در مورد گرجستان به تعویق انداخت. با این حال، هیچ جدول زمانی مشخصی برای اعطای عضویت در اتحادیه اروپا برای هیچکدام از این کشورها وجود ندارد و گفتگوها در این مورد ممکن است سال‌ها طول بکشد.

گرجستان از سال ۲۰۰۹ عضو برنامه مشارکت شرقی اتحادیه اروپا با جمهوری‌های شوروی سابق بوده است. در سال ۲۰۱۴، این کشور توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را امضا کرد و در سال ۲۰۱۷، اتباع گرجستان از حق سفر بدون ویزا به کشورهای شنگن برخوردار شدند.