شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#سال گذشته

متفاوت‌ترین بهای اجاره: دعا برای سلامتی مادر | وقتی صاحب‌خانه‌ با خدا معامله می‌کند

صاحبخانه منصف اراکی می‌گوید: مغازه پدری‌ام را به قیمت پنج سال گذشته در اختیار دو جوان جوای کار قرار داده‌ام تا هم برای سلامتی مادر دعا کنند و هم برای پدرم از خدا طلب رحمت کنند.

دعا برای سلامتی مادر

به گزارش همشهری آنلاین، «اجاره‌نشینی و خوش‌نشینی» ضرب‌المثل سال‌های نه‌چندان دوری است که دو سه سالی است می‌رود جای خود را به «اجاره‌نشینی و چادرنشینی» بدهد. فصل تابستان که می‌رسد، بازار اجاره خانه هم داغ می‌شود، اما چند سالی است که گرمای اجاره بها چندبرابر گرمای تابستان شده و به قول معروف خرماپزانی به راه انداخته است.

نرخ اجاره هرساله طبق روال و عرف جامعه افزایش می‌یابد، اما در شرایط رکود تورمی حاکم بر کشور، برخی از صاحبخانه‌ها قیمت‌های نامتعارف و سرسام‌آوری را برای املاک خود اعلام می‌کنند که پرداخت آن نه با عرف جامعه همخوانی دارد و نه با درآمد مستاجران سر سازگاری دارد.

امسال نیز با شرایط اقتصادی موجود و تورم، قیمت اجاره مسکن همچون یکی دو سال اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده و مستاجران را درمانده‌تر از قبل کرده است و می‌توان گفت اجاره مسکن بی‌سر و سامان‌ترین روزهای خودش را می‌گذراند و اجاره‌نشینی دیگر خوش‌نشینی نیست.

در آشفته بازار این روزهای اجاره مسکن و در میان افرادی که بی‌توجه به شرایط درآمدی مستاجران، رقم‌های نجومی و سرسام آوری را برای اجاره بهای املاک زشت و زیبای خود اعلام می‌کنند، صاحبخانه‌های بسیاری را هم می‌توان یافت که باورها و اعتقادات زیبایشان بر همه پلیدی‌های افراد بی‌انصاف خط بطلان می‌کشد و بار دیگر نشان می‌دهد هنوز هم هستند مهربانانی که ارزان محبت می‌فروشند و طرف معامله را خدا قرار می‌دهند.

 شاید رسم روزگار این چنین است که بدی‌ها بیشتر از خوبی‌ها خودنمایی می‌کند، اما به تصویر کشیدن خوبی‌هایی از جنس «صاحبخانه‌های خوب» می‌تواند در آشفته بازار اجاره خانه، حال انسان را خوب کند.

شرح سخاوت و بزرگ‌منشی صاحبخانه‌هایی که می‌گویند: «با خدا معامله می‌کنیم»، به راستی حال انسان را خوب می‌کند، و وقتی نیت‌های خیر فراگیر شد، آن وقت است خیر و نیکی نیز در جامعه پراکنده شده و سختی‌ها بر انسان سهل و آسان می‌شود.

علی میرزاخانی، کارمند یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی اراک و از صاحبخانه‌های منصفی است که با اجاره دادن مغازه‌ای به دو جوان جوای کار، آنها را از بیکاری رهانیده و دستشان را بند کاسبی کرده است.

وی می‌گوید: پنج سال گذشته دو جوان جویای کار از من خواستند مغازه‌ مرحوم پدرم را اجاره کرده تا کسب و کاری برای خود راه بیندازند و من نیز به ازای دریافت پنج میلیون تومان رهن، مغازه پدری‌ام را که با ۲۰ متر مساحت در یکی از بهترین نقاط شهر اراک و در منطقه هپکو واقع شده بود، در اختیار آنها قرار دادم.

این شهروند اراکی بیان می‌کند: پنج سال از زمان اجاره مغازه سپری شده است و در حالی که قیمت اجاره مغازه حدود ۱۰۰ میلیون رهن و ۵ تا ۷ میلیون اجاره است، اما من با همان ۵ میلیون تومان رهن و ۲ میلیون تومان اجاره ماهیانه مغازه را در اختیار این دو جوان قرار داده‌ام تا هم به کسب و کارشان ادامه دهند و هم برای سلامتی مادرم و رحمت پدرم دعا کنند.

میرزاخانی می‌افزاید: خانه، مغازه، ماشین و ثروت و حتی اولادی که خداوند به انسان عنایت می‌کند فرصتی است تا از طریق این نعمت‌ها، گره از کار بنده‌هایش باز کنیم و من از اینکه می‌بینیم به وسیله اجاره دادن مغازه توانسته‌ام برای دو جوان کسب و کاری راه انداخته و روح پدرم را شاد کنم بسیار خوشحالم.

وی بیان می‌کند: از این دو جوان خواسته‌ام همواره برای سلامتی مادر و خانواده‌ام دعا کنند و خوشحالم که تاثیر دعای آنان را در زندگی درک می‌کنم.

این صاحبخانه با بیان اینکه اگر انسان‌ها به یکدیگر رحم و مروت کنند، خدا نیز امور را بر آنها سهل خواهد کرد، ادامه می‌دهد: در محیط کارم می‌بینیم مستاجرانی که روح و روانشان به دلیل قیمت‌های بالای اجاره مسکن به هم ریخته و دچار آشفتگی و پریشانی هستند، دیدن این صحنه‌ها زجرم می‌دهد و آرزو می‌کنم در این شرایط سخت اقتصادی خداوند رحم و مروت را به دل صاحبخانه‌ها انداخته و گشایشی در زندگی‌ها ایجاد کند.