شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#روحانی#اصلاح طلبان#دولت سیزدهم

ویژه های مشرق؛

اگر موشک‌هایمان را معامله کنیم، تحریم‌ها لغو می‌شود؟!/ محسن رنانی: جنبش سبز از جنس انقلاب بود

ویژه ها

اصلاح طلبان به گونه ای درباره وضع موجود سخن می گویند که گویا دولت روحانی کشور را در بهترین وضعیت ممکن به دولت رئیسی تحویل داده و این دولت سیزدهم بوده که نتوانسته امانتدار خوبی باشد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر موشک هایمان را معامله کنیم، تحریم ها لغو می شود؟!

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«مسائل حول محور مذاکرات احیای برجام که اخیرا دور تازه‌ای از آن در دوحه قطر برگزار و به اتمام رسید با پیچیدگی‌هایی همراه است و همین پیچیدگی‌ها نیز باعث شده تا مذاکرات حداقل در دوحه به نتیجه نرسد. آنچه مسلم است طرفین برای رسیدن به توافق احتمالی به قطر رفته بودند اما آنطور که از مواضع طرفین برمی‌آید مسائلی که در مذاکرات مطرح شده مورد موافقت طرفین قرار نگرفته و باعث شده که مذاکرات پس از دو روز به اتمام برسد و طرفین به پایتخت‌ها بازگردند تا در دور آینده که معلوم نیست چه زمانی و در کجا برگزار خواهد شد دوباره با هم به مذاکره بپردازند تا شاید کورسوی امیدی برای رسیدن به نقاط مشترک و در نهایت توافق وجود داشته باشد.»

در ادامه این مطلب آمده است:«در دولت گذشته شاهد بودیم تیم مذاکره کننده به ریاست آقای ظریف وزیر پیشین خارجه توانست پس از مدت‌ها با غربی‌ها به توافق برسد و برجام را منعقد و به اجرا درآورد و تجارت و روابط بین‌المللی ایران را از سر بگیرند.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اینکه چرا برجام چنین شرایطی پیدا کرده و امروز هم با وجود شرایط فراهم برای توافق آمریکایی‌ها به این مساله تن نمی‌دهند و خواسته‌های فرا برجامی دارند از اینجا نشأت می‌گیرد که اساسا آنها صرفا پرونده هسته‌ای ایران و رعایت مفاد ذیل برجام را نمی‌خواهند و به دنبال آن هستند که مسائل حضور منطقه‌ای و قدرت دفاعی ایران را نیز به میان بیاورند و به مذاکره بگذارند. امری که ایران به کل با آن مخالف است و مذاکره‌ای در خصوص آن با دیگر کشورها انجام نمی‌دهد. به همین جهت نیز تحریم‌ها در زمان ترامپ شدت گرفت و تا جایی پیش رفت که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های یکجانبه بیشتری علیه کشورمان وضع نمود.»

اگر موشک‌هایمان را معامله کنیم، تحریم‌ها لغو می‌شود؟!/ محسن رنانی: جنبش سبز از جنس انقلاب بود

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که «برای توافق، آمریکایی‌ها...خواسته‌های فرا برجامی دارند...اساسا آنها صرفا پرونده هسته‌ای ایران و رعایت مفاد ذیل برجام را نمی‌خواهند و به دنبال آن هستند که مسائل حضور منطقه‌ای و قدرت دفاعی ایران را نیز به میان بیاورند.»

سوال اینجاست که اگر آمریکایی ها برای لغو تحریم ها، پرونده هسته ای ایران را نمی خواهند، پس چرا در دولت قبل در قلب راکتور هسته ای بتن ریخته شد؟! چرا چرخ سانتریفیوژها از حرکت ایستاد؟! چرا ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور منتقل شد؟!

سوال دیگر این است که اگر بر فرض محال برجام موشکی و منطقه ای هم امضاء شد، چه تضمینی وجود دارد که آمریکا بهانه و خواسته دیگری را مطرح نکند؟! اگر علیرغم امضای برجام موشکی و منطقه ای، تحریم ها همچنان در جای خود باقی ماند، چه باید کرد؟!

یک سوال دیگر، آمریکا با صنایع پیشرفته علمی و صنعتی ایران و توان دفاعی و نظامی و قدرت منطقه ای کشورمان مشکل دارد؛ آیا باید به دلیل اینکه آمریکا با اینها مشکل دارد، چوب حراج بر آنها بزنیم؟!

اصلاح طلبان در سالهای گذشته مدعی بودند که اگر توافق هسته ای با آمریکا امضا کنیم، تحریم ها به تاریخ پیوسته و صبح بدون تحریم فرامی رسد، اما حالا همان طیف مدعی است که مسئله آمریکا اصلا هسته ای نیست، بلکه مسئله آن، توان دفاعی و قدرت منطقه ای ماست.

رهبر معظم انقلاب- دوم خرداد 97- فرمودند:«عمق دشمنی آمریکا با ایران و با جمهوری اسلامی است. دشمنی، دشمنیِ عمیق است، دشمنیِ سطحی نیست. مخالفت بر اساس و بر محور مسئله‌ای مثل مسئله‌ی اتمی نیست، این را همه فهمیده‌اند؛ بحث، فراتر از اینها است. بحث این است که اینها با نظامی که در این منطقه‌ی حسّاس سر بلند کرده، ایستاده، قد برافراشته، رشد کرده، با ظلمهای آمریکا مخالفت میکند، نسبت به آمریکا هیچ‌گونه ملاحظه‌کاری نمیکند، روحیه‌ی مقاومت را در منطقه توسعه میدهد، پرچم اسلام را در دست گرفته مخالفند؛ عمیقاً مخالفند. مسئله‌ی آنها این است که این نظام اسلامی و جمهوری اسلامی نباید باشد؛ نه‌فقط این نظام نباشد، [بلکه] آن مردمی که این نظام را حمایت میکنند یعنی ملّت ایران هم منفور سران حکومتهای آمریکایند.»

ایشان در ادامه تاکید کردند:«یکی از معاونان رئیس‌جمهور آمریکا -نه این رئیس‌جمهور، یکی از رؤسای جمهور قبلی- صریحاً گفت که ما باید ریشه‌ی ملّت ایران را -نه ریشه‌ی جمهوری اسلامی را- بکَنیم. خب، پس مسئله‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی مسئله‌ی این نیست که حالا دعوای اینها مثلاً سرِ قضیّه‌ی هسته‌ای یا سرِ قضیّه‌ی موشک یا مانند اینها باشد؛ نخیر، قضیّه‌ی هسته‌ای و موشک و امثال اینها هم یک داستان دیگری دارد یعنی تکیه‌ی روی آنها برای این است که عناصر مؤلّفه‌ی قدرت جمهوری اسلامی را اینها میخواهند از بین ببرند.»

رهبر معظم انقلاب همچنین- 31 اردیبهشت 93- فرمودند: «دشمنیِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهوری اسلامی در مقابل نظام سلطه ایستاده است؛ در مقابل عادت بدِ تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر ایستاده است؛ بقیه‌ی چیزها بهانه است. امروز بهانه، مسئله‌ی هسته‌ای است؛ یک روز بهانه، حقوق بشر است؛ یک روز بهانه، یک چیز دیگر است. آنها میخواهند نظام جمهوری اسلامی را از ایستادگی در مقابل قلدرها و گردن‌کلفت‌ها و باج‌بگیرها و زورگویان عالم منصرف کنند؛ البته این اتفاق نخواهد افتاد.»

** محسن رنانی: جنبش سبز از جنس انقلاب بود

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«"گفت‌وگوهای توسعه" مجموعه‌نشست‌هایی است درباره اندیشه‌های صاحب‌نظران ایرانی درباره توسعه که "پویش فکری توسعه" با همکاری "پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس" از سال ۱۳۹۶ آغاز کرد تا از دل این گفت‌وگوها هم توجه جامعه روشنفکری به صورت جدی‌تر به مباحث توسعه ایران معطوف شود و هم اندیشه‌های پراکنده صاحب‌نظران ایرانی در حوزه توسعه ایران به صورت روایت‌های منسجم و ساختارمند تدوین شود و در اختیار پژوهشگران و سیاست‌گذاران قرار گیرد. دبیری علمی این مجموعه‌گفت‌وگوها و روایت‌ها بر عهده دکتر محسن رنانی است.»

در ادامه این مطلب به نقل از محسن رنانی آمده است:«110 سال است که پی‌درپی انقلاب می‌کنیم. انقلاب مشروطیت، تغییر رژیم قاجار، نهضت ملی‌شدن نفت و به گمانم حتی جنبش سبز همگی از جنس انقلاب بودند. اما اینها همه انقلاب‌هایی بودند که به این‌ خاطر به ‌وجود آمدند که نخبگان ما گفت‌وگو بلد نبودند. با این نگاه بود که ما در پویش فکری توسعه، از سال ۱۳۹۶ گفت‌وگوهای توسعه را راه انداختیم.»

اگر موشک‌هایمان را معامله کنیم، تحریم‌ها لغو می‌شود؟!/ محسن رنانی: جنبش سبز از جنس انقلاب بود

این روزنامه اصلاح طلب با تایید اظهارات این فعال اصلاح طلب، فتنه 88 را از جنس انقلاب نامیده است. گویا از نگاه اصلاح طلبان، اینکه زیر میز انتخابات و مردم سالاری بزنی و با دروغ تقلب، قطعنامه به مردم ایران تحمیل کنی، اسمش انقلاب است!

در آبان ۹۹ در شرایطی که هنوز شمارش آراء در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پایان نیافته بود،  ترامپ در یک سخنرانی از محل کاخ سفید ادعای رخ دادن تقلب گسترده را مطرح و همچنین پیروزی خود را در انتخابات را اعلام کرد.

اقدام ترامپ درخصوص اعلام زودهنگام پیروز انتخاباتی و همچنین کنفرانس‌های خبری متعاقب آن، واکنش های زیادی را در پی داشتمقامات آمریکایی، این اقدام ترامپ را مشابه اقدامات حاکمان خودکامه سومالی نامیده و تاکید کردند که این چیزی است که یک دیکتاتور ذلیل انجام می‌دهد.

در مجموع،  از باراک اوبامای دموکرات تا هم حزبی های جمهوری خواه ترامپ و از توئیتر و فیسبوک تا بی بی سی فارسی، این اقدام را محکوم و آن را مصداق دیکتاتوری، حمله به دموکراسی، اقدامی مستبدانه و خطرناک نامیدند.

این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران، «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» نیز دقیقا همین اقدام را انجام دادند.

هر چند هم حزبی های ترامپ، ادعای وی را محکوم کردند، اما فعالین اصلاح طلب از خاتمی و حجاریان و تاجزاده و آخوندی و زنگنه و ربیعی و ترکان و نعمت زاده و مجید انصاری و موسوی خوئینی ها تا معصومه ابتکار و زیباکلام و عباس عبدی و علوی تبار و عماد باقی و کرباسچی و مرعشی و فائزه هاشمی و ...همگی از اقدام دیکتاورمأبانه و مستبدانه میرحسین موسوی و کروبی حمایت کرده و علیه جمهوریت شورش کرده و رأی مردم را لگدمال کردند.

یکی از پروژه های اصلی دشمن به واسطه فتنه ۸۸، تکه تکه کردن ایران و برافروختن آتش جنگ داخلی در اقصی نقاط کشور بود که با هوشمندی مردم و درایت نظام، این نقشه شوم رسوا شد.

یکی از اقدامات نابخشودنی فتنه گران در سال ۸۸،  تیزکردن چاقوی تحریم های ضدایرانی بود. به طوریکه قطعنامه سنگین ۱۹۲۹ علیه ملت ایران تصویب شد

** بجای این داستان سرایی ها از «میراث دولتِ اصلاح طلبان» بگویید

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «آذر منصوری» نوشت:«بعد از آزادسازی نرخ ارز فشار اقتصادی ناشی از تورم لجام گسیخته، آه از نهاد مردم بلند کرده است، با توجه به روند مذاکرات احیای برجام چشم‌انداز امیدبخشی برای رفع تحریم‌ها به چشم نمی‌آید و در یک کلام مهم‌ترین دغدغه شهروندان ایران این است که آیا فردا و فرداها می‌توانند از عهده تامین معاش روزانه خود بر آیند یا نه؟»

در ادامه این مطلب آمده است:«به بیان روشن‌تر، تورم لجام‌گسیخته یعنی کوچک شدن بی امان سفره‌های مردم، یعنی فقدان امنیت در زندگی امروز و آینده؛ به قول گل‌آقا که در پاسخ به حسن حبیبی که از او پرسیده بود: « حالت چطور است؟» جواب داده بود:«از فردا بهترم» وضعیت اقتصادی مردم طوری شده است که به واقع حال امروزشان از فردای‌شان بهتر است.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«این درست است که همه دلسوزان کشور در شرایط امروز ایران باید در راستای تقویت امید اجتماعی شهروندان تلاش کنند، اما متاسفانه هم دولت و هم مجلس و چه بسا مجموعه حاکمیت خود در نقطه مقابل این امید ایستاده‌اند.»

اگر موشک‌هایمان را معامله کنیم، تحریم‌ها لغو می‌شود؟!/ محسن رنانی: جنبش سبز از جنس انقلاب بود

اصلاح طلبان به گونه ای درباره وضع موجود سخن می گویند که گویا دولت روحانی کشور را در بهترین وضعیت ممکن به دولت رئیسی تحویل داده و این دولت سیزدهم بوده که نتوانسته امانتدار خوبی باشد.

دولت رئیسی تنها در یک قلم، هر ماه حداقل ۱۰ هزارمیلیاردتومان از بدهی های دولت روحانی را تسویه می کند. رئیسی پیش از این گفته بود «در مرداد ماه ۱۴۰۰ که دولت تغییر کرده بود ولی وزرا هنوز رای اعتماد نگرفته بودند و با وزرای دولت قبل کار می‌کردم، آنها می‌گفتند که حتی توان پرداخت حقوق مرداد را هم نداریم. اما دولت از این وضعیت به شرایطی رسیده که حتی یک بار هم در پرداخت حقوق‌ها تاخیر نشد، آن هم بدون استقراض

 دولت قبل در طول ۸ سال قیمت مسکن را حدود ۷۰۰ درصد گران کرد. بدهی ماهیانه حداقل 10 هزارمیلیاردتومان و گرانی 700 درصدی قیمت مسکن، تنها دو نمونه از میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان» است.

با اینحال اصلاح طلبان قیافه حق به جانب به خود گرفته و از وضع موجود شکایت می کنند، همان وضعی که خود باعث و بانی اصلی آن هستند. در ۸ سال دولت روحانی، اصلاح طلبان و برخی دولتمردان ۲ جمله را بارها تکرار کردند؛ یکی اینکه «عجله نکنید، دولت مشغول آواربرداری است» و دیگری اینکه «از دولت انتظار معجزه و فتح الفتوح نداشته باشید».

حالا در شرایطی که دولت سیزدهم اقدامات بسیار مهمی در حدود 11 ماه اخیر انجام داده است، جریان اصلاح طلب در پی نفی و انکار این اقدامات است. اصلاح طلبان همان جماعتی هستند که در دولت داری خود، کشته های روزانه 700 نفر در کرونا را ثبت کرده اند.

بهتر است اصلاح طلبان بجای این داستان سرایی ها، بابت میراث شومی که به دولت بعد تحویل دادند، اول عذرخواهی کرده و سپس برای جبران آن بکوشند.