شهر خبر

صدراعظم آلمان مطرح کرد؛

اعطای تضمین‌های امنیتی به اوکراین؛ محور گفتگوهای آلمان و متحدان

اعطای تضمین‌های امنیتی به اوکراین؛ محور گفتگوهای آلمان و متحدان

صدراعظم آلمان روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ARD» اعلام کرد برلین در حال گفت‌وگو با متحدان، درباره دادن تضمین‌های امنیتی به اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ARD» اعلام کرد برلین در حال گفت‌وگو با متحدان، درباره دادن تضمین‌های امنیتی به اوکراین است.

به گفته شولتز «ما در حال گفت‌وگو با دوستان نزدیک، درباره مسئله تضمین‌های امنیتی هستیم که می‌توان به اوکراین داد. این فرآیندی رو به جلو است. روشن است که این تضمین‌ها مشابه وضعیت عضویت یک کشور در سازمان ناتو نیست.»

او در این باره افزود: «کاملا روشن است که این موضوعی است که باید با دقت در عرصه دیپلماسی طرح‌ریزی شود؛ برای روزی که جنگ به پایان رسیده باشد و امیدوارم این اتفاق به زودی رخ دهد».

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، از آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور و حتی پیش از آن، بارها خواستار پیوستن کی‌یف به سازمان ناتو شده، اما تاکنون پاسخ مثبتی نگرفته است.

روسیه بارها هشدار داده که عضویت اوکراین در ناتو را نمی‌پذیرد و هم‌اکنون نیز یکی از شروط توقف عملیات نظامی را اعلام بی‌طرفی اوکراین در قبال سازمان ناتو اعلام کرده است.

آمریکا و کشورهای غربی، علی‌رغم کمک های همه‌جانبه نظامی و سیاسی از دولت اوکراین، تاکنون با عضویت آن در ناتو موافقت نکرده‌اند.