شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#معاون وزیر#سال گذشته

هشت هزار هکتار سال گذشته به شهرک‌های و نواحی صنعتی کشور افزوده شد

هشت هزار هکتار سال گذشته به شهرک‌های و نواحی صنعتی کشور افزوده شد

سمنان- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: هشت هزار هکتار اراضی با حمایت مسوولان کشوری، سال گذشته به نواحی صنعتی کشور اضافه شد.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، علی رسولیان روز یکشنبه در همایش تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی شهرستان گرمسار و آرادان استان سمنان در فرهنگسرای خورشید تابان گرمسار، گفت: سیاست دولت سیزدهم برای توسعه بخش صنعت هدایت‌گری، حمایت‌ و تشدید نظارت‌ها است. 

وی با اشاره به دغدغه وزارت صمت برای صنعتی شدن، توسعه و ایجاد اشتغال در کشور، اظهار داشت: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت حکمرانی دقیق در حوزه صنعت است که در این راستا وزارت صنعت چهار وظیفه اولویت‌بندی، هدایت گری درست، حمایت و نظارت را برای صنعتی شدن و ایجاد اشتغال کشور، مبنای کار خود قرار داده است. 

رسولیان با بیان اینکه اولویت بندی باید بر اساس جغرافیای منطقه، ظرفیت ها و زیرساخت‌های حاکم بر هر منطقه باشد، یادآور شد: حمایت گری وظیفه دولت است که باید امکانات را به منظور توسعه کلان فراهم کند.

وی با اشاره به اهمیت بخش نظارت گفت: مهمترین بخش نظارت است و دولت باید از مداخله بیش از حد در بخش صنعت خودداری کند چرا که مداخله بیشتر توسط دولت، توسعه صنعتی را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اضافه کرد: در هر کشور که توسعه تجارت و تولید رقم خورد، بخش خصوصی کار اصلی را برعهده داشت و دولت نقش نظارت را ایفا کرد، بنابراین سیاست دولت سیزدهم نیز هدایت گری، حمایت و نظارت برای توسعه صنعتی کشور است.

وی با اشاره به شکوفایی تولید محصولات داخل، افزود: در حال حاضر فعالان بخش خصوصی محصولاتی تولید می کنند که قابل باور نیست و شرکت‌های دانش بنیان به سرعت در حال رشد هستند که طبق آمارها، یکهزار و ۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی و ۱۲۳ محصول و قطعه جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تولید شده است.

رسولیان به تلاش‌های صورت گرفته برای واگذاری اراضی بیشتر به شهرک‌های و بخش‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ تنها پنج هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به فعالان اقتصادی واگذار شد و یکهزار و ۶۰۰ هکتار زمین به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شده بود.

توسعه ۴۰۰ هکتاری اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرمسار 

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به برنامه توسعه اراضی در گرمسار و آرادان گفت: در این نواحی توسعه ۴۰۰ هکتار در دست اجرا داریم تا شرایط را برای فعالیت اقتصادی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در تهران و البرز به دلیل محدودیت زمین، با مشکلات فراوانی در بحث واگذاری زمین روبرو هستیم که به همین علت، حرکت استقرار صنایع به سمت استان سمنان است و باید زیرساخت‌ها در این استان فراهم شود.

وی ادامه داد: بحث آب نیز موضوع جدی است که در حال حاضر بهره وری آب در واحدهای صنعتی افزایش یافته است و سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران استفاده از پساب شهرها برای صنایع است که البته این پساب‌ قابل استفاده در همه صنایع نیست. 

رسولیان تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰۰ نقطه صنعتی کشور را شناسایی کردیم که می‌توانند از پساب شهری استفاده کنند.

وی حمایت از صنایع به ویژه صنایع کوچک را یکی دیگر از اولویت ها و وظایف سازمان دانست و افزود: ۵۸۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان گرمسار آرادان در دست اجرا است.

رسولیان بیان کرد: احداث واحدهای کارگاهی خرد از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است، هر واحد کارگاهی خود برای حدود ۹ نفر اشتغال ایجاد می کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان کرد: بحث احیای واحدهای صنعتی راکد از موضوعاتی است که مورد توجه مقام معظم رهبری و جزو اولویت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است.

وی تاکید کرد: در این زمینه یک هزار و ۵۷۵ واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم احیا و ۳۰ درصد از این واحدها توسط افراد توانمند حوزه صنعت با سرمایه گذاری جدید از رکود خارج شده است.