شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریزش مو

کشفی در ژنتیک که باعث درمان ریزش مو و طاسی می شود

کشفی در ژنتیک که باعث درمان ریزش مو و طاسی می شود

دانشمندان توانستند سیگنال مولکولی را کشف کنندکه باعث رشد قوی مو در مردان و زنان می شود. کشف این مولکول سیگنال دهنده، ممکن است در نهایت به طاسی و بیماری های ریزش مو مانند آلوپسی پایان دهد.

 به گزارش بهداشت نیوز، دانشمندان به کشف کلیدی درباره رفتار سلول های کلیدی در فولیکول ها دست یافته اند. سلول های مورد مطالعه در این تحقیق سلول های پاپیلای پوستی نامیده می شوند که در فولیکول های مو یافت می شوند. 

محققان دانشگاه کالیفرنیا می گویند: «سلول های پاپیلای پوستی مسئول رشد موهای جدید هستند. اینها فیبروبلاست های سیگنال ساز تخصصی (سلول هایی که کلاژن تولید می کنند) هستند که در انتهای هر فولیکول مو قرار دارند».

اگرچه دانشمندان می‌دانستند سلول‌های پاپیلای پوستی به رشد مو کمک می‌کنند، اما تا به حال تصویر واضحی از فرآیند ژنتیکی آن نداشتند. ماکسیم پلیکوس، استاد زیست شناسی سلولی و تکاملی UCI، می گوید: «در زمان های مختلف در طول چرخه زندگی فولیکول مو، همان سلول های پاپیلای پوستی می توانند سیگنال هایی ارسال کنند که فولیکول ها را خفته نگه می دارد یا باعث رشد موهای جدید می شود».

 محققین برای این کار موش هارا مورد بررسی و آزمایش قرار داند.آن ها موش هارا با سلول های پاپیلای پوستی بیش فعال طراحی کردند و نتیجه گرفتند موها بیش از اندازه رشد می کنند. با استفاده از این آزمایش ها دانشمندان توانستند سلول های سیگنال دهنده رشد مو را پیدا کنند. دانشمندان این مولکول جدید را SCUBE3 نامیدند.

 مطالعات بیشتر نقش SCUBE3 را در فعال کردن رشد مو در انسان و همچنین موش تایید کرد.  در آزمایش‌ها، تیم SCUBE3 را به پوست موش که حاوی فولیکول‌های پیوندی پوست سر انسان بود، تزریق کردند. این مولکول باعث رشد موهای جدید در فولیکول های موی انسان شد.

 نیاز شدیدی به داروهای جدید و مؤثر برای ریزش مو وجود دارد و ترکیبات طبیعی که به طور معمول توسط سلول‌های پاپیلای پوستی استفاده می‌شوند، نامزدهای ایده‌آلی برای درمان نسل بعد هستند.»  
منبع: سیناپرس