شهرخبر

ایزدخواه در گفتگو با مهر:

حوزه انتخابیه تهران منطقه‌ای شود / ضرورت افزایش تعداد نمایندگان

حوزه انتخابیه تهران منطقه‌ای شود / ضرورت افزایش تعداد نمایندگان

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مدل فعلی که ۳۰ نفر نماینده تهران باشند، کارآمد نیست و باید تغییر کند. برای مثال، برخی کارشناسان می‌گویند حوزه انتخابیه تهران منطقه‌ای و تبدیل به ۲۲ منطقه شود.

روح الله ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه قانون انتخابات مجلس باید اصلاح شود، اظهار داشت: در حال حاضر رویکردهای مختلف و بعضاً متضادی درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس مطرح می‌شود و باید ببینیم قانون انتخابات باید از چه منظری اصلاح شود.

انتخابات حزبی، استانی یا تناسبی؟

وی بیان کرد: برخی می‌گویند انتخابات مجلس باید مانند بسیاری از کشورهای دنیا حزبی شود و کرسی‌های مجلس باید بین احزاب تقسیم شود. همچنین برخی معتقدند انتخابات مجلس باید استانی شود و برخی هم بحث تناسبی شدن انتخابات مجلس را مطرح می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر انتخابات مجلس محلی و شهرستانی است و این آسیب را می‌زند که نماینده همیشه باید به فکر شهر خودش باشد و مسائل ملی را رها کند. این مسئله باعث می‌شود قانون‌گذاری در سطح ملی ضعیف شود و سهم خواهی و کشمکش بین شهرها و استان‌ها رخ دهد که در همه دوره‌های مجلس شاهد این وضعیت هستیم. برای مثال در زمان بررسی لایحه بودجه، کشمکش و سهم‌خواهی در مجلس بسیار زیاد دیده می‌شود.

ایزدخواه ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که ساختار انتخابات مجلس محلی و شهرستانی است، وقت نماینده هم عمدتاً صرف رفع مشکلات روزمره منطقه و شهر خودش می‌شود، در حالی که این مسائل و مشکلات باید از سوی شوراهای شهر و روستا، فرمانداری‌ها و مدیران کل ادارات استان‌ها پیگیری شود.

نماینده نباید درگیر لوله‌کشی باشد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در جایی به صورت ساختاری ایراد و فسادی وجود داشته باشد، نماینده باید آن را حل کند اما اینکه نماینده درگیر لوله کشی و آب‌رسانی روستاها باشد، به مجلس ضربه وارد می‌شود و نقش ملی نماینده به شدت تضعیف می‌شود. رویه فعلی یعنی انتخابات محلی و شهرستانی باید اصلاح شود. باید انتخابات مجلس به نحوی اصلاح شود که نماینده برای آنکه در دوره‌های بعدی انتخابات بتواند رأی بیاورد، کمتر نیاز پیدا کند تا مطالبات شهر و ناحیه خودش را رفع کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معمولاً در انتخابات مجلس و در شهری مانند تهران، به صورت لیستی رأی گیری می‌شود و در دوره‌های مختلف دیده‌ایم اعضای یک لیست رأی می‌آورند. این در حالی است که نماینده مجلس باید نماینده کل ملت باشد و چرا نباید احزاب و لیست‌های دیگر حتی به صورت اقلیت در مجلس حضور داشته باشند؟

جناح‌های مختلف باید در مجلس حضور یابند

وی افزود: نگاهی که می‌گوید ما باید به سمت حزبی شدن انتخابات حرکت کنیم، قابل دفاع است. باید احزاب و صداهای مختلف در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند چرا که قرار است در مجلس برای کل مملکت تصمیم گیری شود. ما در اصلاح قانون انتخابات مجلس باید به سمت سازوکارهایی برویم که اجازه دهد جناح‌های سیاسی مختلف بتوانند حداقلی از کرسی‌های مجلس را در هر دوره داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده مخالف انتخابات لیستی نیستم اما معتقدم در سهمیه‌بندی کرسی‌ها باید به گونه‌ای تقسیم‌بندی شود که به طور نسبی برای هر حزبی حداقل مقیاسی برای حضور در مجلس تضمین شود.

ایزدخواه درباره افزایش تعداد نمایندگان، گفت: طبق قانون، تقریباً ۴۰ نفر باید به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود. معیار اضافه شدن تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاملاً مشخص است و با معیارهایی چون جمعیت و وسعت می‌توان در این مورد تصمیم گیری کرد. وزارت کشور می‌تواند پیشنهاد این موضوع را بیاورد و در نهایت مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصمیم گیری می‌کند. طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس تدوین شده و در سامانه مجلس برای دریافت پیشنهادات نمایندگان وجود دارد.

وی ادامه داد: در برخی از مناطق باید تعداد نمایندگان مجلس افزایش پیدا کند. برای مثال نماینده‌ای داریم که در حوزه انتخابیه وی ۹ فرمانداری وجود دارد که طبعاً این نماینده نمی‌تواند به همه شهرهای حوزه انتخابیه خود رسیدگی کند.

حوزه انتخابیه تهران منطقه‌ای شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین مدل فعلی که ۳۰ نفر نماینده تهران باشند، کارآمد نیست و باید تغییر کند. برای مثال، برخی کارشناسان می‌گویند حوزه انتخابیه تهران منطقه‌ای و تبدیل به ۲۲ منطقه شود و هر منطقه یک نماینده داشته باشد یا اینکه حاشیه‌های تهران و شهرستان‌هایی مانند ری، اسلامشهر و شمیرانات جدا و از تهران مستقل شوند.

ایزدخواه گفت: هر منطقه تهران به طور نسبی به اندازه یک شهرستان و بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و اگر به صورت جمعیتی هم نگاه کنیم، هر منطقه تهران حداقل کشش یک نماینده را دارد. در مجلس درباره ضرورت اصلاح قانون انتخابات مجلس مباحث زیادی مطرح می‌شود اما باید ببینیم که آیا هیئت رئیسه مجلس این موضوع را در دستور کار مجلس قرار می‌دهد یا خیر.