شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دلار#واشنگتن

نزدیک‌ترین و بی‌سابقه‌ترین جاسوسی جهان از آمریکا | نفوذ عجیب چینی‌ها

خرید زمین توسط چینی‌ها در داکوتای شمالی و معامله‌های غیر معمول با ارزش چند میلیون‌ دلار به بهانه ساخت کارخانه‌ ذرت در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای یک پایگاه که حساس‌ترین فناوری‌های پهپادی آمریکا در آنجا قرار دارد، هشدارهای امنیتی در واشنگتن را به صدا در آورده است.

چینی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شاید در نگاه اول زمین‌های بایر شهر گراند فورکس ایالت داکوتای شمالی، از جذابیت کمی برای سرمایه‌گذاری خارجی و یا حتی محلی برخوردار باشد، اما هنگامی‌که سه مالک در این منطقه ملک‌های خود را به قیمت‌های نجومی فروختند، این معامله پرسود غیر معمول، زنگ‌ خطر امنیتی را در واشنگتن به صدا درآورد.

هشدارهای نواخته شده در گوش واشنگتن‌نشینان از آنجایی به صدا درآمده که گروه صنعتی فوفنگ (Fufeng Group) مستقر در شاندونگ چین زمین‌هایی را خریداری کرده که مهم‌ترین مساله آن که حساسیت‌آفرین شده، موقعیت مکانی‌اش است. زمین‌های معامله شده در نزدیکی یا به عبارتی فاصله ۲۰ دقیقه‌ای پایگاه‌ هوایی گراند فورکس قرار دارد؛ پایگاهی که محل استقرار حساس‌ترین فناوری‌های پهپادی آمریکا محسوب می‌شود.

به گفته سناتور داکوتای شمالی همچنین این پایگاه خانه‌ یک مرکز شبکه فضایی جدید است که «ستون فقرات همه ارتباطات نظامی آمریکا در سراسر جهان» به‌حساب می‌آید.

حالا برخی از کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند که ساخت کارخانه آسیاب ذرت چینی باید متوقف شود، چراکه می‌تواند دسترسی بی‌سابقه‌ای برای جاسوسان چینی به تاسیسات این پایگاه هوایی مهم و حساس آمریکایی را فراهم بیاورد.

مقابله و تلاش برای تعطیلی این کارخانه چینی در خاک آمریکا یک نبرد را پشت سر خود دارد، اما نه یک نبرد با عامل خارجی، بلکه یک نبرد داخلی و در اصل حقوقی که آن هم شکاف بین سنت آمریکایی در ارجحیت و ارزش مالکیت خصوصی در مقابل محدوده صلاحیت هشدارها و ملاحظات امنیت ملی است.

بحث بر سر این پروژه، جامعه محلی کوچک این شهرستان را دچار شکاف و آشفتگی کرده است؛ تصویری از جلسات احساسی شوراهای شهری، سیاستمداران و گروه‌های محلی که در اختلاف با یکدیگر به‌سر برده و به جان هم افتادند.

گری بریجفورد که قطعه زمین کشاورزی خود را امسال به قیمت حدود ۲.۶ میلیون دلار به شرکت چینی فروخته در مقابل نگرانی‌های امنیتی می‌گوید: «چگونه آنها می‌خواهند اطلاعاتی از پایگاه را به‌دست بیاورند؟ پایگاه در  فاصله ۲۰ کیلومتری زمین‌های فروخته‌شده قرار دارد و در مجاورت زمین نیست.»

بریجفورد در ادامه به واقعیت میلیون‌ها گوشی ساخت چین در جیب آمریکایی‌ها اشاره می‌کند و  آنها را خطر واقعی جاسوسی چینی‌ها می‌داند!

براندون بوچنسکی، شهردار این شهر ۶۰ هزار نفری هم به ارزش این کارخانه پیشنهادی با ارزش ۷۰۰ میلیون دلاری و امکان خلق بیش از ۲۰۰ فرصت شغلی مستقیم و دیگر فرصت‌ها اشاره می‌کند. در عین حال با پذیرش نگرانی‌های امنیتی، می‌گوید که این مسائل فراتر از حوزه اختیارات و صلاحیت‌های او است.

شهردار شهر در ادامه به عدم ابراز هیچ‌گونه نگرانی از پایگاه‌هوایی مذکور استناد می‌کند، درحالی‌ که یک افسر این مرکز  در ماه آوریل در خصوص این کارخانه هشدارهایی داده بود.

سرگرد جرمی فاکس با اشاره به شکل جغرافیایی پروژه فوفنگ در یک امتداد باریک شکل  استدلال می‌کند که با کمک تجهیزات گیرنده غیرفعال، چینی‌ها می‌توانند ارتباطات و تحرکات حساس پهپادها را از مبدا و به مقصد پایگاه رهگیری کنند.