شهر خبر

هشدار؛ از تیوپ های گردنی برای نوزادان استفاده نکنید

هشدار؛ از تیوپ های گردنی برای نوزادان استفاده نکنید

سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار داد شناورهای گردنی که برای استفاده نوزادان در آب به بازار عرضه می شوند، می توانند منجر به آسیب جدی یا مرگ نوزادان و کودکان شوند.

به گزارش بهداشت نیوز،  با فرا رسیدن تابستان شاهد استفاده گسترده از تیوپ های شنا و تبلیغات این محصولات هستیم. در این میان کارشناسان اعلام کردند که حلقه های پلاستیکی بادی مخصوصاً برای نوزادانی دارای تاخیر در رشد یا نیازهای خاص از جمله کسانی که مبتلا به اسپینا بیفیدا، آتروفی عضلانی نخاعی SMA  نوع 1، سندرم داون یا فلج مغزی هستند، خطرناک است. این شناورهای گردن می توانند خطر کشیدگی و آسیب گردن را افزایش دهند.

در بسیاری از تبلیغات مرتبط با این محصولات ادعا می شود که این تیوپ ها از مداخلات آب درمانی در نوزادان با تاخیر رشد یا نیازهای خاص پشتیبانی می ‌کنند و مزایای این محصولات شامل افزایش قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری بیشتر و دامنه حرکت، افزایش ظرفیت ریه، کیفیت خواب بهتر است و موجب تحریک مغز  شده و سیستم عصبی را قوی می کند.

طبق گفته سازمان غذا و داروی امریکا، هنوز ایمنی و اثربخشی شناورهای گردن برای تقویت قدرت، ارتقاء رشد حرکتی یا به عنوان یک ابزار فیزیوتراپی ثابت نشده است.

این آژانس اعلام کرد : از مرگ و آسیب دیدگی دو نوزاد به دلیل استفاده از شناورهای گردن اطلاع دارد. هر دو نوزاد زمانی که مراقبانشان مستقیما آنها را تحت نظر نداشتند آسیب دیدند و ممکن است برخی موارد به مقامات گزارش نشده باشد.

این حلقه ها به دور گردن نوزادان بسته می شود و به آنها اجازه می دهد آزادانه در آب شناور شوند. برخی از این تیوپ ها برای نوزادان ۲ هفته ای یا نوزادان نارس به بازار عرضه می شوند. آنها طوری طراحی شده اند که سر نوزاد را در حالی که بدنش در آب حرکت می کند در روی آب نگه دارند. گفتنی است علاوه بر آب درمانی، گاهی اوقات از آنها برای شنا و حمام استفاده می شود.

منبع: سیناپرس