شهرخبر

چگونه می‌توان سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری‌ها تقویت کرد؟

 چگونه می‌توان سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری‌ها تقویت کرد؟

سیستم ایمنی بدن مجموعه‌ای از سلول‌ها و مواد مختلف است که وظیفه آن محافظت از بدن است. این وظیفۀ محافظتی با جلوگیری از ورود میکروب‌ها و سلول‌های بیگانه به بدن شروع می‌شود و با مبارزه با آن‌ها به روش‌های مختلف در داخل بدن ادامه می‌یابد.برای همۀ افراد اصول اولیۀ تقویت سیستم ایمنی مشترک است که عبارت‌اند از: داشتن تغذیه سالم (مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و غذاهای حاوی ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید)؛ ورزش مداوم هفتگی (حداقل سه بار در هفته به مدت یک ساعت یا بیشتر)؛ استراحت و خواب کافی؛ پرهیز از استرس.این اصول به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن کمک می‌کنند. متأسفانه درگیرشدن در زندگی ماشینی و پرمشغلۀ امروزی امکان رسیدن به راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن و همه اصول فوق را سخت و برای برخی افراد ناممکن می‌سازد.مثلاً پرهیز کامل از استرس در بسیاری از موارد خارج از کنترل ما است. در چنین مواردی ممکن است با تمهیداتی سیستم ایمنی را تقویت کرد.برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از موادی که برای بدن ما مضر هستند مهم‌ترین اصل در تقویت سیستم ایمنی است. شاید این جمله خیلی کلی به نظر برسد و نتوان آن را دقیقاً به سیستم ایمنی ارتباط داد اما باید گفت این‌چنین نیست.برای مثال شما اگر بی‌رویه‌ به مصرف غذاهای چرب و فست فود بپردازید، با اینکه مستقیماً این غذاها سیستم ایمنی را ضعیف نمی‌کنند؛ اما، مصرف آن‌ها موجب افزایش وزن، افزایش چربی خون و بیماری دیابت می‌شود که این‌ها خود از موارد مهمی هستند که موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند.یک رژیم غذایی سالم حاوی گروه‌های اصلی مواد غذایی به اندازۀ لازم و نه اضافی است. در چنین رژیمی میوه‌ها، سبزی‌ها و غذاهای کم‌چرب نقش پررنگی دارند. بااین‌حال برای پاسخ به این پرسش که برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم می‌توان گفت که، مصرف مواد غذایی زیر به تقویت سیستم ایمنی شما کمک فراوانی می‌کند:مرکبات؛فلفل دلمه‌ای قرمز؛کلم برکلی؛سیر؛زنجبیل؛اسفناج؛ماست؛بادام؛تخمه آفتابگردان؛زردچوبه؛چای سبز؛پاپایا؛کیوی؛گوشت طیور؛صدف.بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟شاید بتوان گفت تمام ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند و کمبود هریک از آن‌ها می‌تواند مشکلات فراوانی را برای سیستم ایمنی ایجاد کند.بااین‌حال طبق مطالعات انجام‌شده شاید بتوان گفت بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین C، B6، D و E هستند. اما ویتامین A و سایر ویتامین‌ها نیز برای حفظ سلامت سیستم ایمنی نیز ضروری هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، برای همۀ افراد اصول اولیۀ تقویت سیستم ایمنی مشترک است که عبارت‌اند از:

    داشتن تغذیه سالم (مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و غذاهای حاوی ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید)؛
    ورزش مداوم هفتگی (حداقل سه بار در هفته به مدت یک ساعت یا بیشتر)؛
    استراحت و خواب کافی؛
    پرهیز از استرس.

این اصول به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن کمک می‌کنند. متأسفانه درگیرشدن در زندگی ماشینی و پرمشغلۀ امروزی امکان رسیدن به راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن و همه اصول فوق را سخت و برای برخی افراد ناممکن می‌سازد.

مثلاً پرهیز کامل از استرس در بسیاری از موارد خارج از کنترل ما است. در چنین مواردی ممکن است با تمهیداتی سیستم ایمنی را تقویت کرد.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از موادی که برای بدن ما مضر هستند مهم‌ترین اصل در تقویت سیستم ایمنی است. شاید این جمله خیلی کلی به نظر برسد و نتوان آن را دقیقاً به سیستم ایمنی ارتباط داد اما باید گفت این‌چنین نیست.

برای مثال شما اگر بی‌رویه‌ به مصرف غذاهای چرب و فست فود بپردازید، با اینکه مستقیماً این غذاها سیستم ایمنی را ضعیف نمی‌کنند؛ اما، مصرف آن‌ها موجب افزایش وزن، افزایش چربی خون و بیماری دیابت می‌شود که این‌ها خود از موارد مهمی هستند که موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند.

یک رژیم غذایی سالم حاوی گروه‌های اصلی مواد غذایی به اندازۀ لازم و نه اضافی است. در چنین رژیمی میوه‌ها، سبزی‌ها و غذاهای کم‌چرب نقش پررنگی دارند. بااین‌حال برای پاسخ به این پرسش که برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم می‌توان گفت که، مصرف مواد غذایی زیر به تقویت سیستم ایمنی شما کمک فراوانی می‌کند:

مرکبات؛
فلفل دلمه‌ای قرمز؛
کلم برکلی؛
سیر؛
زنجبیل؛
اسفناج؛
ماست؛
بادام؛
تخمه آفتابگردان؛
زردچوبه؛
چای سبز؛
پاپایا؛
کیوی؛
گوشت طیور؛
صدف.
 

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

شاید بتوان گفت تمام ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند و کمبود هریک از آن‌ها می‌تواند مشکلات فراوانی را برای سیستم ایمنی ایجاد کند.

بااین‌حال طبق مطالعات انجام‌شده شاید بتوان گفت بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین C، B6، D و E هستند. اما ویتامین A و سایر ویتامین‌ها نیز برای حفظ سلامت سیستم ایمنی نیز ضروری هستند.