شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نفتکش ایرانی#مقامات#بندری#یونان#منتقل

رویترز؛

نفتکش ایرانی به بندری در یونان منتقل شد

نفتکش ایرانی به بندری در یونان منتقل شد

بنا بر اعلام مقامات یونان، نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی به بندر «پیرائوس» واقع دراین کشور انتقال داده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی که پیشتر از سوی یونان توقیف شده بود، به بندر پیرائوس منتقل شد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت که مقامات گارد ساحلی یونان امروز شنبه اعلام کردند که نفتکشی با پرچم ایران که در ماه آوریل توسط یونان توقیف شده بود، ساعاتی پیش به بندر پیرائوس انتقال داده شد.

رویترز به نقل از مقامات یونانی آگاه نوشت که نفتکش لانا حدود ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح کاریستوس را ترک کرد و حدود ساعت ۱۰ شب به پیرئوس خواهد رسید.

نفتکش لانا تحت پرچم ایران بیش از ۲ ماه بود که نزدیک جزیره اویا یونان لنگر انداخته بود. یونان پیش از این نفتکش روسی حامل نفت ایران که ۲ ماه پیش به درخواست دستگاه قضائی آمریکا توقیف کرده بود را آزاد کرد. مقامات یونان این کشتی که حامل ۱۱۵ هزار تُن نفت ایران بود را روز ۱۹ آوریل نزدیک جزیره «ائوبویا» توقیف کرده بودند.

آمریکا به دنبال تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور مبنی بر خروج یکجانبه از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) تحریم‌ هایی را علیه ایران وضع کرد. تحریم صادرات نفت ایران از جمله این تحریم‌ ها به شمار می‌ آید.

تهران ضمن اعتراض شدید به توقیف این نفتکش از سازمان بین المللی دریانوردی خواسته بود تا با مقامات یونان در این باره رایزنی کند.

در پی اعتراض‌ های تهران، یک دادگاه در یونان دستور بازگشت نفت توقیف شده به ایران در تاریخ ۱۹ خرداد ماه را صادر کرد؛ اما چند روز بعد یک دادگاه جدید به طور موقت در پی درخواست یک شرکت قطعات یدکی یونانی که خواستار دریافت پول برای ارائه خدمات خاص به این نفتکش شده بود، عزیمت این نفتکش را ممنوع کرده بود.