شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سود#نرخ سود
روند نرخ سودها در هفته اول تیر ماه

رکوردزنی نرخ سود در بازارهای بین بانکی + جدول و نمودار

کدخبر: 505640
اقتصادنیوز: نرخ سود بازار باز و بازاربین بانکی در هفته اول تابستان به بالاترین سطح 6 ماهه رسیده است. ضمن رکوردزنی نرخ سود در این بازارها اما این شاخص در بازارهای مالی دیگر با افت و خیز های مختلفی همراه بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، روند نرخ سودها در بازارهای مالی مسیری متفاوت را در این هفته داشته و ضمن رکوردزنی در برخی بازارها در بعضی دیگر روندی نزولی را به ثبت رسانده است.

یکی از مهم ترین این بازار ها، اوراق بدهی دولتی بازار اولیه روندی صعودی را در شاخص نرخ سود به ثبت رسانده و مسیری افزایشی داشته است.

رشد جزئی نرخ سود بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته اول تابستان

در نخستین مقطع هفت روزه تابستان امسال، ششمین مرحله از بازار اولیه اوراق بدهی دولتی برگزار شده و طی آن 2 هزار و 870 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. در این بازار، اوراق بدهی با نرخ سود معلوم به فروش می رسند که این نرخ در هفته اخیر رشدی جزئی را داشته است. 

در همین رابطه بررسی های آماری نشان می دهد در حالی که نرخ سود اوراق در هفته پنجم بازار اولیه برابر با 21.7 درصد بوده در این هفته رشدی 0.06 واحد درصدی داشته و تا سطح 21.76 درصد افزایش پیدا کرده است.

در ادامه این اوراق در بازار ثانویه نیز خرید و فروش می شود که تغییرات آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

نرخ سود 22 درصدی اوراق یک ساله در بازار ثانویه

بازار ثانویه با هدف نقدشوندگی اوراق در هر هفته برگزار شده و نرخ سود آن را برخی در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار می دانند. اوراق منتشر شده دراین بازار از بازه یک ساله تا سه ساله بوده که در هفته نخست تابستان روند متفاوتی از نرخ سود را به ثبت رسانده است.

درآخرین روز هفته اول تیر ماه نرخ سود اوراق با تاریخ سررسید یک ساله در این بازار به پایین تر از 22 درصد رسیده و در مرز 21.9 درصد ثبت شد.

در ادامه اوراق با تاریخ سررسید دو ساله اما برابر با 22.8 درصد بوده به نزدیکی 23 درصد رسید. بیشترین نرخ سود اوراق بازده سه ساله در مرز 23.7 درصد ثبت شده که بیشترین میزان این شاخص را در بازه های زمانی مختلف داشته است.

نرخ سود

نرخ سود بازار باز افزایش یافت

بازار دیگری که در آن اوراق خرید و فروش می شود بازار باز است. در این بازار بانک ها اوراق تهیه کرده در بازار اولیه را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز با نرخ سودی که خود آن را تعیین می کند هر میزان که صلاح بداند خریداری می کند. ارزش این معاملات به نوعی بسط پول در بازار بار تلقی شده که در این هفته ها مسیری نزولی داشته است.

نرخ سود این معاملات همان نرخ سود بازار باز بوده که با کاهش تزریق نقدینگی در این بازار، این شاخص صعودی شده و به بالاترین سطح 6 ماهه رسیده است. این نرخ معادل با 19.8 درصد ثبت شد.

رکوزدنی نرخ سود بازار بین بانکی

در کنار نرخ سود بازار باز این شاخص در بازار بین بانکی نیز روندی صعودی شده و به سطح بالایی رسیده است. بالابردن نرخ سود بازار باز به نوعی هزینه استقراض در بازار بین بانکی را نیز بالا برده است. در همین رابطه نرخ سود بین بانکی در این بازار در هفته اول تیر ماه برابر با 20.85 درصد بوده که بیشترین میزان نرخ بهره بین بانکی در بازه شش ماهه بوده است.

نرخ سود