شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#طالبان

پایان نشست سه روزه علما در کابل؛ جهان با دولت موقت طالبان تعامل کند

پایان نشست سه روزه علما در کابل؛ جهان با دولت موقت طالبان تعامل کند

شرکت کنندگان در نشست سه روزه علمای افغانستان از کشورهای منطقه و جهان، ملل متحد و سایر سازمان‌ های بین‌المللی به ویژه کشورها و سازمان ‌های اسلامی خواستند تا با دولت موقت طالبان تعامل کرده و تمام تحریم ها را از افغانستان بردارند و سرمایه‌ های مسدود شده ملت افغان را آزاد کنند.

نشست سه روزه علمای دین در کابل با صدور قطعنامه ای 11 ماده ای امروز به کار خود پایان داد.

مفاد این قطعنامه به شرح زیر است:

ماده اول: ‏نظام اسلامی نعمت بزرگ الله سبحان الله و تعالی و خواست همیشگی ملت مومن ما بوده است. ‏تجربه ثابت کرده است که نظام اسلامی، عدالت، امنیت عزت و برکت را به همراه خود دارد. ‏نظام اسلامی آرمان و هدف بزرگ جهاد و چهار دهه قربانی، هجرت ها و مشقت‌ های ما بود. این که به فضل و مرحمت خاص الله تعالی در کشور عزیز ما نظام اسلامی حاکم شده است ما نه تنها از آن حمایت قاطع می‌نمایم، بلکه دفاع و حمایت همه‌ جانبه از آن را وجیبه دینی و ملی تمام ملت ما می‌ دانیم.

ماده دوم: ‏ما یک بار دیگر بیعت خویش را با رهبر طالبان هبت الله آخندزاده تجدید و از وی قاطعانه حمایت می‌ کنیم، وی را به عنوان حاکم شرعی و رئیس طالبان  پذیرفته و می‌ پذیریم و از درگاه الله سبحان و تعالی برایش در تمام امور دینی و دنیوی توفیق استدعا می‌نمایم.

ماده سوم: ‏از ‌اینکه طالبان از متن مردم افغانستان برخاسته است و هیچ جهت خارجی در اقامه آن دخالت ندارد؛ پس همین دلیل موثق مشروعیت داخلی آن می‌ باشد. همچنین در تمام کشور امنیت سراسری را تأمین نموده، جزایر قدرت را از میان برداشته، تهدیدات متوجه به افغانستان و کشورهای منطقه را خنثی نموده، فرهنگ فساد، غصب و اختلاس را در حکومت ‌داری ختم کرده و یک نظام حاکم مرکزی و قدرتمند را در افغانستان ایجاد کرده است. تقویت این نظام نه تنها به نفع افغانستان و کشورهای منطقه بلکه به منفعت تمام جهان می‌ باشد. 

پس به کشورهای منطقه و جهان، ملل متحد و سایر سازمان‌ های بین‌المللی به ویژه کشورها و سازمان ‌های اسلامی می‌گوییم که دولت موقت طالبان را به عنوان یک نظام مشروع به رسمیت بشناسند، با آن تعامل مثبت نمایند، تمام تحریم ها را از افغانستان بردارند، سرمایه‌ های مسدود شده ملت افغان را آزاد و در ترقی اقتصادی و بازسازی از ملت ما‌ پشتیبانی نمایند.

ماده چهارم: ‏ما از فرمان صادر شده از سوی طالبان در خصوص جلوگیری از کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر حمایت قاطع خود را ابراز می‌ داریم.

ماده پنجم: ‏ما با توجه به اصل احترام متقابل و تعامل از از سوی طالبان در رابطه به سیاست عدم مداخله در امور کشورهای همسایه، منطقه و جهان و عدم استفاده از خاک افغانستان بر علیه آنان حمایت می‌کنیم. هم‌چنین بر اساس تعامل بالمثل از کشورهای همسایه، منطقه و جهان می ‌طلبیم که در امور داخلی افغانستان مداخله نکرده و به هیچ‌ کسی اجازه ندهند که از خاک شان برخلاف افغانستان فعالیت نمایند.

ماده ششم: دولت طالبان یک نظام حاکم اسلامی است که بر تمام کشور سلطه دارد و در کشور امنیت و عدالت را تأمین نموده و مخالفت مسلحانه در برابر این نظام بغاوت و فساد فی‌ الارض پنداشته می‌ شود که دفع نمودن آن از طرف طالبان و ملت واجب می‌ باشد. همچنین هر نوع مخالفت با این نظام حاکم اسلامی که در تضاد با شریعت اسلامی و منافع ملی می‌ باشد، فساد و عمل ناجایز است.

ماده هفتم: ‏به ملت می‌گویم که پدیده "فتنه‌ انگیز" بنام داعش خوارج عصر امروز و فرقه باطله است که در کشور اسلامی ما اشاعه فساد می ‌کند، با آن‌ ها هر نوع کمک و رابطه داشتن شرعاً ناجایز است.

ماده هشتم: ‏بر آن عده علماء که از طریق رسانه ‌های اجتماعی موضوعات اختلافی را دامن می ‌زنند، می‌گوییم که از مناظره‌ ها و مباحث زیان‌ بار جداً اباء ورزند، ‏زیرا که باعث ایجاد تشویش و اختلافات در بین مردم می‌ گردد و نیز سبب ایجاد فتنه در میان ملت می‌ شود.

‏ماده نهم: به دولت طالبان می‌گوییم که در راستای عدالت، تعلیم دینی و علوم پایه، درمانی، کشاورزی، صنعت، حقوق اقلیت‌ها، کودکان، زنان و تمام ملت در مجموع پیشرفت همه‌ جانبه، رشد اقتصادی و توسعه متوازن در روشنایی شریعت مقدس اسلامی توجه نماید.

ماده دهم: ما به رهبران طالبان می‌گوییم که وحدت موجودشان را بیشتر از این مستحکم سازند؛ وحدت ملی را بیشتر تقویت بخشیده و از تمامیت ارضی حراست نمایند. همچنین در راستای تحقق مصالح ملی و رفاه مردم و جلوگیری از فقر و بیکاری گام‌های ارزنده بردارند.

ماده یازدهم: چنانچه طالبان سلسله دعوت شخصیت‌های که به خارج رفته‌اند را آغاز نموده است؛ ما از آن حمایت می‌کنیم. افغانستان خانه مشترک همه افغانان است، هیچ فردی در این‌جا نباید احساس بیگانگی کند.

‏از شخصیت‌های مقیم در خارج تقاضای ما این‌ است که وضعیت پیش آمده را فرصت بدانند و به وطن خویش برگردند و از فعالیت‌های مغرضانه به تحریک بیگانگان اجتناب ورزند.

 به گزارش فارس، روز گذشته رهبر طالبان نیز در سخنانی در نشست علما خواستار بازگشت تاجران افغانستان و سرمایه گذاری در این کشور شد.

رهبر طالبان که برای اولین بار پس از قدرت گرفتن طالبان به کابل سفر کرده ، اظهار داشت:  «کامیابی جهاد افغانستان افتخار افغانستان و مسلمانان جهان است و دشمن تلاش می‌کند با تبلیغات و فتنه انگیزی و اختلاف انگیزی در حکومت باعث تضعیف امارت اسلامی شود ما باید برای مقابله با این تلاش‌ها اختلاف ها و فاصله ها بین حکومت و علما و بین حکومت و مردم را از بین ببریم.»

انتهای پیام/ ر