شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دارای

حضور کاروان‌های ترویج بهره‌وری کشاورزی در همه عرصه‌ها

حضور کاروان‌های ترویج بهره‌وری کشاورزی در همه عرصه‌ها

تهران- ایرنا- رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کاروان‌های ترویج بهره‌وری فقط در مزارع الگویی حضور ندارند و در استان‌های مختلف در مسیری از عرصه حرکت می‌کنند که دارای مسHله یا مشکلی باشد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «علی‌اکبر مویدی» با اشاره به راه‌اندازی کاروان ترویج بهره‌وری کشاورزی در استان‌های مختلف، افزود: کاروان ترویجی برای ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی شکل‌ گرفته است و همه مروجان، محققان و بهره‌برداران در آن حضور پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کاروان ترویج بهره‌وری کشاورزی یک حرکت جهادی در جهت شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است، ادامه‌داد: امروز تحقیق اثربخش‌تر شده و با کاروان ترویج بهره‌وری کشاورزی، آموزش و ترویج فعال‌تر از گذشته با یک نهضت جهادی به کمک حوزه اجرایی خواهد آمد.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر این که عبور از کشاورزی تولیدمحور به سمت کشاورزی تجاری و بازارمحور، ضروری است، تصریح کرد: مهم‌ترین مساله رضایت کشاورز و کار علمی در عرصه است.

وی با اشاره به بحث «امنیت غذایی در جهان»، گفت: در بحث امنیت غذایی نیاز به حداکثر بهره‌وری است و باید از منابع پایه آب، خاک، آب‌ وهوا و شرایط بارندگی به بهترین شکل استفاده شود.

مویدی با تأکید بر بحث انتقال دانش به‌صورت چهره به چهره به بهره‌برداران، یادآور شد: مهم‌ترین وظیفه ترویج، انتقال آخرین یافته‌ها و فناوری‌های نوین به بهره‌برداران و فعالان بخش کشاورزی کشور است.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: یکی از مأموریت‌های کاروان، احصای مسائل و مشکلات کشاورزی در عرصه و ارائه راه‌حل‌های علمی برای رفع آن است.

مویدی با اشاره به اینکه ورود نتایج تحقیق در عرصه و نفوذ دانش و نوآوری در کنار افزایش سواد کشاورز سبب افزایش بهره‌وری خواهد شد، گفت: این مهم امنیت و اقتدار غذایی پایدار و عدم وابستگی را در پی دارد.

کاروان ترویج ارتقای بهره‌وری کشاورزی تاکنون در چهار استان کرمانشاه، اردبیل، قم و گلستان حضور یافته و در هر استان به مدت یک هفته به‌صورت کامل برنامه‌های آموزشی ترویجی انجام ‌شده است. همچنین بنا است تا کاروان تخصصی محصولی موضوعی نیز راه‌اندازی شود که نخستین کاروان مربوط به محصول برنج در سه استان گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود.