شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

گزارش مهر از نبش خیابان سیزدهم؛

بورس دیگر حرفی برای گفتن ندارد

بورس دیگر حرفی برای گفتن ندارد

بازار سهام در تداوم تکاپوی فروشندگان برای خروج از بازار امروز در حالی شاهد غلبه عرضه بر تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی بود که گزارش‌های سه ماهه عملکردی شرکت‌ها نیز مورد مورد توجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بورس تهران در نخستین روز کاری هفته جاری همچنان با غلبه عرضه بر تقاضای سهام و تشدید خروج پول در اغلب نمادهای معاملاتی بود. هرچند که در رِنج منفی قیمت‌ها اغلب حقوقی‌های حامی بازار و بازارگردان ها سعی کردند با حمایت پینگ پنگی از روند متعادل معاملات سهام صیانت کنند.

ابهام از دورنمای خاکستری بازار سهام و سردرگمی فعالان بازار از سیاست‌های پولی دولت در کنار بن بست سیاست خارجی ایران در گفتگوهای برجام باعث شده تا با وجود نماگرهای تورمی اما ارزش خواب پول و تداوم سکون و رخوت حاکم بر معاملات به انگیزه‌ای برای خروج از بازار بیانجامد.

اوج این پارادوکس تحلیلی در بازار سهام را می‌توان به سنگینی صف فروش سهام در گروه خودروسازان جاده مخصوصی و در رأس آن ایرانخودرو دید در حالیکه انتشار گزارش‌های عملکردی سه ماهه اول امسال خودرویی‌ها از افزایش رشد حجمی تولید محصولات مختلف در این دو بنگاه حکایت دارد.

به نظر می‌رسد معامله گران بازار سهام حتی با وجود تزریق پول به بازار از هر فرصتی برای خروج از این کوره پول سوزی استفاده خواهند کرد مگر اینکه در برخی سیاست‌های کلان کشور همچون اطمینان دادن بابت عدم تغییر نرخ سود بانکی و یا ابزارهای تشویقی همچون معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های بورسی و سایر اقدام‌های اصلاحی، بارقه امیدی دستکم در میان مدت برای بازار ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز شنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۱۲ هزار و ۸۳ واحدی به یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۴ هزار و ۲۷۷ واحدی عدد ۴۱۷ هزار و ۲۰۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با ۱۱ هزار و ۳۷۰ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۳۲ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۱۶ هزار و ۴۹۳ واحدکاهش، به عدد ۲میلیون و ۹۲۲ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۶ میلیارد و ۷۹۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۶۵ هزار و ۳۳۰ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۵۸ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۲۰۲ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۲۰۹ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۶۳۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای "فولاد" با ۸۱۵ واحد، "پارس" با ۷۹۵ واحد و "خودرو" با ۷۷۸ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "کگل" با ۵۵۶ واحد، "شسپا" با ۲۱۲ واحد و "افق" با ۴۷ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.