شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات

سامانه مودیان فضای غیرشفاف مالیات را از بین می برد/نظام ممیز محور سبب ظهور امضاهای طلایی می شود

سامانه مودیان فضای غیرشفاف مالیات را از بین می برد/نظام ممیز محور سبب ظهور امضاهای طلایی می شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضعف های سیستم مالیاتی امروز کشور ما را فرار مالیاتی، تخلف، رانت، قاچاق، فساد و... می داند و معتقد است که تمام این مسائل نشات گرفته از محیط های غیرشفاف، تاریک و رویت نشده است. تا زمانی که به شیوه سنتی آمار مشاغل و درآمدهای مردم را می گیریم، این محیط همچنان ناشفاف و تاریک باقی می ماند.

لطف الله سیاهکلی در گفت و گو با برنا افزود: یکی از مشکلات فعلی کشور ما این است که درآمدهای مالیاتی ما نسبت به تولید ناخالص ملی پایین است و به همین دلیل دولت همواره با کسری بودجه مواجه می شود. دلیلراین مشکل عدم شفافیت در اقتصاد، بی اطلاعی دولت و دستگاه های مربوطه از جریان کالا و بی عدالتی در حوزه اخذ مالیات از مودیان مالیاتی است.

سیاهکلی توضیح داد: زمانی می توانیم از این مشکلات در حوزه مالیات و همچنین سایر تاریک خانه های موجود در کشور رهایی پیدا کنیم که دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه ایجاد و همه چیز در کشور با استفاده از سامانه های الکترونیکی مدیریت شود تا بتوانیم بر زنجیره کالاها در اقصی نقاط کشور نظارت داشته باشیم.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: زمانی که تمام سامانه های اخذ مالیات الکترونیکی شود و سامانه مودیان امور مالیاتی  و پایانه های فروشگاهی راه اندازی شود، در آن زمان می توانیم بگوییم که رانت و فساد تقریبا تعطیل می شود، مالیات از بخش های غیر مولد و دلالی اخذ می شود، مالیات ستانی از بخش های غیر شفاف فراهم می شود و در نتیجه با افزایش کارآمدی نظام مالیاتی به درآمد پایدار و ثابت مالیاتی در کشور دست می یابیم.

سیاهکلی افزود: در مقاطعی از زمان با مدیریت های مختلف، عدم شفافیت و ناعدالتی در  پرداخت مالیات بیشتر یا کمتر می شود  اما اصل این عدم شفافیت همواره سر جای خودش باقی مانده است. در واقع راه رشد غیر تورمی اقتصاد کشور ساماندهی نظام مالیات ستانی با استفاده از سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی می تواند جلوی فرار مالیاتی و ناعدالتی در پرداخت مالیات را بگیرد، ممیزهای مالیاتی را حذف، شفافیت اقتصادی را ارتقا و دولت را به سمت درآمدی پایدار سوق دهد. 

سیاهکلی توضیح داد: تمام فعالان اقتصادی باید بده و بستان دیجیتال داشته باشند. این مالیات ستانی نباید فیزیکی باشد زیرا تا زمانی که فیزیک، کاغذ، ارز کاغذی، و پول کاغذی بر این موضوع حاکم باشد  نباید شک کرد که فساد و عدم شفافیت رخ خواهد داد. وقتی تمام این فرآیند دیجیتال باشد موجب افزایش رضایت مودیان مالیاتی نیز شده و هزینه های عملیاتی و اجرایی وصول مالیات نیز برای سازمان امور مالیاتی کاهش می یابد. 

این نماینده مجلس یازدهم تاثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر شکل گیری درآمد پایدار برای دولت توضیح داد: واقعیت این است که چرخش مالی در کشور ما خوب است و درآمد مجموعه فعالان اقتصادی البته بدون در نظر گرفتن درآمد عامه مردم مناسب است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس توضیح داد: اگر ما بتوانیم عرصه اقتصادی کشور و فعالان اقتصادی آن را ببینیم و همچنین فعالیت اقتصادی آنها قابل رویت و قابل اندازه گیری باشد، کشور می تواند به تنهایی با درآمد مالیاتی اداره شود. مهمتر از آن بار مالیات از بخش های شفاف اقتصادی کشور برداشته می شود زیرا در حال حاضر کارمندان  و حقوق بگیران تمام و کمال مالیات خود را می پردازند ولی افراد با ترولانس بالای مالی از آن فرار می کنند. 

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، وقتی درآمد مالیاتی پایدار و بالا برای کشور شکل بگیرد، درآمد نفتی ما صرف امور فرعی مثل توسعه، رشد و آبادانی کشور خواهد می شود. نباید توسعه کشور به فروش اموالمان مثل نفت، گاز و معدن گره بخورد بلکه فروش این منابع باید سرعت و کیفیت کار را در کشور بالا برده و توسعه دهد. 

سیاهکلی با تاکید بر اینکه امور کشور باید با مالیات بچرخد توضیح داد: نظام ممیز محور مالیاتی منجر به صدور احکام فردی و امضاهای طلایی در کشور شده که با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی این مسئله از دور خارج می شود. 

سیاهکلی ضمن انتقاد از اینکه هم اکنون افراد تعیین می کنند که مالیات فعال اقتصادی چقدر باشد ادامه داد: این محیط ناشفاف است و خلاف در آن رخ می دهد باید محیط را از این ناشفافی در بیاوریم.

انتهای پیام