شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#بورس#تهران

بدترین عملکرد شاخص بورس اس اند پی آمریکا در ۵۰ سال گذشته

بدترین عملکرد شاخص بورس اس اند پی آمریکا در ۵۰ سال گذشته

تهران - ایرنا - در حالی که اقتصاد تورم زده آمریکا به سمت رکود پیش می‌رود شاخص بورس اس اند پی این کشور در نیمه نخست ۲۰۲۲ بدترین عملکرد خود طی ۵۰ سال گذشته را تجربه کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، شاخص بورس اس اند پی ۵۰۰ آمریکا در نیمه نخست سال جاری میلادی بدترین عملکرد شش‌ماهه خود طی ۵۰ سال گذشته را داشته است.

این شاخص در نیمه نخست سال جاری میلادی ۲۰.۶ درصد افت کرده که شدیدترین سقوط آن از سال ۱۹۷۰ به این سو می‌باشد. افت ۲۰ درصدی شاخص اس اند پی در حالی اتفاق افتاده که سرمایه‌گذاران شاهد افزایش نرخ تورم آمریکا به بالاترین رقم طی چند دهه گذشته بوده‌اند و نگرانند رکود به اقتصاد این کشور بازگردد.

اوراق قرضه آمریکا نیز در همین مدت ضربه خورده و بیش از ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاران را وادار کند در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود تغییراتی بدهند.

بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاران در حال حاضر با توجه به عواملی که طی چند ماه گذشته به بازارهای مختلف ضربه زده‌اند تمایل چندانی به خرید سهام ندارند. از سوی دیگر جنگ فدرال رزرو با تورم، نگرانی‌ها از بازگشت رکود به اقتصاد آمریکا را افزایش داده و انگیزه‌ای برای ورود به بازارهای سهام آمریکا باقی نگذاشته است.

در ماه جاری میلادی قرار است فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش دوباره نرخ بهره تشکیل جلسه دهد. تورم فزاینده، مقامات بانک مرکزی آمریکا را واداشت که در نیمه نخست امسال نرخ بهره را به سرعت افزایش دهند و سیاست پولی سهل‌گیرانه‌ای که باعث رشد دو برابری شاخص اس اند پی از مارس ۲۰۲۰ به این سو شده بود را کنار بگذارند.

بیشتر تحلیلگران معتقدند تلاطم در بورس آمریکا و سایر بازارهای این کشور تا زمانی که نشانه محکمی از کنترل تورم ظاهر نشود فروکش نخواهد کرد. همه چیز در گرو توقف روند صعودی تورم و درنتیجه، کنار گذاشتن سیاست‌های پولی فعلی از سوی فدرال رزرو است.

هر روز صداهایی که بازگشت رکود به اقتصاد آمریکا را هشدار می‌دهند بلند و بلندتر می‌شود و این هشدارها سهامداران را وادار به فروش سهام خود و خروج از بازار سهام می‌کند. تبعات افزایش نرخ بهره در حال پدیدار شدن بر روی اقتصاد آمریکاست.