شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاکسی

10 هزار تاکسی شهری فرسوده نیاز به نوسازی دارد

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: برای سال ۱۴۰۱ هدف گذاری شده است که ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شود که از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده است.

مرتضی ضامنی افزود: همچنین برای سال گذشته (1400) هم 10 هزار دستگاه تاکسی هدف گذاری شده بود که نوسازی شود و در مجموع 9 هزار و 935 دستگاه تاکسی نوسازی شد.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولید دو خودروی سمند و پژو 405 از امسال متوقف شده است، ازسوی شرکت خودروساز خودرو سمند سورن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیشنهاد شده است و امیدواریم که از ماه آینده (مردادماه) بر اساس قولی که خودرو ساز داده است، بتوانیم کار نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تک محصول سمند سورن را از سربگیرم.

ضامنی خاطرنشان کرد: هنوز قیمت نهایی توسط سازمان حمایت از مصرف کننده  اعلام نشده است و منتظر هستیم که قیمت و ظرفیت تولید مورد انتظار را به ما اعلام کنند تا در این خصوص برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: البته با توجه به توقف ثبت نام برای نوسازی تاکسی ها، در حال حاضر هنوز ثبت نام برای نوسازی انجام نشده است و در صورت اختصاص خودرو سمند سورن از سوی خودرو ساز از ماه آینده ثبت نام آغاز و مراحل اجرایی نیز برای تحویل همزمان شروع خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه رانندگان تاکسی از اقشار آسیب پذیرهستند و فرآیند نوسازی تاکسی های فرسوده برای رانندگان سخت و دشوار است تقاضا داریم در راستای تحقق قانون هوای پاک و تبصره ماده "8" این قانون  تسهیلات ارزان قیمت بلند مدت به رانندگان تاکسی در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اعطا شود، زیرا رانندگان توان پرداخت قیمت بالای خودرو را ندارند و در عین حال ناوگان تاکسیرانی هم پیر و فرسوده است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: درغیر این صورت و بدون همکاری دولت و شهرداری ها در پرداخت تسهیلات درزمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی چالش و مشکل خواهیم داشت.

وی در مورد استفاده از خودورهای وارداتی در حوزه تاکسیرانی و نوسازی این ناوگان نیز، تاکید کرد: در این خصوص منتظر اعلام آیین نامه های دولت هستیم و در این چارچوب اگر ظرفیتی برای تاکسیرانی ایجاد شود، استفاده خواهیم کرد و درفرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی هدف بهینه شدن این ناوگان است.

وی ادامه داد: درحال حاضر تعریف سن فرسودگی متفاوت شده است و بر این اساس خودروی تاکسی که نتواند 2مرحله پی درپی معاینه فنی را دریافت کند فرسوده قلمداد می شود، اما با توجه به اینکه اگر 10سال فعالیت برای فرسودگی تاکسی ها را در نظر بگیرم با این حساب بیش از178 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که یک چهارم این تعداد مربوط به تهران است.

طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال 1394 آغاز به کار کرد، سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی  پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسی های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل می توان گفت، طرح نوسازی تاکسی ها را چند بار کند و یا متوقف کرد.

بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور از 12 بهمن سال 1394 تا کنون در مجموع 86 هزار و 389 دستگاه تاکسی نوسازی شده است.

از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی‌هایی که به سن 10 سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می شد و اما در حال حاضر در بحث فرسودگی ناوگان تاکسیرانی با توجه به مصوبه دولت، تغییراتی رخ داد و اکنون دیگر سن مطرح نیست و اگر خودرویی دو بار نتواند معاینه فنی را پاس کند به شرایط فرسودگی رسیده است.