شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کردستان#اشتغال

آبرسانی سد «آزاد» چهره کردستان را عوض می‌کند

آبرسانی سد «آزاد» چهره کردستان را عوض می‌کند

سنندج- ایرنا- معاون اجرایی سد آزاد کردستان گفت: این علاوه بر تامین آب شرب پایدار منطقه، به توسعه کشاورزی و اشتغال مردم و تغییر چهره این استان کمک مهمی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به منطقه سد آزاد در استان کردستان، «حجت‌الله محقق» افزود: اکنون پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست .

وی ادامه‌داد: این پروژه علاوه بر تامین آب بیش از ۹۰۰ هزار نفر از اهالی استان کردستان، آب بیش از چهارهزار هکتار باغ و چندین پروژه صنعتی را نیز تامین خواهد کرد.

معاون اجرایی سد آزاد گفت: در مقطع کنونی اتمام این پروژه حداقل به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه رودخانه «زاد رود» یک رودخانه فصلی است که چند ماه از سال بدون آب است، ادامه‌داد: این رودخانه از ابتدای تیرماه شروع به خشک شدن می‌کند، زیرا آورده آب این رودخانه ناشی از آب شدن برف و بارش باران در فروردین است که در فروردین امسال بارش کمتری داشته ایم و بر این اساس آورده کمتری به این سد داشته است.

محقق گفت: دریاچه این رودخانه طولی ۱۵ کیلومتری دارد و سد نیز با طولی۷۰۰ متری، ارتفاعی ۱۲۵ متری، عرض تاج در پی ۶۰۰ متر و عرض تاج در قسمت فوقانی ۱۴ متری، حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره دارد.

وی بیان‌داشت: سه دهنه این سد سرریز دارد که تاکنون دو بار از این سرریز استفاده شده است. با این حال بخش عمده این آب برای استفاده در نیروگاه به‌کار گرفته می‌شود.

معاون اجرایی سد آزاد خاطرنشان‌کرد: ۱۶۰ میلیون متر مربع از آب سد همواره منتقل می شده است، حدود ۴۰ میلیون متر مربع حقابه سد است و وقتی به تصفیه خانه منتقل می شود مجموع آب انتقالی به ۵۷ میلیون متر مربع می‌رسد.

وی اظهار داشت: حق آبه زیست محیطی این سد ۵۷ متر مکعب است.

محقق افزود: در شرایط کنونی با وجود اینکه نیروگاه ۱۰ مگاواتی روی این سد فعال است برق هم به شبکه ارسال می‌کند.

آبرسانی سد «آزاد» چهره کردستان را عوض می‌کند

معاون اجرایی سد آزاد و مدیر بهره‌برداری سامانه انتقال آب با اشاره به اینکه پایش کیفی براساس نمونه‌برداری از عمق‌های مختلف و شاخص‌های استاندارد انجام می‌شود، خاطرنشان‌کرد: همچنین با توجه به موافقت نامه‌ای که با شرکت آب و فاضلاب داریم، ارزیابی و پایش از ورودی آب سد نیز همواره انجام می‌شود.
محقق گفت: منطقه این سد ظرفیت بالایی برای جذب گردشگری دارد، اما هنوز سرمایه گذاری در این منطقه انجام نشده است.

وی ادامه‌داد: در ابتدای اجرای پروژه سه روستا با هزینه خود پروژه جا به جا شده و هم اکنون به صورت تجمیع شده در قالب یک روستا درآمده اند و امکانات خانه بهداشت، مدرسه و غیره برای آنها ایجاد شده و خانه ها هم مدرن و دارای شبکه آب و فاضلاب و معابر آسفالت و غیره ساخته شده است.
معاون اجرایی سد آزاد با تاکید بر اینکه ۲۰۰ نفر در بخش بهره برداری سد آزاد اشتغال دارند، گفت: هم اکنون در بخش پروژه‌ای انتقال آب ۳۰۰ نفر مشغول به‌کار هستند.

وی افزود: پیش بینی می شود ۷۰۰ هزار نفر از شهرستان سنندج از آب شرب بهره مند شوند.

معاون اجرایی سد آزاد گفت: طبق تعهدی که برای اجرای این پروژه وجود دارد ۲۰۰ هزار نفر از شهرستان قروه از آب شرب بهره مند می‌شوند و بخش دیگری از اهداف انتقال آب تامین آب مورد نیاز صنعت است و هشت میلیون متر مکعب آب به پروژه فولاد داده می‌شود.

وی اضافه‌کرد:  در ایستگاه های یک و دو پمپاژ ۴۸۰ متری وجود دارد، ۲۴ کیلومتر خط لوله با قطر ۲ متر کار شده و ۲.۴ کیلومتر هم به صورت تونل پروژه انتقال آب پیش رفته است و هم اکنون این دو ایستگاه با سرعت ۲ هزار متر در ثانیه آب به بخش سامانه منتقل می‌شود.
معاون اجرایی سد آزاد و مدیر بهره برداری سامانه انتقال آب افزود: در سه انشعاب کشاورزی در فاز نخست، یک‌هزار هکتار باغ تامین آب می‌شود، همچنین پروژه جدیدی در دست اجراست که طی آن خط لوله‌ای ۲۷ کیلومتری اجرا می‌شود تا آب سد آزاد به صورت مستقیم به تصفیه‌خانه سنندج منتقل شود.

محقق تاکید کرد: آب بعد از تونل دو شاخه می‌شود؛ یکی برای انتقال به تصفیه خانه و دیگری برای ارسال به ایستگاه شماره سه پمپاژ و بعد از اینکه۱۸۰ متر پمپاژ شد ۴۴ کیلومتر خط لوله اجرا و به پشت سد قوچم منتقل می شود.

وی گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار توسعه باغات در این منطقه انجام شده و در مجموع با اجرای پروژه انتقال آب سد آب بیش از چهار هزار هکتار باغ تامین می‌شود.
معاون اجرایی سد آزاد با تاکید بر اینکه فاز بعدی پروژه، انتقال آب از سد قوچم به شهرستان قروه است، اظهارداشت: اگر این پروژه تامین اعتبار شود به‌زودی اجرایی خواهد شد.