شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کردستان

سد آزاد کردستان؛ داخلی‌سازی ۹۰ درصدی نیروگاه و برق‌رسانی به شبکه سراسری

سد آزاد کردستان؛ داخلی‌سازی ۹۰ درصدی نیروگاه و برق‌رسانی به شبکه سراسری

تهران- ایرنا- معاون اجرایی سد آزاد کردستان گفت: نخستین نیروگاه برق آبی ۹۰ درصد ساخت داخل کشور در سد آزاد کردستان درحال برق‌رسانی به شبکه سراسری است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به منطقه سد آزاد کردستان، «حجت الله محقق» در جمع خبرنگاران افزود: نیروگاه سد آزاد نخستین نیروگاه برق‌آبی کشورمان است که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده و اکنون ۶ سال است که مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: این نیروگاه سه واحد ۳.۳ مگاواتی دارد و اکنون ۲ واحد آن درحال تولید برق است و واحد شماره یک به دلیل کاهش سطح آب سد و اولویت دادن به تامین آب شرب از مدار خارج است.

معاون اجرایی سد آزاد گفت: یکی از ویژگی‌های این نیروگاه آن است که تخصیص آب زیست محیطی را به صورت الکترونیک انجام می‌دهد که هیچ یک از نیروگاه‌های کشور واجد این خصوصیت نیستند.

محقق اضافه‌کرد: نیروگاه به روش بی. او. تی ساخته شده است که پس از ۱۰ سال سرمایه‌گذاری اولیه به کارفرما برگشت داده می‌شود.

وی افزود: نیرووگاه در تابستان امسال کمک شایانی به تامین برق کشور می‌کند.

معاون اجرایی سد آزاد گفت: همچنین این نیروگاه یک منبع توان تولید در منطقه است، زیرا در منطقه بین سنندج و مریوان هیچ منبع توان تولید وجود نداشت.

محقق ادامه‌داد: نیروگاه سد آزاد نخستین نیروگاه از نوع برق آبی در استان کردستان است که نیروگاه سد آزاد علاوه بر کمک به پایداری شبکه برق کشور، الگوی کشت در منطقه را هم تغییر داده وموجب افزایش سطح باغ ها و زمین های کشاورزی شده است.

سد آزاد کردستان؛ داخلی‌سازی ۹۰ درصدی نیروگاه و برق‌رسانی به شبکه سراسری