شهرخبر

بیماری نادر و وحشتناک «مرد درختی» را بشناسید! +تصاویر

آشنایی با یک بیماری نادر؛ بیماری درختی چیست و چطور درمان می‌شود؟

تلکس

سندرم مرد درختی (Treeman Syndrome) با نام اصلی ایپدرمودیسیلیژا وروسفورمیس (Epidermodysplasia Verruciformis) که در اصطلاح عامیانه به آن بیماری درختی می‌گویند یک بیماری بسیار نادر پوستی است که زمانی رخ می‌دهد که ضایعات زگیل مانند قسمت هایی از بدن را بپوشانند.

بیماری درختی یک بیماری ارثی است که فرد را به شدت مستعد عفونت های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌کند. همچنین یکی از نگرانی‌های بزرگ در مورد این بیماری، افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است زیرا ۵۰ درصد افراد مبتلا به بیماری درختی مستعد ابتلا به سرطان هستند.

دانشمندان تعداد دقیق افراد مبتلا به این بیماری را نمی‌دانند اما از زمانی که اولین بار بیماری درختی در سال ۱۹۲۲ توسط محققان شناسایی شد، تاکنون حدود ۶۰۰ مورد از آن ثبت شده است.

بیماری مرد درختی

 

علائم بیماری درختی چیست؟

علائم ایپدرمودیسیلیژا وروسفورمیس (EV) در هر سنی حتا نوزادی می‌تواند ظاهر شود. در بیش از نیمی از موارد، علائم ابتدا در کودکان بین سنین پنج تا ۱۱ سال بروز پیدا می‌کند و در نزدیک به یک‌چهارم افراد مبتلا به EV، این علائم اولین بار در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند. به نظر می‌رسد زن و مرد به یک اندازه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

علائم بیماری درختی می‌تواند شامل ترکیبی از موارد زیر باشد:

ضایعات با سطح صاف یا ناهموار

برآمدگی‌های کوچک و برجسته که با نام سفت دانه یا پاپول شناخته می‌شوند

تکه های بزرگ پوست برجسته و ملتهب که به عنوان پلاک شناخته می‌شوند

ضایعات قهوه‌ای کوچک و برجسته که شبیه دلمه یا خون خشک‌شده هستند.

ضایعات مسطح بیشتر در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند، نظیر دست‌ها، پا‌ها صورت و گوش دیده می‌شوند.

بسیاری از این ضایعات ظاهری شبیه پوست یا ریشه درخت به خود می‌گیرند. به همین دلیل است که از ایپدرمودیسیلیژا وروسفورمیس اغلب به عنوان بیماری درختی یا سندرم مرد درختی یاد می‌شود.

رشد ضایعات می‌تواند به خوشه کوچکی از تنها چند زگیل محدود شده و یا به بیش از ۱۰۰ زگیل که بیشتر نقاط بدن را می‌پوشاند گسترش یابد. پلاک‌ها می‌توانند در نقاط مختلفی نظیر گردن، بازوها، زیربغل، کف دست، باسن، پاها، کف پا و اندام تناسلی خارجی ایجاد شوند.

سندروم مرد درختی

علت بروز سندرم مرد درختی چیست؟

EV یک بیماری ژنتیکی است. حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری درختی دارای والدینی هستند که از خویشاوندان خونی بوده‌اند، به این معنی که اجدادی مشترک داشته‌اند.

افراد مبتلا به سندرم مرد درختی ممکن است پاسخ ایمنی ضعیفی به ویروس پاپیلومای انسانی داشته باشند. چیزی حدود ۳۰ نوع فرعی HPV به عنوان محرک زگیل و پلاک در افراد مبتلا به EV شناسایی شده است.

سندروم وحشتانک مرد درختی

چه گزینه های درمانی برای سندرم مرد درختی وجود دارد؟

هیچ درمانی برای بیماری درختی وجود ندارد، بنابراین درمان در درجه اول برای کاهش علائم صورت می‌گیرد. اگرچه جراحی برداشتن ضایعات می‌تواند موفقیت آمیز باشد، اما ممکن است تنها راه حلی موقت باشد. ضایعات دوباره می‌توانند ظاهر شوند، اگرچه ممکن است هرگز عود نکنند و یا سال‌ها طول بکشد تا عود کنند.

زگیل‌های EV ممکن است مانند سایر انواع زگیل‌های ویروسی درمان شوند که عبارتند از:

درمان‌ های شیمیایی مثل نیتروژن مایع

پمادهای موضعی مانند وروگون (Verrugon) که حاوی اسید سالیسیلیک هستند

کرایوتراپی، که در آن زگیل با انجماد از بین می‌رود.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم درمان، محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از کرم ضدآفتاب برای کمک به حفظ سلامت پوست است.

منبع: روزیاتو