شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

اولین سفر رهبر طالبان به لویی جرگه

اولین سفر رهبر طالبان به لویی جرگه

ایسنا نوشت: طالبان از مشارکت رهبر این گروه در نشست لویه جرگه در کابل در دومین روز این نشست خبر داد.این اولین سفر علنی رهبر طالبان به شهر کابل پس از روی کار آمدن این گروه است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد که مولوی هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان برای شرکت در لویه جرگه وارد کابل شد و به این نشست پیوست.

این اولین سفر علنی رهبر طالبان به شهر کابل پس از روی کار آمدن این گروه است.

طلوع نیوز نوشت که رهبر طالبان در هنگام سخنرانی سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان وارد تالار شد و برای دقایقی سخنرانی حقانی متوقف شد.

از پنجشنبه نخستین نشست علمای طالبان با حضور بیش از سه هزار «عالم دین» و بزرگان قومی در خیمه لویه جرگه کابل آغاز به کار کرد.

هیچ عکس یا ویدئوی از او منتشر نشده است و روزنامه‌نگاران هم اجازه حضور در این نشست را ندارند.

ذبیح‌الله مجاهد و دو سخنگوی دیگر طالبان ساعاتی پس از آغاز برگزاری این گردهمایی در یک نشست خبری حضور پیدا کردند و به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مجاهد تاکید کرد که این نشست از سوی «حکومت» نه بلکه با مدیریت و پیشنهاد روحانیان برگزار شده است که در پایان آن پیشنهادها و مشورت‌هایی به حکومت خواهند داد.

قرار است این نشست سه روزه در محلی موسوم به «خیمه لویه جرگه» در کابل تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شود.

در اولین روز برگزاری این نشست صدای تیراندازی از اطراف محل شنیده شد.

به گزارش بی بی سی، یکی از مقام‌های طالبان در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی افغانستان گفت دو نفر که به تیراندازی پرداخته بودند از سوی نیروهای طالبان کشته شدند.

مجاهد اما گفت که نیروهای طالبان به محل مشکوکی «دورتر از محل برگزاری» شلیک کردند و در آنجا نارنجکی از سوی فردی پرتاب شده بود و «نگرانی دیگری وجود ندارد».

«جبهه ملی آزادگان افغانستان» که مخالف طالبان است در بیانیه‌ای کوتاه گفته که نیروهای ویژه این جبهه «به هدف از بین بردن» طالبان به آن‌ها حمله کرده‌اند.

به گفته طالبان حدود ۱۲ هزار نیرو در کابل و اطراف محل برگزاری برای تامین امنیت این نشست مقرر شده‌اند.

311311