شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ایتالیا#نخست وزیر#رسانه‌ها

نخست وزیر ایتالیا نشست سران ناتو را زودتر از موعد ترک کرد

نخست وزیر ایتالیا نشست سران ناتو را زودتر از موعد ترک کرد

رسانه‌ها گزارش دادند که "ماریو دراگی"، نخست وزیر ایتالیا نشست سران ناتو را به دلیل تشدید اختلافات درون دولت ائتلافی زودتر از موعد ترک کرده و وزیر دفاعش را به نمایندگی از خود به این اجلاس فرستاد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ائتلاف دولتی ایتالیا مدتی است که به دلیل برخی مناقشات دچار مسائل و مشکلاتی شده است.

چندی پیش لوئیجی دی مایو"، وزیر خارجه ایتالیا با توجه به تشدید اختلافات داخلی اعلام کرد که جنبش پنج ستاره را ترک می کند. وی اعلام کرد که به همراه همکارانش می خواهد یک گروه پارلمانی جدید تشکیل دهد که از دولت ماریو دراگی، نخست وزیر این کشور حمایت کند.

وی از تصمیم دردناکی صحبت کرد که هرگز فکر نمی کرد مجبور شود به آن روی آورد.

خروج دی مایو از حزبش به دنبال اختلافات با "جوزپه کونته"، نخست وزیر سابق ایتالیا و رئیس فعلی جنبش پنج ستاره از جمله بر سر تحویل تسلیحات به اوکراین رخ داد. مدت هاست که بین این دو سیاستمدار اختلاف نظر وجود دارد. دی مایو برخی از سیاستمداران این جنبش را متهم کرد که با موضع خود خطر تضعیف کشور را ایجاد کرده‌اند.

دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا از موضع سیاسی ماریو دراگی، نخست وزیر غیرحزبی کشورش در مورد جنگ در اوکراین حمایت می کند. این باعث شد که وی در بخش هایی از جنبش پنج ستاره محبوبیت نداشته باشد. از سوی دیگر، کونته اخیراً خواستار عدم تحویل سلاح به اوکراین و تکیه بر دیپلماسی شده است.

دی مایو تقریباً به مدت سه سال از سال 2017 تا زمانی که در ژانویه 2020 استعفای خود را اعلام کرد، جنبش پنج ستاره را رهبری کرد. این حزب غالباً از طرف افراد متفرقه وسپس توسط یک رهبر موقت رهبری می شد تا اینکه کونته در ماه آگوست پس از استعفا از سمت نخست وزیری در ژانویه 2021 به عنوان رهبر جدید این حزب انتخاب شد.

جنبش پنج ستاره بزرگترین حزب در پارلمان دو مجلسی ایتالیا از زمان انتخابات سراسری سال 2018 بوده است و در کابینه دولت چند حزبی نخست وزیر دراگی مشارکت دارد. اما این حزب اخیرا به شدت اهمیت خود را از دست داده است.

روزنامه تاگس اشپیگل در مطلبی نوشت: ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، نشست ناتو در مادرید را زودتر از موعد مقرر ترک کرد. دفتر وی شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که رهبر غیرحزبی ایتالیا می خواهد در جلسه کابینه دولت چند حزبی خود در روز پنجشنبه در رم شرکت کند.

"لورنزو گوئرینی"، وزیر دفاع ایتالیا، نماینده دراگی در نشست ناتو خواهد بود. بر اساس گزارش های رسانه ها، تنش های درون ائتلاف دولتی دلیل بازگشت غافلگیرکننده دراگی به کشور است.

برخی گمانه زنی ها مبنی بر این وجود دارد که دراگی از بپه گریلو، بنیانگذار جنبش پنج ستاره، خواسته است تا جوزپه کونته، نخست وزیر سابق و رهبر فعلی حزب را از این حزب خارج کند، البته نزدیکان دراگی این مسئله را رد کرده اند.

پس از خروج لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه از این حزب پوپولیستی مشارکت کننده در دولت ائتلافی، جنبش پنج ستاره در بحران عمیقی قرار گرفته است.

انتهای پیام/