اسرائیل به دنبال تجهیز عربستان به سامانه پدافند لیزری

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که مسئولان اسرائیلی درصدد جلب رضایت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای تحویل سامانه‌های پدافند هوایی به چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی هستند.

این شبکه گزارش داد که این طرح شامل تحویل سامانه پدافند هوایی لیزری پرتو آهنین (Iron Beam) به امارات و عربستان سعودی است.

سیستم سلاح لیزری Iron beam ساخت شرکت سامانه‌های دفاعی «رافال» برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی سال 2014 سنگاپور به شکل یک پوستر نمایش داده شد و 26 فروردین سال جاری ارتش رژیم صهیونیستی از آزمایش موفقیت آمیز آن خبر داد.

«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هفته گذشته اعلام کرد: « اسرائیل در حال ایجاد یک ائتلاف دفاع هوایی-منطقه‌ای تحت حمایت ایالات متحده است و ممکن است با سفر «جو بایدن» در ماه آینده تقویت شود».

منابع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کردند: « مسئولان اسرائیلی و کشورهای عربی در خصوص روش‌های اطلاع‌رسانی سریع هنگام شناسایی تهدیدات هوایی به توافق اصولی دست یافتند.در حال حاضر، این اطلاع‌رسانی‌ها از طریق تلفن یا رایانه انجام می‌شود».

 در این نشست « آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم اسرائیل و «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان حضور داشتند.

جو بایدن، ماه آینده سفر سه روزه‌ای به منطقه خواهد داشت و مهم‌ترین محور این سفر، دیدار با مقامات عربستان سعودی و پس از آن رژیم صهیونیستی عنوان شده است.

گانتز همچنین افزود که امیدوار است جو بایدن در این سفر «گام دیگری به جلو» در زمینه همکاری منطقه‌ای بردارد.

اخیرا رسانه‌های عبری از تلاش‌های محرمانه رژیم صهیونیستی برای به سرانجام رساندن پرونده عادی سازی روابط با عربستان سعودی پیش از سفر جو بایدن به منطقه پرده برداشتند.

این درحالی است که طی چند هفته گذشته عربستان به طور علنی حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرده است و در همین مدت کوتاه چندین بار هواپیماهایی از مبدا تل‌آویو در فرودگاه ریاض به زمین نشسته‌اند. این هواپیماها تجار، فعالان اقتصادی و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی را به ریاض منتقل می‌کنند. روزنامه «اسرائیل هیوم» در این چارچوب اعلام کرد که ریاض قرار است در ازای موافقت تل‌آویو با انتقال حاکمیت جزایر «تیران» و «صنافیر» از مصر به عربستان سعودی، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیل باز کند.

اسرائیل به دنبال تجهیز عربستان به سامانه پدافند لیزری

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در مقاله‌ای با عنوان سفر بایدن به عربستان و دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اعلام کرد که دو عامل برای سفر بایدن به عربستان وجود دارد. اول اینکه در وهله نخست جنگ در اوکراین موجب شده تا آمریکا برای تنظیم بازار نفت نیاز شدیدی به کمک عربستان داشته باشد. اما عامل دوم نیاز اساسی اسرائیل به بایدن جهت عادی سازی روابط با عربستان است.