شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#میراث فرهنگی

انتقال میراث فرهنگی از حوزه مجازی دشوار است/ لزوم برقراری پیوند عمیق میان میراث فرهنگی و پیشکسوتان

انتقال میراث فرهنگی از حوزه مجازی دشوار است/ لزوم برقراری پیوند عمیق میان میراث فرهنگی و پیشکسوتان

عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی گفت: انتقال میراث فرهنگی از حوزه مجازی دست و بال ما را بسته است، سرانه مطالعه به شدت پایین آمده و همین امر‌ یکی از مواردی است که کار ما را دشوار می کند.

فائق توحیدی عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره وزارت میراث فرهنگی، اظهار کرد: پیوند بین نسلی در حوزه میراث فرهنگی بسیار مهم است، اگر بخواهیم جامعه ای شاهد هویت شان باشند نیاز به آموزش و تجربه در این زمینه داریم.

وی افزود: میراث فرهنگی در تمام لحظات زندگی در وجود همه ما قرار دارد و نمی توان از آن غافل شد. در حقیقت میراث فرهنگی بخشی از تاریخ ما به شمار می رود که جدانشدنی است و همین اهمیت پرداختن به آن را چندین برابر می کند.

توحیدی تاکید کرد: بدون میراث فرهنگی و بدون شناخت و توجه به هویت گذشتگان نمی توان تاریخ و گذشته خود را شناخت. خودمان را هم نمی توانیم بشناسیم. خودشناسی اساس فلسفه است و معتقدم از میراث فرهنگی شروع می شود و ادامه پیدا می کند.

عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در ادامه به نگاه دولت سیزدهم در زمینه پیوند بین نسلی در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و توضیح داد: این نگاه و گفتمان باید درحوزه موزه ها، نمایشگاه ها و انتشارات تقویت و به آن اهمیت داده شود، البته باید این نکته را هم مد نظر داشته باشیم که انتقال میراث فرهنگی از حوزه مجازی دست و بال ما را بسته است، کتاب و مطالعه بسیار کم شده و امروز از کتاب خوانی فاصله گرفته ایم و کسی کتاب نمی خواند.

وی ادامه داد: سرانه مطالعه به شدت پایین است و همین امر‌ یکی از مواردی است که کار ما را دشوار می کند. البته من در موضوع انتقال میراث فرهنگی، شیوه های کلاسیک و قدیمی را بیشتر می پسندم چون فکر می کنم تاثیرگذارتر هستند و تاثیرشان هم در عین حال ماندگارتر است.

این کارشناس ارشد باستان‌شناسی بیان کرد: در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی تخصصی عمل می کند و در حوزه های مختلف از جمله میراث فرهنگی این موضوع به چشم می آید، البته این معاونت در تربیت متخصص وظایف متفاوتی بر عهده دارد. چندی پیش نشست هایی با حضور چهره های اثرگذار حوزه میراث فرهنگی برگزار شد که مایه دلگرمی است و قطعاً در این حوزه تاثیرگذار خواهد بود.

توحیدی تاکید کرد: متولیان فعلی سازمان میراث فرهنگی افرادی هستند که با مدیریت آشنایی دارند و در سمت های قبلی نشان داده اند که اقتدار لازم را دارند.

وی گفت: معتقدم استفاده از اطلاعات کارشناسان و چهره های اثرگذار این حوزه، حفظ ارتباط با آنها و اهمیت دادن و بهره بردن از نظرات کارشناسی کارشناسان بسیار برای حوزه میراث فرهنگی مفید خواهد بود.  

عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر متولیان جدید با توجه به توان مدیریتی خود بتوانند پیوند عمیقی با کارشناسان و هنرمندان حوزه میراث فرهنگی برقرار کنند، قطعا شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

انتهای پیام