شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

قانون سقط ‌جنین در آمریکا لغو شد!/ تا ۹۹سال زندان برای پزشکان مجرم!

قانون سقط ‌جنین در آمریکا لغو شد!/ تا ۹۹سال زندان برای پزشکان مجرم!

دادگاه عالی ایالات متحد تصمیم گرفت قانون «Roe v. wade» که حق سقط جنین را که در سال 1973 ارائه می‌داد لغو کرد. انتظار می‌رود این حکم منجر به ممنوعیت سقط جنین در تقریباً نیمی از ایالت‌ها شود. اگرچه به نظر می‌رسد زمان اجرایی شدن آن متفاوت باشد.

به گزارش برنا؛ بعد از لغو قانون «رو و وید» برخی از ایالت‌های تحت رهبری جمهوری‌خواهان بلافاصله سقط جنین را ممنوع یا یا به شدت محدود خواهند کرد. در حالیکه سایر محدودیت‌ها بعدا اعمال خواهند شد. برخی ایالت‌ها مانند تگزاس منتظرند تا دادگاه عالی حکم رسمی خود را در مورد این پروند صادر کند تا فوری وارد عمل شوند. چون جدا از نظر صادر شده در روز جمعه ممکن است حکم رسمی حدود یک ماه زمان ببرد.

از جمله ایالت‌هایی که همه سقط جنین‌ها را اعمال کرد «یوتا» بود. یوتا پس از این حکم ممنوعیت سقط جنین را از همان جمعه شب به اجرا درآورد.

در نقطه مقابل چندین ایالات به رهبری دموکرات‌ها اقداماتی را برای محافظت از دسترسی به سقط جنین انجام داده‌اند. این تصمیم همچنین امکان دعواهای حقوقی بین ایالت‌ها را ایجاد  خواهد کرد. چون نزاع بر سر ارائه دهندگان و کسانی که به زنان در انجام سقط جنین کمک می‌کنند و شکایت و پیگرد قانونی آن آغاز خواهد شد.

برخی ایالت‌های این کشور مانند آلاباما و اوهایو نیز بعد از قانون ۲۰۱۹ نسبت به سقط‌جنین بسیار سخت‌گیرانه‌تر عمل کردند. در قانون «لایحه ضربان قلب» آمده‌است بعد از تشخیص اولین صدایی قلب از جنین سقط جنین کاملا ممنوع است.

در آلاباما انجام سقط جنین در هر وضعیت بارداری از جمله برای قربانیان تجاوز جنسی و حتی رابطه با محارم ممنوع است و انجام آن جرم محسوب می‌شود و طبق گفته دادستان این ایالت پزشکانی که این قانون را زیر پا بگذارند ممکن است تا ۹۹سال به زندان محکوم شوند.

بلافاصله بعد از این خبر نیز اداره بهداشت آرکانزاس اعلام کرد که همه نوع سقط جنین ممنوع است مگر اینکه در شرایط اورژانسی پزشکی سلامتی مادر در خطر باشد.

قانون سقط ‌جنین در ۳۰ ایالت آمریکا لغو شد!/ تا ۹۹سال زندان برای پزشکان مجرم!

اما قانون «رو و وید» چیست؟

تا قبل از ۱۹۷۳ هر ایالت در آمریکا قوانین سقط جنین خودش را داشت. اما در آن سال بالاترین مجمع آمریکا حکم حکومتی داد تا همه ایالت‌ها طبق قوانین یکپارچه شرایط هر سقط جنینی حتی سقط عمدی را برای شهروندان خود فراهم کنند.

تصمیم‌گیری چندقاضی برای کل کشور اعتراضات گسترده‌ای به همراه داشت. مردم از ۳۰ تا ۵۰ ایالت آمریکا از این سقط‌های بی‌دلیل عصبانی و آن را نقض حقوق جنین می‌دانستند.

این قوانین و اعتراضات حدود ۵۰‌سال به طول انجامید تا اینکه مردم این ۳۰ ایالت توانستند قانون «رو و وید» را سرانجام در ژوئن ۲۰۲۲ لغو کنند تا هر ایالت مانند گذشته بر اساس رای مردمش برای سقط قانونگذاری کند.

بعد از لغو این قانون ۳۰ ایالت برای حقوق حقوق جنین سقط بدون دلیل پزشکی را در هر هفته از بارداری ممنوع اعلام کردند.