شهرخبر

اینجا اجاره سال اول خانه رایگان است | صاحبخانه‌ مازندرانی که کام عروس و دامادها را شیرین می‌کند

علی کلهر صاحبخانه‌ مهربانی است که سال نخست زندگی عروس و دامادها را با اختصاص منزل رایگان به آنان شیرین می‌کند.

اجاره خانه

به گزارش همشهری آنلاین، مهربانی و دلسوزی فقط برای روزهای خوشحالی نیست، این روزها در شرایط دشوار اقتصادی، افرادی هستند که خوبی را بی‌منت در حق دیگران تمام می‌کنند. در ایامی که قصه تمام‌نشدنی افزایش اجاره‌بها سر درازی دارد، صاحب‌خانه‌هایی هم هستند که تمام تلاش خود را می‌کنند تا مشکلات مستاجران را کاهش داده و مُسَکنی در بازار پرتلاطم مسکن باشند.

علی کلهر یکی از همان صاحب‌خانه‌هایی است که در کنار بسیاری از فعالیت‌های خیرخواهانه، دستگیری از زوج‌های جوان هم جزو اهداف مهم زندگی‌اش بوده و هست و معتقد است این روزها انجام کار خیر برای مردم ملموس‌تر است و هرچه در زندگی‌اش دارد اثر همین کارهای خیر است.

قهرمان قصه این روزهای مستأجران ۳۸ سال سن دارد و اهل چالوس است. بیشتر اوقات خودش را در هیات مذهبی می‌گذراند و درحال حاضر نیز مسئول قرارگاه جهادی و مرکز نیکوکاری هیات الکریم چالوس است.

از دغدغه برای زوج‌های جوان تا حمایت مستمر

کلهر می‌گوید: از سال ۹۴ تاکنون هر سال منزلم را در اختیار عروس و دامادهای با وسع مالی پایین قرار دادم و طی این سال‌ها هیچ مبلغی به‌عنوان اجاره از مستاجران دریافت نمی‌کردم تا در سال اول زندگی خود درگیر مسائل و مشکلات مالی نشوند.

این خیر در حوزه مسکن، هدف از انجام این کارش را کمک به عروس و دامادهایی که در سال اول زندگی درگیر هزینه‌های بالای مسکن هستند بیان کرده و تاکید می‌کند: یک‌سال واحد مسکونی را در اختیار آنها به صورت رایگان قرار می‌دادم و جالب است بدانید همه افرادی که به‌عنوان مستاجر در منزلم زندگی کردند صاحب‌خانه شدند.

خیر، خیر می‌آورد

وی به گرانی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: از سال ۱۴۰۱ و با توجه به افزایش اجاره‌بها مبلغ ۴۰ میلیون تومان به‌عنوان پیش‌پول و یک میلیون تومان برای اجازه تعیین کردیم در حالی‌که مبلغ اجاره‌بها این واحد مسکونی۳ میلیون تومان است و تمام این مبلغ و اجاره‌بها برای کارهای خیریه و تهیه جهیزیه است که در این زمینه هزینه می‌شود.

کلهر درباره خدمات قرارگاه جهادی و مرکز نیکوکاری هیأت‌الکریم چالوس تصریح می‌کند؛ از کمک به اوضاع معیشت کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست گرفته تا امکانات درمانی و دارویی به بیماران و ساخت خانه‌های محروم و سایر از فعالیت‌های این هیأت است.

مسئول قرارگاه جهادی و مرکز نیکوکاری هیات‌الکریم چالوس همچنین اظهار می‌کند: در کنار این خدمات ۳۶ بیمار سرطانی تحت پوشش داریم و در کنار آن با تعدادی از داروخانه‌های سطح شهر قرارداد بستیم که بیماران زیرپوشش خودشان به داروخانه مراجعه کرده و هزینه‌های دارویی توسط آنان پرداخت می‌شود، واحد سازندگی قرارگاه و مرکز نیکوکاری ساخت خانه‌های محروم را در شهرهای چالوس، مرزن‌آباد، نوشهر، هچیرود، رویان و کلاردشت در دستور کار دارد که تاکنون چهار خانه ساختیم و البته تعداد خانه‌هایی که بازسازی کردیم خیلی زیاد است.

وی یادآور می‌شود: واحد اشتغال‌زایی و کارآفرینی قرارگاه و هیات هم این روزها در رادیو دریا غرفه راه‌اندازی کرده و محصولات ارگانیک، صنایع و محصولات کشاورزی در این غرفه‌ها درحال فروش است. طی این سال‌ها به‌واسطه انجام کار خیر چیزهایی با چشمم دیدم که شاید باور آن در ذهن انسان نگنجد. صدها بار دیدم کارها برایم روان شد و در چشم بهم زدنی به هر کاری دست می‌زنم برکتش را می‌بینم.

برکتی که مشهود است

وی خاطرنشان می‌کند: برکت کار خیر در زندگی‌ام کاملا مشهود است، گاهی گره‌هایی در زندگی می‌افتد هر چقدر برخی مشکلات مثل سراب است ولی ما هرچه جلوتر می‌رویم مثل چشمه است و کاملا خدا با ماست و از مشکلات دیگر نمی‌ترسیم.

این خیر دلسوز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ می‌گوید قدم گذاشتن در این مسیر موجب شد همیشه کارهایش بدون گره و مشکل باشد و حتی از سخت‌ترین مشکلات هم توانسته عبور کند.

در میان اخبار دلسردکننده ناشی از گرانی مسکن و اجاره‌بها، وجود صاحب‌خانه‌هایی که با مستاجران احساس همدردی کرده و گره‌هایی هرچند کوچک از مشکلات‌شان باز می‌کند امیدوارکننده است، کاش این اقدام حمایتی تبدیل به فرهنگ شود.