شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#قیمت#نفت#چین

موافقت چین و هند با تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه

روسیه

رویترز مدعی شد چین و هند موافقت خود را با طرح قرار دادن یک سقف قیمت برای نفت روسیه اعلام کرده‌اند.

به گزارش مشرق، به‌نظر می‌رسد مذاکرات اقتصادهای گروه ۷ با چین و هند در مورد طرح قرار دادن یک سقف قیمت برای نفت روسیه نتایج مثبتی داشته‌است و این دو مصرف‌کننده بزرگ دنیا انگیزه‌های کافی برای موافقت با این طرح را دارند.

طبق گفته برخی منابع آگاه، هنوز هیچ قیمتی برای نفت روسیه اعلام‌نشده است، اما این سقف قیمت باید آن‌قدر بالا باشد که روسیه به تولید نفت خود ادامه دهد.

نفت روسیه در حال حاضر به‌خاطر تحریم‌های غربی ۳۰ تا ۴۰ دلار ارزان‌تر از شاخص نفت خام برنت معامله می‌شود.

سران گروه ۷ در روز سه‌شنبه توافق کردند ممنوعیتی برای فروش نفت روسیه بالاتر از یک سطح قیمت خاص تعیین کنند تا درآمد نفتی مسکو برای جنگ علیه اوکراین کاهش یابد.

در شرایطی که اتحادیه اروپا آماده ممنوعیت تدریجی واردات نفت روسیه می‌شود، جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا تعیین سقف قیمت را راهی برای کاهش درآمد روسیه و درعین‌حال ادامه عرضه نفت در بازار و جلوگیری از یک افزایش قیمت دیگر و بدتر شدن تورم می‌داند.

با وجود تحریم‌های غربی علیه روسیه، برخی کشورها مانند هند و چین واردات نفت از روسیه را افزایش داده و نفت این کشور را با کاهش قیمت شدیدی خریداری می‌کنند. اما حالا این دو کشور می‌توانند نفت روسیه را با قیمتی پایین‌تر دریافت کنند که جذابیت این طرح را برای پکن و دهلی‌نو بیشتر کرده‌است.

اگر روسیه با فروش نفت خود در این محدوده قیمت موافقت نکند، گزینه‌های کمی برای فروش با قیمت‌های بالاتر دارد. چون تعداد محدودی از نفت‌کش‌ها حاضرند تحریم‌ها را کنار زده و نفت این کشور را منتقل کنند.

به‌این‌ترتیب روسیه مجبور به کاهش تولید می‌شود و درآمد نفتی آن پایین می‌آید که آسیب بیشتری به بخش انرژی این کشور خواهد زد.

منبع: تسنیم