شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین

بیانیه پایانی اجلاس «جی۷» با تمرکز بر اوکراین/ تلاش برای ارسال پیام اتحاد با وجود اختلاف نظرها

بیانیه پایانی اجلاس «جی7» با تمرکز بر اوکراین/ تلاش برای ارسال پیام اتحاد با وجود اختلاف نظرها

نشست سران گروه امروز با بیانیه پایانی که توسط صدر اعظم آلمان، میزبان این نشست ایراد شد پایان یافت و شرکت کنندگان مستاصل باز مهم رویکرد تداوم فشارها بر روسیه و حمایت‌ها از اوکراین را برای حل معمای پیچیده جنگ در دستور کار قرار دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشست سران جی هفت که از روز یکشنبه در حاشیه کوه های آلپ آلمان آغاز شد در حالی برگزار شد که سایه جنگ اوکراین و تبعات هولناک ناشی از آن مثل افزایش شدید قیمت مواد غذایی، حامل‌های انرژی، تورم و رکود اقتصادی بر اقتصاد کشورهای عضو این گروه سنگینی می کرد.

در طول روزهای برگزاری این نشست، اعضای اصلی شرکت کننده (آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا‌،کانادا و ژاپن) تلاش کردند راهکاری برای حل این معمای پیچیده ارائه دهند که البته باز هم رویکرد تهدید و حمایت های گسترده از اوکراین و شاخ و شانه کشیدن برای روسیه و شخص پوتین را در دستور کار قرار دادند.

اما خبرها حاکی از آن است که این راهکارها تاثیری بر روسیه نداشته و هر روز که زمان می گذرد روس ها حلقه محاصره را در شرق اوکراین تنگ تر می کنند.

شرکت کنندگان در گروه جی هفت و بویژه آمریکا در این نشست طرح ممنوعیت واردات طلا از روسیه، تعیین سقف برای قیمت نفت و گاز روسیه و حمایت های مالی و تسلیحاتی بیشتر از اوکراین را مطرح کردند و تلاش کردند سیگنال همبستگی و اتحاد را از خود نشان دهند.

البته اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان که میزبانی این نشست را بر عهده داشت بر وجود برخی اختلاف نظرها اعتراف کرد.

شعار این دوره اجلاس جی هفت پیشرفت برای یک جهان عادلانه عنوان شده است. پیشتر قرار بود مقابله با تغیرات اقلیمی و تسریع چرخش به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر محور اصلی رایزنی‌ها باشد. با این وجود حمله روسیه به اوکراین باعث شد مسئله تغییرات اقلیمی به حاشیه رانده شود.

در این نشست مقامات غربی از جمله رئیس کمیسیون اروپا تلاش کردند این طور وانمود کنند که اوکراین در این جنگ پیروز خواهد شد و حمایت ها از کی یف تا هر زمانی که لازم باشد ادامه خواهد یافت.

بهر حال نشست سران جی هفت امروز ( سه شنبه ) پایان یافت و بسیاری از شرکت کنندگان این نشست راهی مادرید شدند تا در آنجا در نشست سه روزه سران ناتو باز هم بر طبل وعده های خود به اوکراین و تهدید و خط و نشان کشیدن برای روسیه ادامه دهند.

اولاف شولتز، میزبان نشست هفت در کنفرانس پایانی درباره تحریم های اعمال شده علیه روسیه توسط غرب گفت: تحریم ها علیه روسیه تا زمان توافق عادلانه با اوکراین باقی می ماند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که سایر تحریم‌های اعمال شده به دلیل الحاق کریمه به روسیه و مداخله گروه‌های شبه‌نظامی روسیه در شرق دونباس همچنان به قوت خود باقی است.

علاوه بر این، شولتز از چین خواست که تحریم های بین المللی اعمال شده علیه روسیه را دور نزند. شولتز امروز سه شنبه در پایان اجلاس سه روزه جی7 گفت: ما در تمام مذاکراتی که داریم بر این موضوع تاکید داریم. در این دیدار، سران کشورها بار دیگر به یکدیگر اطمینان دادند که ما با هم به این کار ادامه خواهیم داد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان به اوکراین در مورد تداوم حمایت های جی7 اطمینان داده و در بیانیه پایانی این نشست تاکید کرد: گروه 7 نزدیک و استوار در کنار اوکراین است. وی افزود: ما از این کشور در دفاع از خود حمایت می کنیم و چشم اندازی برای آینده به آن ارائه می دهیم.

شولتز از نشست مهم جی7 در یک زمان بسیار خاص صحبت کرده و گفت: این نشست به طرز چشمگیری وحدت و عزم را برای مقابله با تجاوز روسیه نشان داد. جی 7 به عنوان گروهی از دموکراسی های قوی اقتصادی، این جنگ بی رحمانه را محکوم می کند.

صدراعظم آلمان گفت که رایزنی ها در مورد بازسازی اوکراین صورت گرفته است. وی تاکید کرد: ما به یک طرح مارشال برای اوکراین نیاز داریم. جی 7 آماده بسیج پول برای این منظور است.

شولتز این انتقاد را وارد کرد و گفت که حمله موشکی به یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک اوکراین در روز دوشنبه، که تعداد زیادی کشته و مجروح برجای گذاشت، دلیل دیگری بر این است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تجاوزات وحشیانه خود به مردم ادامه می دهد.

به گفته اولاف شولز، گروه 7 و نمایندگانی از پنج کشور دیگر در اجلاس المائو در مورد علل جنگ در اوکراین توافق دارند. وی در عین حال گفت که گاهی اوقات دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. اما هیچ کس شک نمی کند که این حمله روسیه به همسایه ای است که این حمله را تحریک نکرده است.

به گفته اولاف شولتز، کشورهای جی7 با یکدیگر برای مبارزه با گرسنگی در جهان همکاری می کنند. شولتز گفت که این بحران به دلیل حمله روسیه به اوکراین به چالش بزرگتری تبدیل شده است. وی افزود: ما در حال حاضر 345 میلیون نفر داریم که می دانیم غذای کافی ندارند. این چهار برابر تعداد ساکنان آلمان است.

صدراعظم آلمان گفت: بحران آب و هوا، همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه علیه اوکراین این مشکل را تشدید کرده است. به ویژه در بسیاری از کشورهای آفریقایی، بحران غذا به یک تهدید موجودیتی تبدیل شده است.

به گفته وی هدف واضح جی7 کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه و ترویج گسترش انرژی های تجدیدپذیر و حفاظت از آب و هوا است.

سران گروه 7 همچنین در بخشی از بیانیه خود با تکرار ادعاها و اتهامات واهی علیه ایران، راه حل دیپلماتیک را بهترین راه برای محدوسازی برنامه هسته‌ای ایران عنوان کردند.

انتهای پیام/