شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده

آمریکا دیگر چراغ راهنمای ملت‌ها نیست

تارا دی. سوننشاین
آمریکا دیگر چراغ راهنمای ملت‌ها نیست

در میان تشدید اختلافات، ایالات متحده آمریکا دیگر نمی تواند چراغ راهنمای ملت‌ها باشد.

مردم به تصویر خود اهمیت می دهند، اینکه دیگران چگونه آنها را درک می کنند. ملت ها هم همینطور. هر ملتی ارزش ها و منافع خود را در صحنه جهانی گسترش می دهد و افکار عمومی را ایجاد می کند. نحوه واکنش شهروندان و دولت‌ها به یک ملت (مثبت یا منفی) می‌تواند بر قدرت و نفوذ آن ملت، چه واقعی و چه درک شده، تأثیر بگذارد. این به نوبه خود بر سیاست ها و مردم و نحوه زندگی ما در جامعه جهانی تأثیر می گذارد. به طور خلاصه، آنچه دیگران در مورد شما فکر می کنند مهم است.

گزارش جدیدی از مرکز تحقیقات پیو که دهه‌ها نگرش بین‌المللی را اندازه‌گیری می‌کند، وارد این گرداب پیچیده افکار عمومی می‌شود. یافته های این نظرسنجی جدید Pew در مورد ادراکات بین المللی از ایالات متحده، اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شامل داده های حیاتی برای همه ما، به ویژه آمریکایی ها است. داده‌های Pew از فوریه سال جاری تا هفته سوم ماه می جمع‌آوری شد - یک پنجره بحرانی زمانی که همه چیز در سراسر جهان در حال تغییر بود.

در ۲۴ فوریه، روسیه یک حمله نظامی تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد که منجر به یک بحران عظیم پناهجویان و بشردوستانه و نیاز فوری به تجهیزات نظامی و سربازان از غرب شد. پرزیدنت بایدن به تازگی وارد دومین سال ریاست جمهوری خود شده بود که در ماه اوت تخلیه دردناک نیروهای آمریکایی از افغانستان را تحمل کرد. همه‌گیری کووید-۱۹، با شکاف‌های عمیق آن بر سر ماسک‌ها و واکسن‌ها، همچنان بیداد می‌کرد.

۶ ژانویه به سختی قابل نادیده گرفتن بود و جلسات تفرقه افکن کنگره تا بهار در جریان بود. در آن پس‌زمینه، آمریکا چگونه عمل کرد؟ اول، خبر خوب: بر اساس این گزارش، افکار عمومی بین المللی ایالات متحده در ۱۸ کشور توسعه یافته مورد بررسی مثبت است. اکثر شهروندان جهانی می گویند که ایالات متحده یک شریک قابل اعتماد است و رتبه بندی رئیس جمهور بایدن بیشتر مثبت است. تصویر ناتو حتی در میان کشورهایی مانند سوئد که (هنوز) عضو آن نیست، مثبت و رو به بهبود است.

جای تعجب نیست که دیدگاه روسیه که ما آن را مقصر مشکلات اروپا می‌دانیم، منفی و در حال سقوط است. در ۱۰ کشور، ۱۰ درصد یا کمتر از شرکت کنندگان در نظرسنجی نظر مساعد خود را نسبت به روسیه ابراز کردند. نظرات مثبت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در بیش از نیمی از کشورهای مورد نظر تک رقمی است. رقیب استراتژیک ما چین مورد توجه قرار نمی گیرد. رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، به جز در میان مردم سنگاپور و مالزی، اکثراً رتبه های پایینی کسب می کند.

اما داستان در مورد آمریکا نتیجه ای در بردارد و شیطان در جزئیات است:

طی چند سال گذشته، کشورهای پیشرفته دلیلی برای نگرانی در مورد سلامت دموکراسی آمریکایی پیدا کرده اند. در سال ۲۰۲۱، بیش از نیمی از مردم در اکثر کشورهای مورد بررسی گفتند که دموکراسی در ایالات متحده "پیش از این الگوی خوبی برای سایر کشورها بود" اما دیگر چنین نیست. اکثریت بزرگ تقریباً در همه کشورهای مورد نظر بر این باورند که در آمریکا درگیری‌های شدیدی بین طرفداران احزاب سیاسی مختلف وجود دارد.

اگرچه بایدن هنوز در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد، اما محبوبیت او از سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است و اعتماد به رهبری او در ۱۳ کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است - کاهش ۲۰ درصدی یا بیشتر در ایتالیا، یونان، اسپانیا، سنگاپور و فرانسه. (افت بایدن بزرگتر از آنچه اوباما در دومین سال زندگی خود تجربه کرد، است.) برخی از این کاهش ممکن است منعکس کننده ناامیدی از نحوه تخلیه ایالات متحده از افغانستان، نحوه مدیریت ما با COVID-۱۹ و اقتصاد ایالات متحده باشد. لازم به ذکر است که آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ رتبه های بین المللی پایینی کسب کرد و نگرش جهانی نسبت به ترامپ بسیار منفی بود. در داخل ایالات متحده، ترامپ بیش از هر رئیس‌جمهوری جدید در ۳۰ سال گذشته بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اختلاف انداخت - طبق گزارش‌های قبلی Pew، شکافی که تنها پس از روی کار آمدن او افزایش یافت.

نتیجه این نظرسنجی جدید چیست و چه کاری می توانیم در مورد آن انجام دهیم؟ به نظر من، عنوان این مطلب این است که اختلافات داخلی آمریکا بر سر نژاد، سیاست و سیاست برای بسیاری در سراسر جهان قابل مشاهده است. همانطور که ضرب المثل معروف می گوید: "شما می توانید فرار کنید، اما نمی توانید پنهان شوید." ما هم نباید چنین کنیم. آمریکا به کشورهای دیگر و کشورهای دیگر به ما نیاز دارند.

اما به عنوان فانوسی برای دموکراسی ها، ما کمی در تاریکی فرورفته ایم. شکاف‌های ما خود را نشان می‌دهد، و این نوید خوبی برای رقابت در جهان نیست و قطعاً برای موفقیت در نزاع به نفع دموکراسی علیه استبداد مفید نیست. ما باید راه‌هایی پیدا کنیم تا به اختلافاتمان رسیدگی کنیم و خودمان را جمع کنیم. بررسی پیو یک چراغ هشدار است که موتور محرکه ما باید هرچه سریعتر بررسی شود.

*منبع: هیل

*تارا دی. سوننشاین استاد ادوارد آر. مارو در دیپلماسی عمومی در دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر در دانشگاه تافتس

۳۱۱۳۱۱