به گزارش اکوایران، در روزی که انتظار می رفت استیضاح فاطمی امین در صحن بررسی شود هیات رئیسه مجلس ترجیح داد به وزیر صمت مهلت دهد. بنابراین استیضاح در دستور کار قرار نگرفت. اما مجلس امروز در تحقیق و تفحص از عملکرد برخی دستگاههای اجرایی هت تریک کرد.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، سه طرح تحقیق و تفحص را به تصویب رساندند؛ دو طرح مجزا درباره فعالیت های «سازمان تامین اجتماعی» و «شرکت های زیرمجموعه شستا» و همچنین طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو.

هرچند دو طرح مربوط به زیرمجموعه های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به صورت مجزا ارائه شده اما هر دو طرح دارای محورهایی مشترک هستند که بر «انتصابات» در شرکت های زیرمجموعه شستا متمرکز شده و به باور مجلسی ها «با نگاه های سیاسی و رفاقتی» صورت گرفته و به «عملکرد غیرشفاف» سازمان تامین اجتماعی و شرکت های زیرمجموعه شستا منجر شده است. جالب آنکه اگرچه تفاوت این دو طرح از یکدیگر چندان قابل توجه نیست اما یکی با 131 رای موافق و دیگری با رای 172 نماینده به تصویب رسیده است. با این همه می توان بازه زمانی تفحص در این دو طرح را ازجمله تفاوت های آنها برشمرد. به عبارتی، تحقیق و تفحص از شستا قرار است تنها به عملکرد 8 ساله دولت روحانی در این حوزه بپردازد اما در تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی، زمان رسیدگی، مربوط به عملکرد این سازمان تا امروز است.  

بر این اساس، در جلسه امروز سه شنبه به عنوان روز نظارتی پارلمان، مجلس در  بررسی نخستین طرح از سه گانه تفحص،  تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت های شستا در دولت حسن روحانی  را با رای موافق 161 نماینده، تصویب کرد. این تصمیم نمایندگان ، به مجلس اجازه می دهد تا با تحقیق و تفحص از فعالیت شرکت های شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی ، عملکرد این شرکت ها را از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار دهد. بر این اساس، مجلس در این تحقیق و تفحص، بررسی وضعیت مدیریت اقتصادی، مالی، اداری و حقوقی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکتهای زیر مجموعه آن را در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار خواهد داد. 

شهباز حسن پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در تشریح محورهای فرعی این تحقیق و تفحص، به مواردی همچون نحوه انتصابات در شرکت های شستا اشاره کرد؛ موضوعی که به ویژه در سال پایانی دولت روحانی و آغاز دولت جدید، همواره مورد تاکید برخی نمایندگان مجلس قرار داشت. حتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 و همچنین انتخاب و رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مطرح شد؛ نمایندگان بر سر این موضوع آنچنان مصر بودند که حتی حجت الله عبدالملکی در جلسه بررسی صلاحیتش برای قرار گرفتن در جایگاه وزیر، به نگرانی نمایندگان در خصوص هولدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک اقتصادی زیرمجموعه این وزارتخانه اشاره و تاکید کرد: شفاف نبودن دارایی‌ها و فعالیت ها و از همه مهم‌تر مدیریت سیاسی، غیراقتصادی، فسادزا همراه با انتصابات رانتی و حقوق‌های نجومی ازجمله مسائل این شرکت ها است. عبدالملکی از فسادزدایی از مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه این وزارتخانه به عنوان اولین گام خود در این وزارتخانه یاد کرده و تاکید کرده بود که سالم سازی سرمایه مدیریتی و انسانی در این مجموعه‌ها است.

علی خضریان به عنوان نماینده متقاضیان این طرح تحقیق و تفحص نیز امروز بر محور انتصابات در شرکت های زیرمجموعه شستا اشاره کرد. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه شرکت های شستا در 8 سال دولت آقای روحانی به حیاط خلوت تبدیل شد، گفت: مشاهده می شود با امضای معاون وزیر کار، افرادی به شرکت تامین اجتماعی معرفی شده اند تا در هیات مدیره ها به کار گرفته شوند، زیرا  آنها از اعضای ستاد بودند. به گفته خضریان، افرادی با تحصیلات غیرمرتبط در مجموعه پتروشیمی عضو هیات مدیره شدند در حالی که افراد نخبه دیگر و جویای کار وجود دارد. خضریان همچنین تاکید کرد که در بخش های زیرمجموعه، شاهد تخلفات در حوزه سرمایه گذاری و همچنین سوءاستفاده در انتصابات و سایر مشکلات در بخش حقوقی هستیم که موجب شده 13 هزار پرونده قضایی و حقوقی برای این مجموعه شکل بگیرد.

با این همه، قرار است مجلسی ها در کمیسیون اقتصادی، بررسی مدیریت مالی و سرمایه گذاری شرکت های زیر مجموعه، فرایند خرید و فروش داخلی و خارجی، خرید و فروش دارایی ها و نحوه رعایت صرفه و صلاح شرکت، اجاره دارایی ها، اخذ تسهیلات و نحوه پرداخت به شرکت های تابعه و اخذ تضامین بازپرداخت، چگونگی انجام حواله های ارزی و ... و تخلفات ناشی از آن، بررسی نحوه انتصابات و بررسی تناسب ترکیب اعضاء هیات مدیره ها در برخی از شرکت ها از لحاظ تحصیلات و تجربه کاری متناسب با فعالیت اجرایی شرکت، نحوه بکار گیری مشاوران، عضویت اعضای هیات مدیره ها به صورت همزمان در شرکتهای مختلف، بررسی ضوابط حقوق و مزایای معاونان، مشاوران و مدیران شرکت ها و تخلفات ناشی از آن را مورد بررسی قرار دهند.

تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی

از سوی دیگر، تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حوزه انتصابات و نحوه مدیریت شرکت های وابسته خصوصاً شستا نیز با 172 رأی موافق، در دستور کار بررسی قرار خواهد گرفت. این طرح نیز به عملکرد غیر شفاف شرکت شستا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های کشور از لحاظ مالی می پردازد و به گفته حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی، انتصابات با صلاحیت های غیر حرفه ای و بیشتر با نگاه سیاسی و رفاقتی، عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع در خصوص ورود شرکت شستا به بورس، بی عدالتی در توزیع اعتبارات درمانی به نحوی که برخی مناطق با پنج هزار بیمه گر فاقد درمانگاه می باشند، از محورهای این طرح تحقیق و تفحص است.

تفحص از وزارت نیرو درباره نحوه انتقال آب

همچنین نمایندگان، در جلسه امروز با تحقیق و تفحص از وزارت نیرو به دلیل نحوه انتقال آب بین حوضه ای موافقت کردند.

در گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، از آثار و پیامدهای سدهای ساخته شده بر محیط زیست، میراث فرهنگی، آموزش، بهداشت و زیست جوامع محلی مخزن و پائین دست سدهای ساخته شده توسط وزارت نیرو به عنوان یکی از محورهای این تحقیق و تفحص یاد شده است. همچنین نحوه تطابق جانمایی سدها و تخصیص از آن ها در ارتباط با حفظ محیط زیست ازجمله این محورهاست.

راستینه نماینده شهرکرد در تشریح دلایل این تحقیق و تفحص به موضوع طراحی تونل انتقال آب معروف به بهشت آباد به عنوان یک نمونه اشاره کرد و با بیان اینکه انجام هرگونه عملیات اجرایی قبل از صدور مجوزهای زیست محیطی در طرح بهشت آباد ممنوع است گفت: اما وزارت نیرو پاسخی در برابر چرایی تجهیز کارگاه و حفر صد متر تونل صورت پذیرفته، بدون مجوز زیست محیطی ارائه نمی دهد گرچه ادامه حفاری تونل با آشکار شدن زوایای فشارهای سیاسی با پیگیری های مستمر متوقف شد، اما کسی پاسخ حیف و میل بیت المال در شروع و توقف چنین پروژه های بدون مجوز زیست محیطی را ارائه نکرده است.