شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام
کاهش مخالفت تل آویو با توافق احتمالی در دوحه؛

اختلاف در بین نیروهای نظامی - امنیتی اسرائیل بر سر برجام

کدخبر: 504749
اقتصادنیوز: وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه گفت سیاست در مورد مذاکرات هسته ای ایران توسط دولت تعیین شده است، نه نیروهای امنیتی.

به گزارش اقتصادنیوز،  توافق احیا ی برجام  باعث اختلاف شدید در بین  نظامیان اسرائیل شده است.  اطلاعات نظامی اسرائیل از توافق احیا شده با ایران حمایت می کند و با  موساد دچار اختلاف است.

به نوشته تایمز اسرائیل، حامیان برجام تمدید شده می گویند که این برجام زمان ارتش را برای آماده شدن برای حمله گسترده‌تر به ایران و مقابله با سایر تهدیدات منطقه ای می خرد، اما به نظر می رسد آنها در اقلیت رهبری هستند.

بر اساس گزارش بدون منبع روز یکشنبه در رسانه های عبری زبان، مقامات ارشد دفاعی بر سر موضع اسرائیل در مورد مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای ایران اختلاف نظر دارند.

به گزارش سایت خبری وای نت، چندین ژنرال اسرائیلی، از جمله رئیس اطلاعات نظامی، بر خلاف سیاست رسمی اسرائیل، شروع به حمایت از بازگشت به توافق سال 2015 بین ایران و قدرت های جهانی کرده اند.

این گزارش در حالی منتشر شد که قدرت‌های جهانی آماده برگزاری مجدد مذاکرات در وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک پس از ماه‌ها بن‌بست هستند.

به طور رسمی، اسرائیل به شدت با بازگشت به توافق سال 2015 مخالف است، توافقی که در زمان امضای آن علیه ایران مبارزه کرد و ایران را غیرقابل اعتماد و ناتوان از اجرای تعهدات خود می‌دانست.

وای نت نوشت: مقامات ارشد اطلاعاتی اکنون بر این باورند که توافق بد بر عدم توافق ارجحیت دارد، زیرا به اسرائیل زمان می‌دهد تا برای پاسخ‌های نظامی گسترده علیه ایران آماده شود.

در سال گذشته شاهد بودیم که نیروهای دفاعی اسرائیل تلاش‌های خود را برای آماده‌سازی یک تهدید نظامی معتبر علیه ایران افزایش دادند و ده‌ها جت جنگنده نیروی هوایی اسرائیل در اوایل ماه جاری مانورهای هوایی بر فراز دریای مدیترانه انجام دادند و حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کردند.

مقاماتی که در حمایت از بازگشت به توافق ذکر شده توسط سایت خبری ذکر شده اند، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، سرلشکر آهارون هلیوا بودند. سرتیپ ژنرال آمیت سار، که بخش تحقیقات اطلاعات نظامی را رهبری می کند. سرتیپ ژنرال اورن ستتر، رئیس بخش استراتژیک ارتش اسرائیل؛ و سرتیپ ژنرال تل کلمان، مقام نظامی مسئول امور ایران.

در این گزارش آمده است که ژنرال های اطلاعاتی معتقدند وزیر دفاع بنی گانتز نیز از بازگشت به توافق حمایت می کند. گانتز قبلاً گفته بود که از یک توافق "گسترده‌تر، قوی‌تر و طولانی‌تر" حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، اعضای ارشد موساد از جمله دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا و آویو کوهاوی، رئیس ارتش اسرائیل، علیه آنها و از موضع رسمی اسرائیل علیه این توافق حمایت کردند.

وای نت گفت موساد معتقد است که توافق برای اسرائیل بد است و حداکثر می تواند دو سال و نیم از ایران بخرد که توانایی های هسته ای خود را ارتقا ندهد. به طور جداگانه، در این گزارش آمده است که موساد بر این باور است که انتشار مواضع افسران اطلاعاتی با هدف تأثیرگذاری بر یائیر لاپید، نخست وزیر آینده، برای حمایت از بازگشت به توافق بوده است.

اداره اطلاعات نظامی به وای نت گفت که مواضع آن در قبال توافق هسته ای ایران از زمان تصدی سمت توسط هلیوا در اکتبر 2021 تغییر نکرده است.

گانتز به گزارش های روز یکشنبه پاسخ داد و گفت گفتمان مربوط به توافق هسته ای باید پشت درهای بسته نگه داشته شود.

گانتز در توییتر نوشت: «تشکیلات دفاعی شبانه روز با تهدید ایران به عنوان مهم‌ترین و فوری‌ترین موضوع استراتژیک در حال حاضر برای امنیت اسرائیل برخورد می‌کند».

او گفت: «این کار با هماهنگی بین همه بازوهای امنیتی انجام می‌شود و در عین آزادی عقیده، تصمیم‌ها توسط رده‌های سیاسی گرفته می‌شود. ما به برگزاری این گفتمان باز و عمیق فقط در اتاق های بسته ادامه خواهیم داد». گانتز افزود: هر راه دیگری به امنیت کشور اسرائیل آسیب می رساند.

توافق اولیه 2015 به ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور، لغو تحریم‌ها را می‌داد، اما آمریکا در سال 2018 در دوره ریاست جمهوری وقت دونالد ترامپ، که تحریم‌های اقتصادی سنگینی را دوباره اعمال کرد، از آن خارج شد.

این امر ایران را بر آن داشت تا شروع به عقب نشینی از تعهدات خود و غنی سازی اورانیوم تا سطح خلوص کند که تنها یک قدم فنی کوتاه تا آنچه آستانه هسته‌ای می‌نامند فاصله دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در جریان سفر غیرمنتظره خود به تهران گفت: انتظار می‌رود مذاکرات در مورد احیای توافق هسته‌ای ایران که به مدت سه ماه متوقف شده بود، ظرف چند روز از سر گرفته شود.

مقامات اسرائیلی مدعی اندکه اگر تحریم‌های اقتصادی دوباره برداشته شوند، ایران پول بیشتری را برای فعالیت‌های علیه اسرائیل و نیروهای متحدش در سراسر خاورمیانه ارسال خواهد کرد.

2hjNz4qYKRDH

اسرائیل مخالفت‌های خود را در مورد توافق احتمالی هسته‌ای ایران کاهش می‌دهد

رویترز نیز گزارش داده است: وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه گفت سیاست در مورد مذاکرات هسته ای ایران توسط دولت تعیین شده است، نه نیروهای امنیتی، پس از آنکه یک روزنامه گزارش داد که ژنرال های کلیدی اسرائیل طرفدار توافق بین تهران و قدرت های جهانی هستند.

روسای اطلاعات نظامی و برنامه‌ریزی استراتژیک معتقدند احیای توافق سال 2015 که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد، زمانی را برای اسرائیل به دست می‌آورد تا حمله‌ای را با هدف نپذیرفتن ابزاری برای ساخت سلاح هسته‌ای از دشمن اصلی‌اش فراهم کند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در توییتی نوشت: در حالی که نیروهای امنیتی اسرائیل درباره سیاست ایران حرفی برای گفتن دارند، "این رده دولت است که تصمیم می گیرد."

ما به گفتگوهای باز و عمیق فقط پشت درهای بسته ادامه خواهیم داد. هر روش دیگری به امنیت اسرائیل آسیب می رساند.»

یک سخنگوی ارتش اسرائیل بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر درباره گزارش بدون منبع یدیعوت پاسخ نداد.

توبیخ گانتز ظاهراً سرویس جاسوسی موساد را نیز هدف قرار داده بود که به گفته یدیعوت با هرگونه توافق هسته‌ای جدید ایران مخالف بود.

اتحادیه اروپا و ایران روز شنبه توافق کردند که مذاکرات هسته ای که هفته ها به بن بست خورده بود، به زودی از سر گرفته شود. ادامه مطلب این تحول در بحبوحه بی ثباتی سیاسی در اسرائیل، پس از آن که نفتالی بنت، نخست وزیر، انتخابات زودهنگام را اعلام کرد، رخ می دهد.

اسرائیل طرف مذاکره نیست. اما نگرانی‌های این کشور در مورد نتیجه - و تهدیدهای طولانی مدتش برای اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران - در پایتخت‌های غربی سنگینی می‌کند.

گانتز در مورد اعلامیه اتحادیه اروپا و ایران اظهار نظری نکرد. بنت نیز با وجود داشتن دوربین‌های تلویزیونی برای آخرین جلسه کابینه او در روز یکشنبه، این کار را نکرد. وی قرار است این هفته کناره گیری کند و یایر لاپید وزیر امور خارجه این مقام را بر عهده بگیرد.

اسرائیل از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق سال 2015 استقبال کرد و آن را ناکافی دانست. پس از جانشینی ترامپ توسط جو بایدن، رهبران اسرائیل گفتند که به توافق جدیدی که واشنگتن با تهران ممکن است دست یابد، متعهد نخواهند بود.